tisdag 29 december 2015

Tack & Gott Nytt år!

Freddy jobbar alltid. Alltid! Dygnet runt är han tillgänglig för Meson och deras kunder. Kvällar, nätter, tidiga lördagsmorgnar. Julafton. Nyårsafton. Bröllopsdagar. Semestrar. Varje dag under 14 dagar på Gran Canaria. På flygresan dit och hem, under restaurangbesök och när han sover. Alltid. 

Han svarar alltid i telefonen när Meson is calling. Han gör chefernas jobb och åker till Kina en hel vecka - veckan före julafton - och jobbar även där dygnet runt trots att både jag och hans arbetskamrater VET att han jobbar för mycket. Jag får ställa in bokreleasen och kämpar mig blå för att överleva med 200% jobb, barn och julförberedelser samtidigt som jag är så nära att bryta ihop att minsta lilla motgång skulle få mig att tippa över. Han tog nu ledigt(!) under mellandagarna för att få liiiite lite familjetid och för att hjälpa mig komma på banan igen. Tid att andas, spela spel med barnen och varva ner. Då rings han in på jobb. Han blir inkallad att arbeta. Meson is calling. Fantastiskt.

Man kan skicka sina anställda på teambuilding och prata om framtiden bäst fan man vill - men om man samtidigt pressar sina anställda till max helt utan hänsyn till familjeliv och hälsa(!) är det där inte värt ett jävla skit! Skämmes ta mig fan! Hur ofta hittar man en anställd som älskar sitt jobb som Freddy gör? En som alltid är beredd att prioritera arbetet och som vänder fullständigt ut och in på sig själv för att få nöjda kunder? En som svarar i telefonen när han duschar, under släktmiddagar och som avbryter sin sommarsemester utan att blinka? Det finns bara en. Fortsätt pressa bara - snart sitter ni där med en helvetes massa ordrar som ingen förstår sig på, med fantastiska samarbeten i Kina som ingen kan vårda - och mina barn sitter här med en pappa som inte orkar ta sig ur sängen. 

Tack Meson. God Jul & Gott Nytt År! 

Nästa år åker vi till Gran Canaria och på vägen dit kastar jag telefonhelvetet från Öresundsbron! 


//Meekatt...

12 kommentarer :

  1. BRA rutet katten!! Hatten av för att du alltid vågar vara ärlig! Var rädd om Freddy för tyvärr är ingen annan det.

    SvaraRadera
  2. Så tragiskt att han blir inringd på sina få lediga dagar. Hoppas innerligt att det var en riktig kris!

    SvaraRadera
  3. Tråkigt och jobbigt för katten helt klart! Men Freddy själv måste ju sätta stopp och kunna säga nej! Du o barnen vill ju ha han hemma,d måste dom väl förstå,både Meson och Kina! Nä en helg i strandhuset,med tjejsnack och MASSOR med vin,måste vi ordna upp SNARAST <3 <3 <3

    SvaraRadera
  4. Tyvärr har en del människor ett språkfel som är svårbotat. Det där ordet "NEJ" kan de inte uttala när det handlar om jobb. Jag har nog varit sådan själv. Kan bara tippsa om att övning ger färdighet, och oftast är det ingen som tackar när man går in i väggen och inte orkar längre. Förresten behöver barnen sin far mer än vad Meson behöver honom.

    SvaraRadera
  5. Djävla skit företag! De behöver sannerligen kattbajs! 🐱🐱🐱🐱

    SvaraRadera
  6. Bra! Håll inte igen. Företagen ska rå om sina anställda, och när dom inte gör det så får man fan ta i med hårdhandskarna. Idioter.

    SvaraRadera
  7. Hej, finns faktiskt en lag som börjar gälla i april nästa år kring detta. Gå in på www.av.se, välj föreskrifter och sceolla ner till "Organisatorisk och social arbetsmiljö". Läs, skriv ut och däng i huvudet på Freddys chef. Den är tvingande och gäller för alla arbetsgivare.

    SvaraRadera
  8. Har det samma m min man.

    SvaraRadera
  9. Bra Malin, säg ifrån, sätt ner foten! MEN detsamma häller ju Freddy också..HAN måste säga nej, han måste sätta ner foten och prioritera när det väl är hans lediga tid det gäller. Är det viktigare att åka till jobbet eller vara hemma med familjen.. "Nej jag kan inte komma in idag, jag är ledig med min familj, vi ses på måndag". Min sambo var i samma sits, för 2 år sedan märkte han att jag och våra barn blev ledsna och saknade honom när han skulle jobba trots hans ledighet. Han satte ner foten redan veckan därpå! Inget mer helgjobb, inga fler akuta inringningar, vilken skillnad på oss allihopa! Nu gick det faktiskt att planera aktiviteter eller helt enkelt en skön dag hemma i pyjamas. Prata med Freddy och be honom prata med sitt jobb. Ingen tackar honom när väggen kommit för nära. Ta hand om er, kramar från Johanna

    SvaraRadera
  10. asså

    jag håller med, INTE schysst av företaget, MEN säger man ALDRIG nej så får man faktiskt skylla sig själv, ingen, absolut ingen kommer att göra det åt honom, han måste själv säga nej..

    :/ Patrik

    SvaraRadera
  11. Hej! jag förstår dej verkligen men undrar bara hur du vågar lämna ut Fredde så samt att baktala hans företag så här på din blogg. Vad händer när ledningen läser detta? Företaget verkar ju inte vara så måna om sina anställda... Kram Camilla

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!