torsdag 5 september 2013

Fackord, Ansvar & Missionären?

Det här med assistent...är ju jättebra. Men det är ju ett jäkla ansvar också! Jag måste ju LÄRA henne en massa saker. Visst att det är toppen med nybryggt kaffe och välsorterade pärmar men i längden är det ju viktiga saker jag kommer att behöva hjälp med. Därför har jag satt henne i skolbänken (mouhaha). Hon har nu pluggat sig igenom kursen Administration A och påbörjat Administration B.

Idag har jag hjälpt henne att gå igenom och förstå listan med "fackord":

Ad acta (aa) - Eeeh, ja. Man ska akta sig...för att skriva två a:n efter varandra.

akt - Det är när Alice (eller jag) gör ett enklare litet uppträde på max 5 minuter. Gärna dans.

allmän handling - Det är när jag är på ICA MAXI...utan solglasögon så att alla kan blänga ner mig. 

anslag - Det är något jätteäckligt som kommer efter förlossningen. Eller nej, det var nog avslag? 

attestera - Det har med kriminella att göra. Som arrestera...men med mer våld!

beredning - Ibland måste man flytta stolen i köket för att jag ska komma förbi den snäva svängen med min inte så snäva häck. Bered en väg för Malins feta röv.

bestrida - Våga vägra nyttig fika på jobbet?

besvär - Eeeh? Svamp i underlivet? SÅ öppna behöver vi inte vara på kontoret.

betänkande - Ska vi ha choklad...eller en bulle till fikat idag?

bordlägga - Ligga på bordet! Whoop whoop! (inte på arbetstid)

delegera - Du känner när det händer!

delgivning - Vi köper 100 gram Geisha. Ibland bjuder jag. Det är en delgivning. För du får ju inte hela!

diarium - Det är där Lena PH lever.

dossier - Det är en stor ful hund.

ex officio - Mitt före detta kontor. Soffan.

expedition - Efter 3 månaders provanställning blir det "Expedition" Robinson här nere på stranden.

expenser - Det är en penisförlängare.

föredragande - Det har med förhuden att göra. En smaksak såklart.

handling - "Åk och köp något gott till mig?"

instans - Jag kallar det SPA.

jäv - Therese: Det ÄR okej. Du kommer att lära sig uttala hela ordet! JÄVLA! You can do it!

kommité, sakkunniga - Diskussionerna runt vårt middagsbord hemma.

kontrasignera - Ett långt och jävligt onödigt ord.

kungörelse - Det är sånt som kungen gör. Kör bil, vinkar, hånglar, svarar fel på frågor.

missiv - Det är som ett förspel...till ett skittråkigt brev.

motion - Det är INGET för oss. Sånt sysslar vi inte med på jobbet!!

proposition - PRO position...missionären?

registrator - En ragata...med ett finare ord.

remiss, remittera - En rejäl jävla miss - remiss!

reservation - Enkel. Boka bord till Kickoffen.

skrivelse - Ett mail...som man skriver med en penna. På ett papper.

utanordning - En jävla röra.

utlåtande - När man låter mycket. Utomhus.

vidi - Ett skånskt uttryck för att göra sig i ordning. "Ska du göra vidi?"

vidimera - Du är fortfarande ful. "Gör vidi litta te"

äska - Här blev någon nervös och tappade ett L. ÄLSKA. Det gör vi inte heller på arbetstid.

överläggning - Missionären. Raka ben. 

Ja, nu kan Therese det viktigaste. Blir lite stolt över mig själv. Jag kan allt. 



 over and out.

//Meekatt...

17 kommentarer :

  1. "föredragande - Det har med förhuden att göra. En smaksak såklart."

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!! Du är fan inte klok! På ett bra sätt! Lycko Therese som får gå kurs hos dig!! Tröttnar hon så säg till!

    Camilla

    SvaraRadera
  2. Hahahahaha! Du är helt underbar!

    SvaraRadera
  3. *dör av skratt*

    Av någon anledning frustade jag högst över "Utanordning".
    Måste ha något med mitt eget hem att göra. :P

    SvaraRadera
  4. HUMOR!!! Härligt, Malin! :-)

    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Du är så jäkla bra!
    Kram/ Louise

    SvaraRadera
  6. Underbart!!!!!! ÄNTLIGEN fick jag le lite idag! Kramen fina du Malin.. "Vidimera" tyckte jag var fantastiskt kul..

    SvaraRadera
  7. Hahahahaha .... Man kan inte annat än älska dig!

    Jag väljer dina förklaringar alla dagar i veckan!

    SvaraRadera
  8. Skulle skolan varit så rolig så skulle jag aldrig sluta ;)
    Det blir många skratt!

    En underbar bloggare och en underbar Chef

    Kram
    bloggassistenten

    SvaraRadera
  9. kan du inte låta oss andra gå på samma kurs
    jag dör av garv när jag läser dina inlägg

    SvaraRadera
  10. Hahah bästa på länge!!

    SvaraRadera
  11. Theres Karlsson Thelander6 september 2013 kl. 08:40

    Hahahaha, "vidimera"....var får du allt ifrån? ;)
    Trevlig helg
    Mvh Theres

    SvaraRadera
  12. Hahaha....behöver du en assistent till så ställer jag upp...GRATIS!.....kan t.o.m tänka mig att betala en summa....när jag tänker efter :-))

    SvaraRadera
  13. Tänk så fel man kan ha. Har alltid trott att utanordning betyder utedass.

    SvaraRadera
  14. Tack Malin ! Jag har lärt mig en massa också, precis som din ass-i-sten-t. Kanon.

    SvaraRadera
  15. Kontrasignera-är inte det att bara ge autografer mot tjänst eller betalning?

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!