onsdag 13 mars 2024

Hej, jag heter Malin...

Tar ett långt djupt andetag...

- Hej, jag heter Malin och jag är en beroende.

Det har tagit väldigt lång tid för mig att samla mod att skriva det här inlägget. Men nu känner jag mig redo. Eller ja, så redo jag nog kan bli. Redo att äga min egen sanning istället för att behöva försvara mig från rykten och lögner. Redo att stå upp för mig själv, ta ett stort steg i mitt tillfrisknande och sluta gömma mig i rädslor. Jag vet inte vad jag är mest rädd för egentligen. Att ni ska döma mig kanske? Att ni ska se ner på mig? Att ni ska prata om mig? Skratta åt mig bakom min rygg? Vad är det värsta som kan hända..?

Jag har behövt landa i den här insikten själv vilket har tagit mig flera år. Jag gick på mitt första AA-möte för lite mer än tre år sedan och då var jag absolut inte där mentalt. Jag tyckte bara att det var ett gäng alkisar som satt i den där sunkiga källaren och höll varandra om ryggen och pratade en massa om Gud och annan skit. Och sån var ju INTE jag, haha. Jag var absolut inte en av dem. För så illa var det ju faktiskt inte? Jag hade ju både mina barn, mitt arbete, mina tänder och mitt hem kvar. Jag hade mitt skrivande, mina följare och mitt sociala liv hyfsat fungerande. Jag kunde driva debatter, slåss för min dotter, synas i media och bråka med politiker. Jag hade "lite problem" men absolut inte SÅ mycket som alla de där alkisarna som jag dömde ut en efter en. 

Men jag fortsatte gå - varje dag i ett par månader. För någonstans visste jag ju ändå att jag var jävligt farligt ute. Och att jag behövde hjälp. Men jag var inte redo då och gav upp. Hela min kropp skrek efter paus och konstgjord andning. Jag nådde hela tiden en ny personlig "botten". Jag berättade för mina två närmsta vänner som ju inte alls blev förvånade. Det var mer jag som blev förvånad över att de INTE var förvånade, haha. Förnekelsen alltså... Den har släppt nu och jag har insett att jag står helt maktlös inför mitt beroende men att jag faktiskt har all makt i världen över mitt tillfrisknande. Och det är trots allt en fin insikt. Och den är jag oerhört tacksam över. Gör jag det jag ska varje dag så kommer jag kunna fortsätta leva. Slutar jag göra det jag ska...varje dag...överlever jag inte.

Jag har behövt rasa till botten och resa mig upp - om och om igen. Jag har svikit och ljugit för en massa människor. Jag har sårat dem jag älskar mest och det finns ingen tillit kvar. Och det får vara okej. Sakta sakta ska jag bygga upp den tilliten igen - en dag i taget och bara för idag. Jag kan inte ta tillbaka något och jag kan inte ångra något. Jag kan önska att mycket vore ogjort men jag kan aldrig ta bort det. Jag kan bara acceptera det, göra annorlunda och ta bättre beslut. Jag kan inte säga förlåt mer för de orden betyder inget när man fått höra dem i flera år. Men jag kan visa att jag vill och att jag försöker. Jag kan ge alla omkring mig tid att förlåta och sakta sakta bygga upp någon slags tillit till mig igen. Tid är allt jag har. Och en jävla vilja!

Ni som följt min resa genom småbarnsåren, bloggandet, debatterna, sorgerna och relationerna känner också till alla operationer, sjukhusvistelser och smärtor jag kämpat med. Här - för snart sex år sedan fastnade jag i ett opioidberoende. Och detta övergick sedan i ett alkoholberoende. Jag hade hyfsad kontroll på det under några år och ingen misstänkte något. Än idag är det väldigt få personer som känner till det. Så att skriva och publicera detta inlägg är otroligt läskigt. Människor som inte känner mig kommer att läsa detta och lägga värderingar i detta. Men det kommer också min familj att göra, släktingar, vänner, barnens kompisar och deras föräldrar, lärare, rektorer och gamla klasskamrater. Gamla pojkvänner, ovänner...alla. Men jag tror att jag är så redo jag någonsin kommer kunna bli att möta detta nu. Och jag vet att ärligheten är min största och viktigaste styrka framåt.

Jag har alltid velat vara den där (h)ärliga bloggaren. Hon som säger som det är, bjuder på sig själv och står upp för sig själv. "För sån é jag!"...ju. Jag har alltid varit ärlig - men jag har inte berättat allt. 

2023 var min botten. Orosanmälningar, avgiftningar, inläggningar på psyk, hjärtstopp av abstinensen och total kollaps av livet. Behandlingshem, efterbehandlingar, uppsägning, återfall efter återfall och nya avgiftningar. En ny botten. Djupare för varje gång. Mer skam. Mer ångest. Flytten till Halmstad blev min räddning. Jag har bett om, fått och tagit emot massor med hjälp. En del "hjälp" har varit fruktansvärt jobbig. Som det där samtalet på jobbet ifrån barnens rektor som gjort en orosanmälan till socialen. När hela ens värld fullständigt rasar samman av skam så stark att man kan ta på den. Men en jävla knuff i rätt riktining så även om det är mitt vidrigaste samtal någonsin så är jag tacksam över det. Veckorna i Skåne på behandlingshemmet utan barnen, kollapsen på avgiftningen när hjärtat stannade och jag hamnade på intensiven. Pang. Då valde jag att berätta för min pappa och mina syskon. Sen har jag sakta tagit mig upp. Och fallit igen. 

Jag har skadat människor jag älskar. Och jag har skadat mig själv och min kropp. Jag har varit nära döden flera gånger och mitt nästa återfall blir med stor sannolikhet mitt sista. Så jag ger mig själv gåvan att ta min sjukdom på allvar, att ha en oerhörd respekt för den och att varje dag göra det jag måste göra för att överleva. För mina barn behöver sin mamma. Och för att jag vill leva - inte längre bara överleva.

Det finns mycket sorg att ta hand om och bearbeta. Mycket skam och skuld. Många rädslor. Sorgen efter min mamma och min oförmåga att hantera den. Skam och skuld över lögner och svek. Rädslor för att bli lämnad, att bli sjuk, att inte räcka till...har gjort att jag lämnar, gör mig själv sjuk och otillräcklig. En ond spiral som aldrig tar slut om jag inte bryter det mönstret och gör annorlunda. 

Jag heter Malin och jag är en beroende. Jag tar ansvar för det. Inte för min sjukdom men för mitt tillfrisknande och det är jag stolt över idag. Jag går på minst ett möte varje dag och jag omger mig med människor som förstår mig, som gjort min resa och som vill mig väl. Mina barn är stolta över mig. Min familj är stolt över mig. Varje dag behöver jag påminna mig om konsekvenserna av mitt sätt att leva och påminna mig om att ta nya bra beslut. Och att handla därefter. 

Halmstad blev min räddning. Tack. Här andas jag ända ner i magen. Här är jag Malin. Här har jag för första gången på många år riktigt nära vänner. Här gömmer jag inte mig bakom fasaden "Meekatt". Här är jag Malin. Jag pratar om min mamma. Min skam. Mina lögner. Här får jag varje dag fler kramar än jag förut kunde få sammanlagt på ett år, haha. Älska gemenskapen i NA och all ovillkorlig kärlek som finns i våra rum. Här är jag trygg. Tack.

//Malin.



 

127 kommentarer :

  1. Åhh men Malin, jösses så starkt utav dig. Jag är en trogen följare sedan många år. Vi chattade en gång när du låg i badkaret för många herrans år sedan när du gjorde våra adoptionstavlor som en jordglob. Du är grym som väljer att leva istället för att överleva, var rädd om dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, fint att vi chattade när jag låg i badkaret! 😂♥️
      Tack fina du!

      Radera
  2. Oj, shit, vilken berättelse. Otroligt starkt av dig att berätta, förstår att det är skitjobbigt, men det är värt så mycket när någon orkar berätta. Både för personen själv och för alla runt omkring, för de som gått igenom det och för dem som är mitt i det. Många kommer säkert att dömma dig, men man behöver inte alla människor i sitt liv. Det är lätt att sitta utanför och dömma när man inte verkligen vet.
    Jag hoppas innerligt att du får den hjälp du behöver och att du har kommit in på rätt väg
    Många kramar
    Erica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erica! Ja, det finns ju alltid folk som tycker en massa. Jag blir dock överväldigad av all fin kärlek och förståelse jag möts av. Och de som inte vill förstå eller kan acceptera...får jag helt enkelt välja bort och ersätta men nya fina vänskaper jag skaffat mig här i Halmstad. Kram!

      Radera
  3. Fina Malin, vilket inlägg, jag känner hur tårarna rinner och andan tar grepp om mig. Jag hoppas och tror du vinner kampen. Kram kram kram till d7g ich dina nära 💖💖💖

    SvaraRadera
  4. Starkt Malin. Modigt. Viktigt. Kämpa på. Hitta vägen framåt!!

    SvaraRadera
  5. Tack för din ärlighet och välkommen in i värmen ♡

    SvaraRadera
  6. Martina Perälä13 mars 2024 kl. 18:56

    Så otroligt starkt att gå ut med. Du är inte ditt beroende. Min bror hade samma beroende han har varit nykter i närmre 15 år. Uppväxten med han i närheten, rädslan för honom när han va full. Är oerhört tuff. MEN idag ser jag inte honom som den personen. Dina barn kanske kommer minnas men dom kommer inte se dig som den personen utan se att du kämpar emot att vara ditt beroende. Tuff kamp men du fixar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Martina. Ja, man skadar många på vägen i sitt beroende. Jag kan bara visa att jag vill och gör annorlunda framöver. Tufft men enda vägen framåt. 💖

      Radera
  7. Vill bara ge dig massor av pepp och kärlek, så otroligt starkt av dig att dela med dig av detta, jag tror på dig! Du fixar det! Kramar Emma

    SvaraRadera
  8. Jag tror på dig, du har kommit långt i ditt arbete med att bli kvitt ditt beroende, du har tagit det Stora steget och berättat detta för alla ute på internetet. Styrkekram och hejja dig 🌸🌸🌸

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var stort och jätteläskigt. Men viktigt för mig. Och för mina barn. Nu kan vi plocka bort skammen och arbeta på rätt väg. 💖

      Radera
  9. Heja dig Malin! Så starkt av dig! Du ska vara stolt över styrkan du har inom dig. Att erkänna såhär inför oss alla kan verkligen inte vara lätt. Glad du tagit det steget. Nu kan du sluta spela en roll o bara vara dig själv❤️ Det kommer säkerligen vara ett helvete vissa dagar men du har så fina barn, vänner o familj som stöttar! Ingen människa är perfekt, vi har alla våra brister stora som små. Önskar dig all lycka i fortsättningen. Tror nog vi alla här som följer dig kommer försöka peppa på ett eller annat vis. Tack för du delar med dig. Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Åsa! 💖Ja, jag blir mållös av all kärlek och förståelse jag möts av här. Det var ett jobbigt beslut att erkänna inför allt och alla men känns som en stor lättnad idag. Kram!

      Radera
  10. Modigt av dig att skriva om din situation, kämpa så vinner du kampen! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  11. Under dom åren jag har följt dig så har du skrivit otroligt många starka inlägg som verkligen har berört mig. Men det här inlägget är nog det absolut starkaste av dom alla och det som berört mig allra mest. Jag hoppas att du känner en enorm stolthet över dig själv att du faktiskt tar steget att öppnar upp och visar att den där sjukdomen faktiskt kan drabba precis vem som helst. Men du visar även att det GÅR att vinna över den om man bara är villig att gå den rätta vägen. Jag har en tillfrisknande beroende i min närhet och jag har fått följa med honom på öppna NA möten några gånger. Så jag förstår kärleken du pratar om i gemenskapen. Den kärlek som slår emot en, när man går in i en na lokal, är omöjlig att beskriva med ord men så otroligt fantastisk!!
    Jag tror på dig Malin!! Och jag är så oerhört tacksam att du delar med dig. Det är STORT! Och visste heter det väl att du bara kan behålla det du har genom att ge bort det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina! 💖 Ja, kärleken i de där rummen är magisk. Och det som sker i de där rummen är magiskt. Så tacksam att jag hittat dit och att jag vågade be om hjälp.

      Radera
  12. Så starkt att våga skriva om något som många kämpar med i det tysta. Jag önskar dig allt gott och vill skicka med dig en stor cyberkram 🌹❤️💪

    SvaraRadera
  13. Kämpa Malin ❤️ Från hon som satt jämte dig på fotbollsträningen för grabbarna.. När ledarna bad Alla grabbarna springa mot oss och krama oss ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, hej! Fint att du hänger kvar här inne! 💖 Fina minnen med våra grabbar!

      Radera
  14. Du är modig som är ärlig mot dig själv och din omgivning. ❤️
    Tack för att du vågar berätta delar av ditt liv. Det kan förhoppningsvis även hjälpa andra i deras beroende. Kämpa på det är både du och din familj värda! 💪❤️🥰💖 Styrkekramar

    SvaraRadera
  15. En timme i taget,en dag i taget❤️. Tack för att du delar med dig och all kraft framåt. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland en minut! 💖 Kram!

      Radera
  16. Hej. Jag heter Lisbeth, och jag haft familjemedlemmar med beroende.
    Jag är faktiskt inte så överraskad, har förstått att något har varit fel.
    Men vi är inte nära vänner, jag är bara en följare som följt dig från allra första början.
    Då frågar man inte, vilket kanske är dumt, men det finns ju gränser på gott och ont.
    Tänker att du behövde komma hit, till den här punkten, för att ta alla stegen.
    Till hjälp, till insikt, till ärlighet och ta alla de jobbiga konsekvenser som blir följden.
    Men du är helt enkelt grym, Malin.
    Det tar tid, det gör ont, jäkligt ont.
    Du kommer att fixa det. Med hjälp av din familj, dina nära vänner och med oss.
    Hej. Jag heter Lisbeth och jag kommer fortsätta finnas här, och på de kanaler du behöver och vill.
    Stor, varm kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth! 💖
      En följare som följt mig från allra första början är inte så "bara"! 💖
      Men ja, jag behövde nå min personliga botten och komma till insikt själv. Innan det fanns det inget någon annan kunde gjort i alla fall. Men ja, jag känner mig omgiven av massa kärlek och hopp så det är bara att fortsätta framåt som jag gör tänker jag. En dag i taget. Fint att du finns kvar här! Tack! 💖

      Radera
  17. ❤️❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  18. Så starkt av dig att berätta, du har många som hejar på dig! Stor kram ❤️

    SvaraRadera
  19. Heja dig Malin. Du är fantastisk som delar med och motgångar, livets ups and downs. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, livet är ju upp och ner...och jag har alltid velat dela med mig av båda sidorna. Oavsett om det gäller familjelivet, mammalivet eller detta. 💖

      Radera
  20. Hej du <3 Som sagt: inte bara läskigaste utan också modigaste och ärligaste. Och som en dotter till en alkoholiserad far (som aldrig tagit på sig det han orsakat eller ägt sin skuld) kan jag bara säga att du gjort det enda rätta. Och, som någon annan skrivit här: en timme i taget, en dag i taget... Kärlek <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad fint att se ditt namn dyka upp här! 💖
      Kärlek till dig!

      Radera
  21. Malin Malin Malin, mina fina vän ♥️
    Trots att vi (hittills) aldrig har träffats så känns det ändå som vi har gjort det.

    Du är fantastisk och allt jag vill just nu är att krama om dig och säga att jag finns här för dig!
    Du har betytt så otroligt mycket för mig, och du om någon förstår min oerhörda förlust av min älskade mamma ♥️
    Malin, tala om för mig om jag kan göra nåt för dig, jag finns här, jag tror på dig.
    Heja dig som har tagit detta kliv men framförallt Heja dig som har tagit mod och berättat detta, du är bäst! ♥️
    Stor och varm kram till dig från mig Karin 🫶🏼

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina Karin! 💖 Vi måste ju se till att träffas på riktigt snart!

      Radera
  22. Fattar du hur stark du är? Du ska vara stolt över dig själv att du är så modig att du tar tag i det och slutar förneka för dig själv. Du är inte ensam och jag hejar på dig 💪

    SvaraRadera
  23. Åh vad starkt gjort! Heja dig! <3 Marika

    SvaraRadera
  24. Har följt dig länge och har förstått att allt inte var okej. Så oerhört modig du är som så totalt öppnar upp om hur du har haft det. Känner inte dig personligen men är stolt över dig ändå att du nu tar tag i din framtid och äger din historia. Det som varit har varit och det enda du kan göra är att försöka acceptera det, vara ärlig mot dig själv och inte ge sjukdomen rätt att frodas i din kropp och sinne. Den finns där men den har ingen rätt till din själ. Sjukdomen har kidnappat din dåtid men DU äger ditt liv och din framtid, ge inte sjukdomen lösensumma så den tar ditt imorgon. Kämpa på Malin!!! Du har tagit hit då kan du ta dig längre. En dag i taget, ett möte i taget. Håller alla tummar för dig och skickar en stor stor KRAM. //J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina kloka ord! 💖

      Radera
  25. Grattis till ditt tillfrisknande, du är fantastisk som kämpar och tar ansvar. Jag är en medberoende som sett hur nära anhöriga halkat iväg, men maktlös stått bredvid. Heja dig 🩷

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår maktlösheten människor omkring oss känner. 💖En dag i taget!

      Radera
  26. Jag finner inga ord. Vill bara ge dig kärlek! ♥️ Starka, modiga Malin!

    SvaraRadera
  27. Oj! Jag beundrar dej oerhört! 💞

    SvaraRadera
  28. Så himla stark!! All kärlek och stöd till dig, din familj och nära. Vill bara ge dig en kram ❤️

    SvaraRadera
  29. Så starkt och fint! ♥️ Har följt dig länge, hittade till din blogg när jag försökte hantera sorgen efter min mamma för 10 plus år sedan (tack för allt du delat med dig av!) Har sedan dess hunnit med att leva som medberoende i många år och tagit mig ur det med allt det innebär, allt får ta sin tid! Allt går om man fokuserar på framtiden och det positiva i livet, ärlighet är lättare att bära än skam och skuld även om det först inte känns så. En stor kram till dig! ♥️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fint att du lyckats ta dig ur det. Det är en oerhört tuff sjukdom - för alla som dras med. 💖

      Radera
  30. Kärlek till dig!!!

    SvaraRadera
  31. Har följt dig ett antal år och även jag har förstått att något varit felaktigt i ditt liv.
    Men att det varit så illa anade jag inte.
    För några år sedan skrev jag ett inlägg på din blogg om att livet är som en motorväg där
    glädje o sorg avlöser varandra vid olika tillfällen i livet.
    Vissa avfarter väljer man själv att köra in på och vissa avfarter blir man tvingad att köra på.
    Och man kan "virra runt" i rätt många år innan den där påfarten äntligen syns och då kör man med glädje ner på den o ut på motorvägen igen och kan fortsätta sin resa som heter livet.
    Nu när du äntligen erkänt för dig själv hur det ligger till så kan du kanske ana den där efterlängtade påfarten långt långt borta i horisonten.
    Det kommer säkert att ta ett tag innan du kommer fram till den, men du kommer att nå den till slut.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara kärlek och inget annat till dig och dina barn Malin ❤️

      Radera
    2. Tack för fina kloka ord! 💖

      Radera
  32. När jag läste vad du skrev, blev jag först ledsen, sedan blev jag glad, för dig och din familjs skull ❤️ Så starkt av dig, att berätta hur du har haft det, och fortfarande så klart kämpar varje dag med 🙏🌟 Har följt dig sedan starten, och förstått sista åren, att något varit fel, så är så glad att du sökt hjälp, och kan börja leva igen 🙏❤️ Kram och styrka från mig, till dig ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad fint att du hängt med på min resa och fortfarande finns kvar här! 💖 En ny bättre riktning nu - framåt. 💖

      Radera
  33. Härifrån och in i framtiden. Trots ditt berörande och bitvis tunga inlägg så andas det hopp och kämpaglöd. Förmodligen kommer det bli en bergochdalbana. Det enda vi kan säga med säkerhet här i livet är att ingenting är en räkmacka. Men förhoppningsvis blir dalarna färre och grundare. Kanske också topparna blir lägre. Ett tips från en till som lever mitt i livet och är lite tilltufsad…Jaga inte dem. Nöj dej med lite lägre toppar. Dom kommer igen längre fram om du inte forcerar men det är inte viktigt nu…. Hitta glädjen i det lilla. Även om det inte känns wow.. så plocka upp vardsgsglimtarna och håll dem varmt om hjärtat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant det där med att inte jaga topparna utan att finna sig i nuet och njuta av alla små sidovinster som kommer. Jag försöker stanna upp och hitta tacksamhet i det jag har. Och det är massor med fint i mitt liv. 💖

      Radera
  34. Du är stark Malin som orkar berätta !!!! Kärlek till dig och din familj <3 <3 <3

    SvaraRadera
  35. Malin!! Tårarna rinner här. Både av sorg och glädje. Sorg över att du går igenom detta. Glädje över vetskapen över hur otroligt många just DU kommer kunna hjälpa. För det finns ingen(!!) som kan sätta ord på sanningen och känslorna som just du. DET är din gåva i livet både till dig och till alla dina följare. Hoppas att du någonstans inom dig kan känna stolthet över ditt enorma mod och inse vad som hände med detta inlägget. Håll handen på handbromsen och ta detta i din takt men inse att du har något stort och fint framför dig här.

    En dag i taget. Bara för idag. Vi ÄLSKAR Malin. Inte bara Meekatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack Johanna! 💖 Vilka fina ord!

      Radera
  36. WOW! Så naket, ärligt och rakt. Gåshud! Vilken förebild för dina barn! För alla oss. Tack!

    SvaraRadera
  37. Sitter här men tårar rullandes längs mina kinder. Igenkänning och panik på samma gång. Skam och skuld. Att våga erkänna. JAg är inte där men nu kom jag nästan dit. All skam som byggs på äter upp mig. Alla som ska få veta om jag berättar. Men du bara skriver det här. Varsågoda Sverige liksom. Så impad och stolt över dig. Och älskar att läsa all kärlek du får. Du är värd allt vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är ALLA värda ett fint liv. Igenkänningen och skammen är början på en viktig resa. Erkänna för sig själv först. Världen kan vänta, eller hur? Ta dig till ett NA-möte. Ge det några gånger och du kommer känna sån kärlek, förståelse och lättnad. Det är du värd! 💖
      I Halmstad har vi möte varje dag - jag är på nästan alla så vi ses kanske där!

      Radera
  38. Även jag har undrat under några år, hade på känn att något inte riktigt stämde. Men som andra skriver- det är först nu när du nått din botten och erkänt för dig själv som resan framåt kan börja. Läkningen kan börja. Vi är många som hejar på dig under din resa, och vet att det kan och får ta tid. Vi finns kvar här. Ta all tid du behöver.

    SvaraRadera
  39. Kärlek ❤️ En dag i taget! 💪🤗

    SvaraRadera
  40. Alltså MALIN!! Tack för din ärlighet och ditt enorma mod. Jag gick på ett möte för två år sedan. Dömde ut och backade tillbaka till vinet och skammen. Idag ska jag gå på ett nytt möte med ditt mod i min ficka och mitt hjärta! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad fint! 💖 Gå och ta din vita bricka och var stolt!

      Radera
  41. Älskar dig, villkorslöst - kram storasyster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag dig! Alltid! 💖

      Radera
  42. Vi alla förstår Malin,du ska inte ha ångest över det,vi är inte mer än människor,och vi håller tummarna hårt för dig.Kram

    SvaraRadera
  43. Wow Malin! Grymt ärligt inläg. Fortsätt kämpa vi e många som hejar på dig ❤️

    SvaraRadera
  44. Wow! Förstår att det är läskigt - men samtidigt skönt. Man kan känna utandningsluften o axlar som slipper en massa tyngd genom hela texten. Grattis till en ny väg i livet, Stort lycka till! Mvh Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en enorm lättnad att våga vara ärlig samtidigt som det är jätteläskigt. 💖

      Radera
  45. Vi är så många som står kvar, väntar på dina inlägg, glädja med dig när du mår bra, gråter med dig när livet vänder ner, och hejjar på dig även i denna kamp. När allt är skit, då är det en sekund i taget. Andas och ta bara en sekund till. Men när det går då tar du dag för dag. Fina modiga du. Tänk om fler var som dig ♥️

    SvaraRadera
  46. Undrar bara hur barnen mår? Hoppas på ett ärligt svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnen har såklart haft tuffa år och de har tagit skada av att leva med detta. Vi pratar väldigt öppet om det i familjen - framförallt barnen och jag. De har sett mig kämpa, hälsat på mig på sjukhuset och på behandlingshem och det är såklart oerhört tufft att vara med om. De har stöd utifrån. De är otroligt stolta över mig idag, följer med mig på mina möten och träffar mina nya vänner som de ser är bra för mig. Elton var med sist när jag tog min bricka och pratade så fint inför hela gruppen över hur stolt han var. Så vi gör resan tillsammans, är öppna och ärliga med varandra. Det kommer såklart ta många år innan tilliten finns där - och det får ta sin tid. Jag är otroligt tacksam över att ha deras kärlek och pepp genom detta. Även deras liv berikas av mina/våra nya vänner i gemenskapen och det är fint att se. Men jag är fullt införstådd i besvikelserna och sorgen hos dem och jobbar varje dag för att visa dem att jag vill och gör annorlunda.

      Radera
  47. Vilket mod och vilken styrka, wow du är grym! Önskar dig all lycka!! Önskar du att någon reagerat, sagt eller gjort något tidigare? Tänker på det du skriver om skam och skuld. Ibland finns den där skammen även hos andra, man ska inte lägga sig i och så vidare. Vad är ditt råd till anhöriga? Stort lycka till på din resa, vi är många som är med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min egen del behövde jag själv nå min personliga botten innan jag kunde be om hjälp. Människor som reagerat tidigare har jag tagit avstånd från. Beroendet är så jävla starkt att det styr alla tankar och känslor och man är helt maktlös när beroendehjärnan förhandlar med den friska hjärnan. Det är så mycket skam i att erkänna. Och det är egentligen inte klokt att man känner skam över en dödlig sjukdom som man inte kan rädda sig själv ifrån. Men skammen ligger i lögnerna och oärligheten som kommer på köpet när man förföker upprätthålla ett fungerande liv samtidigt som man slåss med demoner.

      Så mitt råd är nog att läsa på om sjukdomen, skaffa kunskap och förståelse och bemöt med kärlek. "Jag ser hur du kämpar, jag vet och förstår att det är jättesvårt. Kan vi inte gå på ett möte tillsammans?" Sjukdomen är lika vidrig för de runt omkring oss som för oss. Vi behöver lika mycket hjälp men olika hjälp och det finns jättefin hjälp även för anhöriga. (Googla på Al-Anon)

      Alla känner någon som är drabbad, ändå är det ett stort tabu. Jag vill bryta det så att fler vågar söka och be om hjälp...innan det är för sent. För hjälp finns.

      Radera
  48. Läs gärna Rebecka Åhlunds bok Jag som var så rolig att dricka vin med. Och inspireras och du kanske kan skriva om det här. Du är inte ensam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för boktips - den ska jag läsa! Jag är igång med en egen bok om detta. Kommer lossna nu trpor jag när jag vågat berätta. För ja, jag är inte ensam. Tack!

      Radera
    2. Kommer garanterat läsa din bok! Och, ja du är inte ensam ♥️♥️♥️

      Radera
  49. Dannii Mateescu14 mars 2024 kl. 21:31

    Fina, fina Malin. Det är starkt att erkänna sig svag. Det är en sjukdom som man själv måste välja att bekämpa. Så fint att du väljer livet🙏❤️ Det finns en massa hjälp att få. Du är aldrig ensam.

    SvaraRadera
  50. Det är en sjujävla resa att göra, men du klarar det. Jag tror verkligen på att det krävs mod att förändra, mod att acceptera och förmågan att inse vilket som är vilket. Du är starkare än du tror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sinnesro ja. Viktigast. En jobbig men fin resa att göra samtidigt. Lärdomar för livet och OM livet. Så jag hittar tacksamhet i det som är jobbigt. ❤️

      Radera
  51. Du är så modig! Undrar så mycket om ditt liv, var det därför senaste relationen sprack? Jobbar du nu? Vad har du för planer framåt? Varför och hur var 2023 botten? Hur ser ditt liv nu? ♥️♥️ Hur hittar du sinnesro?

    SvaraRadera
  52. Så starkt av dig att komma till denna punkten, att kunna stå för vem du är och vad du kämpar med. Med en mamma som är långt ner i alkolismen så önskar jag inget annat än att hon också kommer dit. Jag vet att hon läser din blogg, och det tänds ett litet hopp hos mig att hon kanske inser att hon inte är ensam, och att det går att få hjälp. ❤️

    SvaraRadera
  53. Jag kan bara instämma med alla andra - fantastiskt starkt och modigt av dig!

    Genom att öppna upp dig inför ALLA här så visar du ju att du är på rätt väg. Du är på väg upp igen.

    Kanske blir det lite tätare inlägg här? Det hade jag och många andra uppskattat. Men det får vara när du orkar och vill. Ingen press.

    Hoppas du känner all kärlek från kända och okända ❤️

    Jag tror på dig!

    SvaraRadera
  54. Kära Malin,
    Jag har läst dig i många många år och för två år sedan blev jag mamma och då gick jag tillbaks och läste lite inlägg om föräldraskapet och du fick mig att må bättre och bli en bättre förälder. Tack för det och tack för din bok som jag plockar upp och läser med jämna mellanrum.

    Jag har vuxit upp med en mamma som missbrukar alkohol, det har varit många vändor på avgiftning, behandling och även LVM. Tyvärr har hon aldrig kommit till ”botten” trots att vi alla trodde att den var nådd för längesen…utan oss hade hon inte levt idag men ändå är det vi som förstorar och gör fel. Jag vet att man inte kan hjälpa någon som inte vill ha hjälp och det jag vill säga till dig Malin är att jag blir så glad, stolt och hoppfull när jag läser ditt fina inlägg.
    Tack för att du skriver öppet om din situation och tack för att du hjälper till att ta bort skammen. Du kan inte hjälpa att du har en sjukdom och det enda som är ”bra” med din sjukdom är att du kan välja, en dag i taget, att hålla dig frisk.
    Tack igen Malin ❤️

    SvaraRadera
  55. Malin ❤️ Jag önskar dig allt gott och hoppas innerligt att du kommer välja (det nyktra) livet varje dag. ❤️‍🩹

    SvaraRadera
  56. Har en anhörig som är i behov av hjälp, hen har precis erkännt för dig själv att hen har ett beroende . Kan du tipsa om bra ställe i Halmstad att få hjälp?

    SvaraRadera

  57. Modiga Malin. Det är mycket modigare att våga leva än att överleva. Modigt att erkänna sina fel och brister, men ännu modigare att be om hjälp och ta emot den. Stort lycka till med ditt nyvunna liv och din nya (h)ärliga blogg.

    SvaraRadera
  58. Starkt Malin att våga komma ut och dela med dig , fortsätt fortsätta du fixar det . 🤗

    SvaraRadera
  59. Det är så starkt att våga berätta. Livet är inte alltid snällt, men så starkt att be om hjälp, och att ta emot. Till det, att gå ut så här öppet och berätta.

    SvaraRadera
  60. Så starkt att våga berätta. Alla kan hamna fel, och livet är inte alltid så lätt. Nu har du tagit emot hjälp och har kommit långt genom att berätta så här öppet att du har ett problem. Det här kommer du fixa, även om vägen inte alltid kommer gå spikrakt framåt.

    SvaraRadera
  61. Oj! Läste artikeln i HP idag och gick sedan in på din blogg! Kan bara instämma med de flesta andra och berömma ditt mod. Så starkt och så imponerande. Kämpa på!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!