måndag 18 mars 2024

Ny vecka, Studier & Tacksamhet!

Måndag och solen skiner i Halmstad. Utvilad och glad efter en jättefin helg. Jag vaknade tidigt och trots förkylning och lite stress över mina studier och en massa annat så är det ändå otroligt skönt att få vakna utan den där jävla ångesten. Det är så många år som jag kastat bort på att må dåligt. Att varje morgon vakna med extrem ångest, dåligt samvete, minnesluckor och ont i magen. Att få slippa det där är värt ALLT jobb jag lägger ner varje dag på att hålla mig nykter och drogfri. Skam och skuld finns det massor av. Men jag kan hantera det, prata om det och leva med det. Jag behöver inte fly ifrån det och jag behöver inte försöka dämpa de där känslorna. Heller inte försöka förhöja de bra känslorna. Jag har lärt mig att det är både okej och befriande med ett "lagom" av livet. 

Självklart finns det stunder (varje dag!) som mitt beroende flåsar mig i nacken och vill att jag ska ta fel beslut. Som vill att jag ska fly och ta den "enkla vägen" ifrån känslorna. Som att det sitter en ond kraft på min axel och viskar i mitt öra hela tiden att "Det finns en lösning Malin!". Men den där lösningen som jag tagit till i alla år - har bara lett till elände. Och till döden. Och om nu alkohol och droger är lösningen - vad fan är problemet då? Det är ju faktiskt precis tvärtom. Det som jag tidigare såg som "problemet" som jag så gärna ville fly ifrån - det är ju precis DET som är lösningen! Rädslorna, känslorna, sorgen och ilskan. Där finns min lösning. Att konfrontera de där känslorna, prata om dem och sätta fingret på exakt vad de där känslorna betyder istället för att skapa ännu mer utav dem...genom att fortsätta fly och skapa mer ångest och skam. 

Jag tjatar om tacksamhet men det är så mycket av det i mitt liv just nu. Framför allt tacksamhet över att jag har överlevt. Det var absolut inte självklart. Tacksam över att jag kom till min egen personliga botten och bad om hjälp. Tacksam över att hjälpen fanns och finns där. Tacksam över ett fantastiskt fint stöd ifrån min läkare på Viktoriakliniken, över min älskade Elviz som legat tryggt vid min sida genom ångest, sorg och förtvivlan. Tacksam över den kärlek som finns i mitt liv varje dag nu. Tacksam över den gemenskap jag hittat i Anonyma Narkomaner och i "Våga Va" och det fina liv det har gett mig. Och tacksam för Majsan som släpade med mig till mitt första möte och har funnits där genom det vidrigaste.

 

Tacksam för lyxig frukost och för personen som gjorde den!

  

Och för den HÄR brickan!! 60 fucking dagar! HEJA mig!

Idag ska jag till skolan för studier i klassrum istället för på distans. Sjukt läskigt! Känns som att jag är 12 år gammal och rädd för att ingen ska tycka om mig, för att jag inte ska fatta något eller för att jag i ren skräck och nervositet ska säga "Hej, jag är en beroende som heter Malin!" under presentationsrundan, haha. Men ja - sån é ju jag!

Wish me luck!

//Malin



7 kommentarer :

  1. Heja dig det kommer gå bra 🤗
    Kram från mig (Karin) ♥️

    SvaraRadera
  2. Palla logga in å sånt ;)
    Var det läkaren på simhallen? HAHAHA 😛
    Du är grym Malin, tacksam för Dig!
    Hoppas vi snart ses gumman
    Puss Cathrin ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja vem fan orkar sånt?!
      Japp - min simkompis ju, haha.
      Tacksam för DIG! Puss! ❤️

      Radera
  3. Hur har dina relationer varit med partner och drickandet? det hjälper väl inte att kasta in sig i något nytt, menar på att man kanske måste ta hand om sig själv innan man påbörjar något nytt. Klart man vill ha kärlek, men hoppas du förstår hur jag menar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla relationer under de här åren har varit trasiga på grund av mitt beroende. En del mer än andra. Finns ju ett medberoende hos de omkring oss som är minst lika jobbigt såklart och det blir inga ärliga eller sunda relationer när det finns ett missbruk.
      Man ska absolut inte kasta sig in i något nytt. Min fokus ligger på mitt tillfrisknande och att omge mig med människor som vill åt samma håll och vill mitt bästa. Kärlek vill man alltid ha. Men jag måste vara väldigt uppmärksam och försiktig - det är jag medveten om. Det finns någon som jag ser en väldig trygghet i och har gjort sedan dag 1 på min resa och det har hjälpt mig massor. Någon som vet exakt var jag är, som ser mig för den jag är med fel och brister och som hjälper mig på min väg. Men fokus ligger först och främst på att bli hel och läka och hitta MIN väg framåt. Tack för omtanken!❤️

      Radera
    2. Det var nog så jag menade att du har ditt fokus på dig och barnen Prio nr 1, inte hoppa på något nytt utan du är i fokus, ta hand om dig och barnen, kram ♥

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!