måndag 18 september 2023

Svenssonfix, Frikort & Bortgjord på ortopeden!

Dagarna går och helgen bara försvann. Här hemma ägnades helgen åt vila, fiske och lite höstplantering/trädgårdsfix. Man måste ju sköta sig och hålla standarden när man bor i "villa-vovve-volvo-kvarteren". Börjar en granne tvätta bilen hänger övriga på. Klipper en häcken eller putsar fönster...hänger de andra på. Jag och Jesper är nog sämst på att "haka på" men när april månads penséer är på väg att själv krypa ur krukorna och ner i komposten blev det dags att införskaffa den obligatoriska ljungen och prydnadskålen. (Som självklart fick stå i en papperspåse och torka i köket i en vecka innan jag orkade plantera dem och som garanterat kommer att dö av vattenbrist inom två veckor.) Men fint blev det! Varsågod grannarna som nu slipper skämmas över oss.

Eltons gips har mjuknat senaste veckan så imorse fick vi åka in till ortopeden i Halmstad för att byta ut det. Denna gången körde han Rögle-grönt. Jag tyckte att jag uppförde mig vuxet och bra men Elton skällde på mig i bilen hem, haha. Vafan? 

Världens gulligaste personal: "Vad vill du jobba med när du blir stor då Elton? Elton: "Jag vill bli polis och snickare." Pinsamma mamman: "Ja, du kan ju kombinera dessa yrken med att bli den nya "arga snickaren". Hans jobb är nog ledigt nu!" 

En arg blick från Elton medan personalen fixade och grejade och pratade vidare om olika yrken. Elton nämnde att han hade kollat på filmen Maverick och kanske ville bli stridspilot! Min spontana reaktion..."Men igår kollade vi på Clark" och då ville du ju bli bankrånare!". Ännu argare blick från Elton, haha. Förlåt.

 
Förhoppningsvis är han inte traumatiserad...varken av mamma Malins eller Clark Olofssons fostran. Gipset blev skitsnyggt  och på vägen hem i bilen fick jag först ett "Men mamma!!" och sen ett "Ja, men fatta vilket soft liv han hade ändå, haha!!". Sen blev det Rögles hymn på högsta volym hela vägen tillbaka till skolan.

Igår fick även jag ta en tur till sjukhuset. Det blev akuten i Halmstad där jag satt dubbelvikt av smärta och nu väntar en datortomografi av magen den 6 oktober. Min kropp har ju haft en massa knasigheter för sig de senaste åren och jag opererades bland annat för ett bråck för tre år sedan och detta har antagligen gått sönder igen. Så det blir antagligen en ny operation. Men heja personalen på akuten. Snabbt in och snabbt ut. Svårstucken är jag men efter fyra stick så var rören äntligen fyllda med blod. Och alltid spännande med akutenbesök - jag kan hitta klistermärken efter EKG:n på konstiga ställen på kroppen i flera dagar efteråt. Idag hittade jag ett under vänster bröst och ett på höger fot. Det kan vara ett tecken på att jag mådde halvbra igår...eller att Elton haft helt rätt i alla år när han sagt att "Mamma har långa bröst!" Tydligen ingen känsel heller.
 
Nästa gång ska jag räkna klisterlapparna när de sätts på kroppen!
 
Imorgon är det dags för nästa sjukhusbesök i familjen. Vi ska köra till Lund och Jesper ska göra en elkonventering av hjärtat. Han är lugn och har gjort det en gång förut men jag tycker att det känns obehagligt. Han ska sövas ner och sedan gör man en typ av "omstart" av hjärtat med hjälp av elstötar för att få tillbaka en bra hjärtrytm. Hur läskigt låter inte det?! Men ja, han har ju haft pacemaker i 50 år och är van vid "läskiga" undersökningar. Jag ska nog inte klaga på mitt lilla ärrbråck i buken... 

LITE lika ändå?! Haha
 
Men ja, vi borde kunna få ett "Familje-frikort" på svensk sjukvård snart. Även på smärtlindring...och tröstchoklad! Men det är bara att kämpa på, trycka på magen när man hostar/nyser, starta om hjärtat och ta nya tag!
 
 
 
over and out. 
 
//Meekatt...

8 kommentarer :

  1. Krya på er alla tre 🙏🏻

    SvaraRadera
  2. Hur mycket ska du (ni) orka? Det borde snart lösa sig med sjukdomar förhoppningsvis,. Min man har också gjort en elkonvertering och jag tyckte också det lät otäckt, men det gick jättebra! Nu hoppas jag verkligen att ni får må bra allihop i familjen. Massor av kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde ju snart vara lugnt ett tag här!? Ja, det ska nog gå bra imorgon...även om det känns läskigt! Kram!

      Radera
  3. Hihihi, mina penséer från i våras var också på väg att självmant ta sig till komposten, men jag hjälpte de att komma dit i söndags, så du var inte ensam om att ha de kvar 😁
    Jag kommer ju också köpa den där obligatoriska ljungen, även fast jag är skittrött på den, men jag vill ju ha nånting i nån kruka på framsidan.
    Krya på er nu ♥️
    Kram från mig 💕💕

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, heja oss ändå som tog tag i det! ❤️

      Radera
  4. Ja, ni har då fullt upp! Hoppas ni får ordning på era respektive problem, det är ju roligare att fokusera på annat!
    Men du, det är ju inte Röglegrönt, det är ju mer Frölundagrönt tycker jag.. ;)

    Här väntar jag så länge det går innan ljungen petas ner i krukorna, än finns det hopp om att både vårblommor och sommarblommor ska leva lite, lite till.
    Jag. Vill. Inte. Ha. Höst.
    Isch.
    Kram
    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var så nära Rögle vi kunde komma! ;)

      Åh, jag ÄLSKAR hösten! Men det kan bero på mina tant-svallningar som inte var så sköna i sommar, haha.
      Kram! ❤️

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!