fredag 22 september 2023

Hej Malin från förr - Del 2!

Sorterandet på vinden fortsätter. Så ja, vi fortsätter väl förnedringen av att avslöja vem jag egentligen är...djupt där inne? Idag tar vi den superhemliga DAGBOKEN för åren 1990-1991. HÄR har vi guldmaterial som till och med får mina gamla klasskamrater att rodna, haha. Men jag lovar att bara göra bort mig själv. Så ja - min dagbok ifrån när jag var 10-11 år gammal - Varsågoda:


Snygg dagbok ändå ju? På insidan av pärmen står det "Till Malin på 10-årsdagen från Ingegärd, Lennart, Theres & Camilla!". Fin present ifrån gudföräldrarna och kusinerna som vi alltid hängde med som små. Några år senare byttes min gudfar ut mot en bättre variant och då gick jag tydligen tillbaka och strök över stackars Lennart, haha. 

Inläggen startar oftast med "Hej kära dagbok! Hur mår du? Jag mår bra!" Redan som 10-åring drömde tydligen jag om en framtida blogg där man faktiskt kunde kommunicera med sina läsare! Föga kunde jag ana...

Det är mycket känslor, mycket ung kärlek, mycket ilska (hat!) mina mot äldre syskon blandat med sminktips, pinsamma erkännanden och lite sorg. Skratt och tårar - högt och lågt. Självdistans och ironi. Redan här hade jag ju mitt framtida format med "För sån é jag!" klart för mig. Fint ju!

Ni ska få ett par exempel på inlägg såklart!


Här hade jag haft mitt 10-årsparty hemma på Smålandsgatan i Åstorp och minns att jag var sjukt besviken. Tydligen hade Daniel bara "fjantat runt hela partyt". Och Emma hade med sig TROSOR i present. FATTAR ni hur pinsamt det var att få trosor inför alla sina kompisar. Speciellt killarna! Minns att jag ville dö och gömde dem under en duk i hallen. Lite knäpp på näsan såhär 33 år senare till Emmas mamma som skickade dit henne med den presenten! Fy dig!

Men i övrigt var det uppenbarligen ett lyckat presentbord med både brevpapper, armband och cash! 115 kronor och 40 öre! (Man undrar ju såhär i efterhand vem som gav tioöringarna men tack som fan!) Köpte säkert Dateparfym, manicklar och chokladcigaretter för alltihop.

Jag dansade tryckare med Fredrik, Jonas, Martin och Ronald. Eeey - BRA party ändå ju med så mycket kramande på heltäckningsmattan i finrummet till The Pinks och "Show me heaven" med Maria McKee! 


Vidare till den där unga kärleken som tydligen varierade MYCKET på den tiden. (Och som ju även till viss del varierat en del de senaste åren med, haha.) Det gick ju snabbt i svängarna och ibland var det lite svårt att välja vem man skulle göra slut med om man råkat bli ihop med två samtidigt. En hade kanske TV-spel hemma - en annan hade en sån där mysig mamma som alltid bjöd på mellis efter skolan. Hur ska man prioritera när man är 10 år gammal?! Men ja - efter att ha spenderat ett halvår med min lilla svärmor här hemma där vi slaviskt följt TLC:s guldprogram "Sister Wives" och en massa andra program och dokumentärer om polyamorösa förhållande så ser jag ju inget alls konstigt med det här. Jag var bara lite före min tid...


HÄR har vi ju ett inlägg med både känsla och innehåll! Bokens allra sista inlägg om man inte inkluderar min "Alla jag hatar-lista" inristad på baksidan av boken. Den tänker jag att jag behåller för mig själv, haha. 

Men ja - extra viktiga inlägg i dagboken ströks under med rött. Här är vi inne i april 1991 och jag har hunnit fylla elva år. Tydligen hade jag börjat RÖKA här och hade problem med att sluta, haha. (De där jävla chokladcigaretterna från Pia Närköp!?) Något annat vågade jag för fan inte andas ner i mina lungor innan jag fyllde 40...typ. Men ja, detta kan ha varit en liten effekt av "söka uppmärksamhet efter skilsmässan hos mamma som tillfälligt arbetade som rökavvänjare"..? Hon läste nog aldrig dagboken så det blev ingen större effekt av det sökandet, haha. 

Men ja, jag ville ha chans på Daniel E (han som fjantade och förstörde mitt tioårsparty och jag tredan hade hunnit göra slut med två gånger), jag gillade ändå Magnus Månsson och min vädurskanin hade dött en tragisk död. Och jag ÄLSKADE min dagbok.


Här kom mitt Tindersnabba jag in och hade lyckats få ett "JA" ikryssat på "fråga-chansen-lappen" till Daniel. Och vill man veta mer om honom ska man tydligen hålla sig vaken...om man är en dagbok, haha. Hans intressen var brudar, fotboll mm men han var duktig på BEDMINTON och hade "bra smak på brudar". Vilken humor man låg inne med... (Förlåt Daniel för detta. Hoppas du har ett bra liv idag fyllt med både brudar och fotboll!)

Mycket äkta känslor i boken. Ofta handlade det om hur mycket jag hatade mina två äldre syskon...som såklart hatade att ha en 4-5-årig lillasyster hack i häl hela tiden, haha. NU fattar jag. Men det jag minns mest ifrån den här tiden är mina syskon skrika "MAMMA!!! TA HENNE!!!" och jag som slogs för mitt liv för att inte bli utkastad ifrån deras rum när de hade kompisar på besök. Nu hör jag Alice här hemma istället - "Mamma!!! Ta honom!!", haha. Stackars Elton...

Här minns jag att min storasyster hade läst min dagbok(!!!) och sett att jag skrivit "Jag hatar min syrra. Hon ska alltid ha telefonen och hon bråkar alltid."  Och då tvingade hon mig att stryka över det och skriva att det var OSANT! Tack Marie, haha. Tydligen hade jag en granne som var "flängd" med. Undrar vad hon hittar på idag och hur livet ser ut för henne...

Ja, många minnen och många skratt. Mycket skämsmössa också men detta är ju inget mot dagboken jag hittade idag från 1994. Gode Gud. Ja, och nu undrar ni ju såklart vad det var för en fantastisk SKÖNHET som charmade alla dessa killar, fick dansa alla dessa tryckare och kunde leva polyamoriliv redan 1991! 

Tadaaaaaa!


VAD I HELVETE MAMMA?! Var detta den bästa looken en blivande influencer kunde få ihop inför den årliga "Titta-jag-har-en-ny-cykel-bild"!? Och VARFÖR hade jag samma frisyr som Skorpan i Bröderna Lejonhjärta?! 

Jackan hade jag ärvt av min storebror Anders och stövlarna vettefan alltså..? Ingen annan på hela skolan gick i såna. UPPENBARLIGEN kände ju mamma till mitt smygrökande och straffade mig genom att låta mig gå genom låg- och mellanstadiet...ful. Tack. 

Men TACK också till alla gamla kärlekar för att ni redan i den åldern visste att det är insidan som räknas. Och vart man kan få bäst Mellis efter skolan.

over and out.

//Meekatt...

14 kommentarer :

  1. HAHAHAHAHA!!! Du är den roligaste jag vet!!!! Snälla skriv mer böcker!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men tack snälla! Nya böcker är på gång!!

      Radera
  2. Hahahaha!!! Du är PRECIS lika rolig idag som du var på 90-talet. Det kan jag intyga! 😂♥️ Så många roliga minnen som dyker upp!!

    Du är grym Malin!!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Men herregud kvinna! Ge ut en hel bok med sånt här innehåll! Gapflabbar här i soffan!
    Älskar Skorpan-frillan, hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den frisyren skojar man inte bort! Vänta bara till min "hemanent!" i högstadiet! ;)

      Radera
  4. Jag skämdes så extremt mycket över mina dagböcker, som jag hittade på våran vind när vi rensade den, så jag rev ur sidorna och körde de i pappersstrimlaren 🙈🙈🙈
    Dina dagböcker är roliga och underhållande, mina var pinsamma 😆

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Men jag har MYCKET pinsamt i mina med, jag lovar! ;)

      Radera
  5. Älskar att du bloggar igen. Alltid världsklass på dina inlägg, haha.

    SvaraRadera
  6. Hahaha! Underbart att storasyster tvingade dig stryka i dagboken. Syskon är underbart! *ASG*

    SvaraRadera
  7. Jag gick fortfarande på college när jag träffade min fästman. Vi dejtade ganska länge och var sambo och vårt förhållande godkändes av våra föräldrar. Vi kom överens och allt var perfekt. Han reste ut för lite träning och sedan dess blev allt aldrig bra för oss igen. Han träffade en dam där borta och han tenderar att ha engagerat sig mycket i det de delade och lämnat mig utanför bilden. Jag gjorde allt jag kunde för att åtgärda problemet men ingenting fungerade förrän jag hörde talas om Dr Isikolo. Jag kontaktade honom och förklarade vad jag gick igenom och han lovade att hjälpa vilket han gjorde som utlovat. Jag följde instruktionerna han gav mig och han fixade problemet jag hade med min fästman och nu är han tillbaka till mig och vi ska gifta oss om en månad. Allt tack vare Dr Isikolo. Kontakta honom nu om du behöver hjälp. mejla: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  8. Min man som jag byggde mitt liv med i 23 år lämnade mig och barnen utan ett ord. Allt rasade över mig och jag sträckte ut handen till våra nära och kära och ingen kunde hjälpa. Det kom en tid då han ansökte om skilsmässa även när vi inte hade några problem eller någonsin slogs om något katastrofalt. Dr Isikolo kom till min räddning och fixade problemet jag hade med min man. Han återförenade oss igen och han återvände hem till oss. Livet är verkligen mystiskt och jag trodde aldrig att jag skulle uppleva det jag gick igenom men allt tack vare Dr Isikolo som arbetade för mig och försäkrade mig om de positiva resultaten efter 48 timmar som verkligen blev som han lovade. Han kan också lösa dina problem om du kontaktar honom nu. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller för mer information om hans arbete, Maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp honom på +2348133261196

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!