fredag 12 september 2014

INGA RASISTER PÅ VÅRA GATOR!

Jag delade en länk ikväll på Facebook. En film (<--länk) där man ser ett gäng mellanstadiebarn protestera mot rasism. De står på sin skolgård och utanför pratar Sverigedemokraterna. Någon spelar Pippi Långstrump på trumpet och barnen skriker i takt till musiken "INGA RASISTER PÅ VÅRA GATOR!" Jag får pytteskinn över hela kroppen. Både av glädje och av sorg. Glädje över att dessa barn - vår framtid - ryter ifrån...på det allra bästa av sätt. Och sorg...över att det behövs. Inga rasister på våra gator!

Jag fick ganska snabbt två arga mail i inkorgen. Jag är inte bara en jävla idiot, fitta, meningslös jävla åsiktshora - jag är också en mamma som förstör mina barn. Jag förstör dem genom att tycka att detta är positivt. "Barn ska inte veta vad politik är! Barn ska vara barn!!" och "Barn ska inte vara slagpåsar i en vuxen värld!" osv.

SÅ JÄVLA FEL!! För vet ni vad? På söndag den 14 september går vi TILLSAMMANS till vallokalen och röstar. Vi klär oss fint, vi går tillsammans och barnen hjälper oss stänga kuverten och sen firar vi! Barnen ska också få rösta på våra egna små valsedlar i lekstugan. Att rösterna handlar om lördagsgodis, sängtider och ansvar att gå ut med Agge är oväsentligt. Vi äter smörgåstårta och dricker sockerdricka och firar det faktum att vi faktiskt FÅR rösta. Det är ingen självklarhet i vår värld. Det är en rättighet som människor kämpat och SLAGITS för. Och det finns människor i vår värld som hade offrat sina liv för den rätten. Barn ska vara barn - men här hemma finns ingen "vuxenvärld" - här finns VÅR värld. Och den delar vi på ett sätt som är alldeles lagom okomplicerat för mina barn.

Mina barn har inte en aning om vare sig vad partierna heter eller vad de står för - men de vet att de finns och Alice är stor nog att förstå att "man röstar på den man tycker kan bestämma bäst saker för vårt land". Det räcker så. Alice och jag körde förbi en plats i Mellbystrand där någon hade vandaliserat och sparkat ner alla valskyltar och Alice sa "Titta mamma! Alla viktiga skyltar! Någon har haft sönder dem!" Ja, alla är viktiga. De ska få stå där. Politik må vara förbannat tråkigt ibland men det är viktigt!

Jag har fått äran att få bli mamma till två fantastiska barn. Jag har fått i uppgift att ta hand om dem, lära dem saker och att uppfostra dem till bra och självständiga människor. Det är mitt jobb. I det ligger bland annat att lära dem värdesätta sig själv och andra människor, att vara ärliga, lära dem empati och förståelse för andra människor. Lära dem livet. Alla människors lika värde.

Det finns politik...och så finns det idioti. Och HÄR har jag som mamma en viktig uppgift. Att lära barnen att säga till när något är fel! Jag ber inte barnen skrika högt över höjda skatter eller indragna satsningar inom arbetsmarknaden. Jag visar att vi aldrig - ALDRIG ska acceptera rasism och mobbning! Aldrig. Det är för mig inte politik - det är sunt förnuft och en självklar lärdom att få tidigt i livet. Rasism finns i skolorna. Främlingsfientlighet är inget som kommer krypande på vår 18-årsdag som en överraskning tillsammans med körkortet. Den finns här nu! MINA barn vet att alla människor är lika mycket värda och Alice är stor nog att förstå att det är en helt logisk tanke. Hon är stor nog att förstå att man ska hjälpa dem som har det svårt, att mobbning är fel och att man ska SÄGA IFRÅN om någon blir orättvist behandlad. Hon kanske inte alltid vågar (!) säga ifrån - men i ryggraden vet hon att det inte är okej att mobbas. Alla människors lika värde. Inga rasister på våra gator.

När jag gick i lågstadiet hade jag tre "pins" på min stentvättade fula jeansjacka. "Rör inte min kompis!" stod det på dem och det var vårt sätt att säga NEJ till rasism och främlingsfientlighet på 80-talet. Vi visste vad det var. Vi mår inte psykiskt dåligt idag för att vi i tidig ålder fick lära oss om att livet inte alltid är rättvist. Var det politik för er? Eller var det en kamp mot det orättvisa? Sunt förnuft? Livets skola. Inga rasister på våra gator? Jag gick gymnasiet i Klippan i slutet av 90-talet. Skolan var uppdelad i två läger. Invandrare...och rasister. På min student var jag med om en olycka och väntade på ambulans. Samtidigt fick en kille på samma fest en kniv i hjärtat. Rasister. Hat. Några veckor innan studenten skedde ett mord och vi som åkte buss till skolan gick förbi mordplatsen på morgonen...helt ovetande om att det låg en mördad man i buskaget. Hat. Rasism. På våra gator.

Barn är inga dumma varelser. De förstår. De känner. De brinner för saker. De älskar. De hatar. De drömmer, hoppas, längtar och de har en massa kloka åsikter. Inga rasister på våra gator. Det är väl OAVSETT om man röstar grönt, rött, blått eller gult en SJÄLVKLARHET!? Eller? Till och med Jimmie Åkesson säger att de har nolltolerans mot rasism! Nolltolerans! Så om det nu är så...att det finns något av de här barnen som inte vet vad rasister är - är det då en så hemsk sak att skrika? De skriker ju inte "DÖD ÅT REINFELDT!" eller "HATA VÄNSTERN!!" De skriker "Inga rasister på våra gator!" De sätter ner foten mot orättvisor i världen! Det borde för fan vara ett eget ämne i skolan! En timmes marscherande genom stan varje vecka med detta budskap. NEJ till rasism. NEJ till mobbning!

Alla skyddar sig bakom att "Alla har rätt att framföra sin politiska åsikt utan att bli störda!" NEJ!! Så är det väl för fan inte alls?! Ska jag som mamma tycka det är okej att låta al-Qaida få stå och vråla utanför mina barns förskola för att "i Sverige får ALLA göra som de vill"? Det är inte politik och demokrati vi pratar om. Vi pratar om människor som inte tror på människors lika värde. Människor som dammsuger med Nazistsymboler på ärmarna, slåss med järnrör, kallar invandrare för kackerlackor och ohyra. Människor som motarbetar demokratin! Det är en jäkla skillnad och i många fall också olagligt.

Det är inte de vuxnas värld vi lever i. Vi lånar världen av våra barn...som ska växa upp i den, bli vuxna i den, få egna barn i den och leva ett förhoppningsvis långt och lyckligt liv i den. Det är vår förbannade skyldighet att vara rädd om den. Att utrota främlingsfientlighet, orättvisor och våld. Att säga ifrån! Att stå upp för det vi tror på. Att forma världen till något som våra barn och barnbarn ska vara stolta över? Eller ska vi vara generationen som föddes missnöjda, levde missnöjda och som av missnöje röstade in ett odemokratiskt parti i vår demokratiska Riksdag? Ska det vara nu det vänder? Den demokrati som folk har offrat sina liv för... Ska vi spotta den i ansiktet, hånskratta missnöjt och säga "Skyll er själva. Jag röstar på SD för att "markera" att något är fel och ingen tar det på allvar!" För så låter ursäkterna...eller förklaringarna ofta. Är det logiskt? Kom igen?! Vi måste vara smartare än så?

over and out.

//Meekatt...

VÄNLIGEN HÅLL GOD TON MOT VARANDRA I KOMMENTARSFÄLTET.

69 kommentarer :

  1. Ett av dina absolut bästa blogginlägg någonsin Malin! Vi har en viktig roll som föräldrar att lära våra barn att det aldrig är ok med vare sig mobbing eller rasism.

    SvaraRadera
  2. Tack Malin !

    Ett underbart inlägg att läsa nu på morgonen innan jobbet. Fick rysningar och tårar i ögonen. Du har så JÄVLA rätt. Tack igen.

    Ha en underbar dag, helg och Val-Söndag.

    SvaraRadera
  3. Jag står upp och applåderar dig!
    Annika i Göstorp

    SvaraRadera
  4. Det här är första gången jag skriver hos dig..men så jädra bra skrivet! Fick gåshud över hela kroppen. Tänk om alla föräldrar lärde sina barn dem värderingarna..Heder åt dig!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Du är så duktig på att skriva och detta kommer jag dela!! Kram

    SvaraRadera
  6. Heja! BRA skrivet, och rytet! Blev tårögd, du har så rätt i det du skriver. Att det ska vara så svårt?! Respekt för andra människor, oavsett politik, hudfärg, religion eller kön borde vara en självklarhet för ALLA mnniskor! Stå på dig och var medveten om att vi är fler på din sida än på den andra "puckade" sidan som skickar otrevliga mejl. Kram och ha en bra fredag! / en annan Marie

    SvaraRadera
  7. Fina Malin jag fick gåshud av ditt inlägg. Tack för att jag fick vakna med det här inlägget. Du är både en underbar mamma och kvinna.

    SvaraRadera
  8. Så rätt och så himla bra skrivet! Precis så här är det! Tycker det vore synd om ditt blogginlägg bara stannade här, borde ut i pressen på nåt sätt så fler kunde få ta del av dina kloka ord! <3

    SvaraRadera
  9. Fy fan vad du är bra Malin! Keep up the good work

    SvaraRadera
  10. Du är bäst vännen <3

    SvaraRadera
  11. Du verkar helt hysterisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bero på sömnbrist, sockerbrist och sexbrist!

      Radera
  12. Tycker inte att barn ska behöva ha ont i magen över vuxnas problem. Politik ska inte finnas vid köksborden. Det var bättre förr då man höll tyst om vem man röstade på! Dagens unga gör det till en popularitetstävling. Barn ska vara barn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att människor (och barn!) ska behöva mördas för sin rätt att tycka heller. Men det är en skitvärld vi lever i. Politik ska finnas vid köksbordet, i soffan, i bilen - ÖVERALLT - när det handlar om att inte acceptera mobbning och rasism.

      Radera
    2. Precis! "Ont i magen över vuxnas problem"?? Jag vill inte att något barn över huvudtaget ska behöva ha ont i magen p g a att de mobbas i skolan eller blir diskriminerade p g a sin etnicitet och det är väl det politik handlar om?! Vi ska rösta för det samhälle som vi vill leva i och som vi vill att våra barn ska växa upp i! Därför ska politik finnas överallt och särskilt vid köksbordet. Det är vår demokratiska rättighet.

      Radera
    3. Min dotter går i fjärde klass och på SO lektionerna spelar de "finns i riksdagen" istället för "finns i sjön" , så nog finns politiken även i barnens värld!

      Radera
  13. PRECIS SÅ!! Just precis så!!! Det är så mina pojkar vuxit upp också - med sunt förnuft och med en känsla för vad som är rätt och fel. Malin - tillsammans är vi fler och du, jag fick också pytteskinn. Både av klippet med barnen OCH av ditt inlägg! All kärlek!

    <3

    SvaraRadera
  14. Helt jävla sanslöst...du blandar in dina barn för att få idioter att bli rörda till tårar över det du skriver...du måste ha en diagnostiserad psykisk störning, eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv verkar du ju må jättebra. Verkligen. Näthat är verkligen rätt sätt att attackera mobbning och rasism!

      Ha en fin dag!

      Radera
    2. Och som anonym tycker du att det är helt nödvändigt att inte bara konstatera att du tycker någon är psykiskt störd utan du känner att du absolut måste skriva det också? Och du kan inte ens stå för det med ditt namn? Går du fram till människor på gatan och talar om att de är psykotiska eller feta eller fula, eller vad det nu är du tycker, bara för att du tycker dig ha rätt att tycka vad du vill? Moget att ta skydd bakom datorn.

      Radera
  15. Sitter vid köksbordet med morgonkaffet och tårarna rinner för min kind. ÅH, vad jag önskar att du fått ha din mamma kvar och att hon hade fått vara här och se vilken FANTASTISK människa och mamma du är! Jag blir stolt i MITT mammahjärta fast att jag inte känner dig. Du är så värdefull och viktig Malin.

    Den här texten ska jag dela till alla jag känner och till massmedia för det här är exakt vad det handlar om!

    Ha en fin dag och låt kritiken rinna av dig!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  16. Du är bara så bra! Heja dig!!

    SvaraRadera
  17. Tack för ett värdefullt inlägg. Mina barn har blivit mobbade sen förskolan för att de har en annan hudfärg. De är födda i Sverige och pratar flytande svenska. De är goda och rädda om sina vänner, säljer majblommor och älskar livet. Men varje dag blir de skrattade åt, retade och knuffade för att folk inte vågar säga NEJ. Det räcker nu. Mobbning och rasism finns på förskolenivå och det är där vi ska börja. Barn må växa upp i usla förhållanden och med felvända åsikter hemma men de ska få se och höra att vi i Sverige är ett demokratiskt land där alla människor är lika mycket värda. Det kan aldrig vara för tidigt???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev mobbad i grundskolan. Av konstiga anledningar. 1. Mina syskon var rödhåriga... inte jag..
      2. Jag hejjade på fel lag i hockey. Fick till och med stryk för det, och kallad jävla tattare. 3. Mina syskon hade fräknar... inte jag. 4 Klädde mig i byxor och inte i kjol som dom andra tjejerna. 5. Jag spelade handboll och inte höll på med gymnastik som andra tjejerna i klassen.
      Självklart ska barn lära sig från unga år vad som är ok och inte. Det är ALDRIG ok att mobba någon. Oavsett hudfärg, hårfärg. inte lik sina syskon osv
      Tycker du gör alldeles rätt Malin och lär dina bar sunda värderingar

      Radera
  18. Word!! Delar detta och det får bli mitt enda politiska statement på FB för den här gången. Tack.

    SvaraRadera
  19. bland det klokaste du skrivit <3

    SvaraRadera
  20. Du jämför ett svenskt demokratiskt invalt parti med Al Qaida. Det visar din intellegensnivå. Tröga jävel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha WORD! vissa kommentatorer sållar sig själva

      Radera
    2. till Anonym12 september 2014 09:26 Attans, hur sjutton kan man jämföra sd med Al-Qaida. har du själv bott i Afghanistan eller?

      förresten Meekatt, gilla det du säger. Vi låna varlden av barnen :)

      Radera
  21. Heja Jimmie och SD! Vi har inte råd att försörja invandrare när vi inte kan försörja oss själva ens!!

    SvaraRadera
  22. Sofia... den dag du flyr från krig, förföljelse, tortyr, svält etc. DÅ kan du börja prata om att inte kunna försörja dig själv. Vi har det jäkligt bra här i Sverige med vårt sociala skyddsnät (om än försvagade men det är en annan diskussion). Det är banne mig vår plikt att hjälpa våra medmänniskor! Den som inte fattar hur lyckligt lottade vi är som bor i detta land borde vidga sina vyer lite. Lite medmänsklighet vore på sin plats.

    SvaraRadera
  23. Åh vad bra skrivet!! Heja Meekatt!!!!!

    SvaraRadera
  24. Kunde inte låta bli att fälla en tår, så otroligt bra skrivet!

    SvaraRadera
  25. Bra inlägg!
    Är enig i vartenda ord.

    SvaraRadera
  26. Jeg må tilslutte mig. Et virkeligt flot indlæg og ja, et af dine bedste ever...
    Jeg kan også et langt stykke hen ad vejen kan tilslutte mig, men men men....

    Jeg lærer også mine børn hvad, som er rigtigt og hvad som er forkert, om at være empatiske og kærlighedsfulde, givende, om at mobning er forkert, vold, med alle dens ansigter er uacceptabelt, om at hudfarve ikke bestemmer, hvad eller hvem folk er. Racistiske udtalelser bliver ikke tolereret hos os. Folk er forskellige og der skal være plads og rum til os alle og vi skal kunne rumme og acceptere at folk tror på det de har lyst til, uden at det nødvendigvis kommer os ved.

    Men jeg vil aldrig acceptere at mine børn bliver brugt til lukke munden på folk, som i en valgkamp, står offentligt og spreder deres partis budskab. Aldrig. For os er ytringsfriheden vigtig, uanset hvad folk mener og særligt op til et valg er ytringsfriheden alfa omega. Alle partier og kandidater skal ha lov at sige deres mening, sprede deres budskab - hvis ikke de får lov til det - hvad er demokratiet så værd? For selv om det, til tider, kan være svært at få øje på, så lever vi i demokratiske lande, hvor alle synspunkter må på bordet, så vi alle kan sætte vores kryds på det parti som passer vores livsstile og holdninger bedst.

    Visse af SD's partimedlemmer har en kedelig fortid, hvor de har udtalt sig exstremt racistisk og hvor nogle har båret nazimærker, andre har en fortid som nynazister.... de skal naturligvis ud, og som jeg forstår det, er det et problem som SD arbejder hen i mod at få løst. Den slags skal jo ikke være kendetegnende for et seriøst parti, og slet ikke et parti, som ikke vil være med til den massive indvandring af flygtninge, som man lægger op til at modtage fra verdens brændpunkter.

    Mange stemmer på SD ved det kommende valg, sikkert mange flere end I lige nu tror, og for mange ER det et skrig - et wake-up-call, til politikerne om, at der er mange problemstillinger hos svenskerne som skal løses før man kan tage imod så mange mennesker, som kommer til at koste samfundet, undskyld jeg siger det, "røven ud af bukserne". Det samme skete i Danmark, for efterhånden mange år siden, da Dansk Folkeparti gik massivt frem. Vi, som den gang boede i områder med mange indvandrere, så problemerne, levede i problemerne, (mange af os havde da også etniske venner) uden politikerne så det, uden de gjorde noget ved det; til sidst var nok bare nok. Jeres demokrati er ikke truet, når SD rykker frem - jeres etablerede riksdag får bare mere modstand. Flere som taler for mindst 10% af det svenske folk - det er vigtigt. Blot er det sørgeligt at det kun er SD som er tilbageholdende omkring indvandringen.... i Danmark har vi flere partier at vælge imellem!

    Vi, her på den anden side af sundet, følger nøje med i valgkampen, med stor forundring. Vi forstår ganske enkelt ikke at Sverige vil tage imod så mange flygtninge, at man vil give dem varig opholdstilladelse med efterfølgende frihed til at kunne opholde og bosætte sig i hvilket EU-land man skulle ha lyst til det. Vi forstår det ikke, set i lyset af, de store problemer der i forvejen er, problemer vi også slås med i Danmark. Vi har ikke "nok", når vi har stor arbejdsløshed, især og i særdeleshed, blandt vores unge (vi taler om en generation, som bliver tabt på gulvet), når vi har folk som bor på gaden, når de ældre ikke får den pleje og omsorg de retteligt fortjener og så videre og så videre.....

    Det var, sådan lidt kort, min mening.
    God dag til jer.... og godt valg :)

    Schousnigel
    https://www.facebook.com/Schousnigel?ref=hl

    SvaraRadera
  27. Helt rätt allt du skriv Att barn ska vara barn är väl givet för oss alla, men att de ska hållas ifrån verkligeten och skyddas mot allt är ju hur dumt som helst. Ska det komma som en käftsmäll på 18 årsdagen? Jag tycker dessutom att det är lågt att tala om psykisk störning och hysterisk. Men om vuxna mobbar andra vuxna tycker de ju givetvis det är ok att barn mobbar varandra och är rasister.

    SvaraRadera
  28. Det absolut bästa blogginlägget någonsin.

    SvaraRadera
  29. Fantastiskt!!!!
    // Mia

    SvaraRadera
  30. Brukar välja att INTE kommentera andras kommentarer då jag tycker det mest blir onödigt jidder men nu måste jag.

    SvaraRadera
  31. Anonym 12 skrev att det visade på låg intelligens och att du är "en trög jävel"

    Jag måste snarare säga att vore fler som du hade vi ALDRIG behövt läsa detta inlägget alls... Det du skriver är enbart: medmänsklighet, logik, empati och sympati!
    När startar du ditt parti så vi kan börja rösta på ett vettigare och mer humant parti? ;)
    Vidare så en hälsning till Anonym 12: väx upp för helvete och använd hjärnan på ett sätt som gör dina föräldrar och mor o farföräldrar stolta istället

    /therese

    SvaraRadera
  32. När mina barn (7 o 10) frågar så svarar jag - och då spelar det ingen roll om ämnet för dagen är politik, vad vi ska äta till middag, sex eller varför blåsippor är blå (vilket de inte alltid är). Jag anser att när mina barn frågar ngt är det för att de vill veta något och visar dem respekt genom att svara (ok, sjuttionde gången på 1 timmer brukar jag låta mindre pedagogisk). 7:åringen är måttligt intresserad av skillnaden i blockpolitik, men kan det antagligen flytande iaf eftersom syrran är desto mer intresserad. Jag är också noggrann att påpeka att alla har rätt till SIN åsikt och vikten av respekt. Har dock mkt svårt att trovärdigt försvara den i samband med SD eftersom 10:åringen läser nyheter själv på olika media (nix ingen censur/vuxenkontroll här på datorerna - däremot sitter vi gärna med och finns som stöd när andra är dumma och hjälper att anmäla).
    Att störa en demonstration har jag dock svårt att försvara - även om jag kan förstå syfte etc. Jag föredrar helt klart varianten att stå med ryggen mot och ignorera... Och eftersom jag tror på konsekvens kan jag inte säga till mina barn att det är ok att störa SD´s tal när jag blir jättearg när de avbryter andra. Däremot skulle jag helt klart säga till dem att JAG FÖRSTÅR, men det är tyvärr ok. För dem är en precis lika tydlig protest att vända ryggen till och ignorera som att störa. Det är också ett sätt att protestera och visa missnöje - men du bryter inte mot mötesfriden vilket också är något vi kämpat för.

    SvaraRadera
  33. Malin, jag kunde inte skrivit det bättre själv! Stor Kram! Fantastiskt!

    SvaraRadera
  34. Hell yeah! Där satte du spiken i kistan! Sååå rätt och såå bra!

    SvaraRadera
  35. Helt underbart skrivet! Vi pratar om allt här hemma. Förklarar för barnen när de fråga. De har sett valstugorna och vi har pratat om vad det innebär. 6 åringen hade val på skolan igår och var på torget med skolan igår och pratat med de som stod i valstugorna

    SvaraRadera
  36. Ännu en gång, mitt i prick Malin!
    Delar och hoppas att fler läser, berörs och tänker efter.
    Tack! /eva

    SvaraRadera
  37. Jag dör Malin. Du är så fantastiskt duktig med orden att tårarna på mina kinder inte går att stoppa. Varje ord är så genomtänkt och bra att jag tappar andan av dina texter. Den här var världsklass. Bäst hittills och någonsin av alla inlägg i bloggvärlden!

    Mållös. Och stolt. Och glad över att ha hittat hit. Delar den här texten! ♥

    SvaraRadera
  38. Fy fan vad blåst du är. Det är ju SD som är räddningen för dina barn så de ska slippa bli mobbade och misshandlade av alla invandrare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du driver med oss va?

      /therese

      Radera
    2. Och var finns fakta som bevisar att invandrare mobbar och misshandlar mer än svenskar?

      Radera
    3. hur ska sverigesdårarna rädda oss??

      Radera
  39. ÄLSKAR!!! ÄLSKAR!!! ÄLSKAR!!!!

    SvaraRadera
  40. Meekatt for president!

    SvaraRadera
  41. Du ROCKAR!!! Jag röstar på dig alla dagar i veckan! //Marie

    SvaraRadera
  42. Fy fan va bra Malin! Kunde inte sagt det bättre själv!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!