söndag 13 maj 2012

Bortglömda barn, Massmördare och Rumptermometer!

Ja, jag och barnen var på kyrkis i fredags och nu ligger jag i sängen med halsfluss och 40 graders feber. Skjut mig. Vad skulle jag där och göra? Jag tänkte att det skulle vara skönt att komma ut lite, roligt för Elton att se lite andra barn och sen är det ju inte fel att få fika ihop med andra vuxna människor för en gångs skull. Jag var dock lite för exalterad över just fikadelen...

Vi satt inne i lekrummet allihop när "fröken Anette" kom in och sa "Nu är det fika!" Jag lyfte upp Elton, hämtade en barnstol och satte honom vid bordet och började plocka ihop fika till honom och mig på en tallrik. En macka med ost till honom, en med skinka till mig, en kopp kaffe, en mugg vatten och lite vindruvor. Jättebra. Plötsligt tittar jag ner och ser Alice vid min sida och min första tanke var "JÄVLAR!! Hon var ju också med!!!" Jag är ju van vid att det alltid är bara Elton och jag om dagarna. Jag blev så glad över lite fika att jag glömde hur många barn jag hade. Sån é jag. Jag slätade över det lite fint med att säga "ÅH, vad bra att du kom gumman. Jag skulle precis gå och hämta dig!" Supermorsan.

I övrigt gick det bra på Kyrkis. Ja, förutom att jag glömde sätta haklapp på Elton som hällde ett helt glas vatten över sig...och fick spendera hela förmiddagen i Olivias fina tröja med rosa blommor. Jag är uppenbarligen inte van vid att vara hemifrån och hade inga extrakläder med mig. Stackars Elton... Det blev i alla fall inget "Kungen-i-djungeln-moment" denna gången och tack min gode Geishagud för det! Klicka HÄR om ni missat mitt Jesus/Gorilla-moment.

Efter tre timmar på kyrkis packade jag in två trötta barn i mitt fula beiga Kinderägg av 2006 års modell och körde till Ica Maxi. En snabb handling och sen lunch i Mc Driven. Elton somnade i bilen så vi körde ner till stranden och åt lunchen där på en bänk medan han sov gott i bilstolen. Och ja - jag VET Mammamaffian ifrån familjeliv...att Alice kommer bli en fet massmördare med billiga leksaker i fickan eftersom att jag gav henne så dålig lunch. Fy mig. Jag kan dock lugna er med att hon fick Mamma Scans köttbullar till kvällsmat, haha. Ja, sån é jag.

På tal om dålig mat så gjorde ju Freddy det roligaste i fredags. Min lillasyster konfirmerades igår och jag hade fullt upp med att baka tre prinsesstårtor till festen. (Jag lovade det i ett svagt ögonblick, men ångrade mig redan när jag hade format ett tiotal små vita rosor av sockerpastan.) JAG är ingen cupcake-mamma...det är återigen bekräftat! Hur fan orkar ni hålla på med den skiten?! Jag får panik...står och svär och mumlar könsord i köket och vill kasta saker omkring mig när det inte blir bra. Jag har inte tålamod för det där! Men men - tre tårtor blev det:


Ja, jag var i alla fall lite duktig och kokade egen vaniljkräm till tårtorna. Det tog lite extra tid men jag ville ju åtminstone att de fula tårtorna skulle bli goda. Hela köket var upp och ner med tårtbottnar, sylt, grädde, sockerpasta och all annan skit så jag bestämde mig för att fixa en enkel och snabb middag. Jag gjorde laxpaket med grönsaker i ugnen...och potatisklyftor. Jättegott...för mig i alla fall. Freddy kom och satte sig med en stor tallrik mat framför sig. Jag fattade inte först vad det var han hade hällt över maten och frågade honom vad det var för sås. Han svarade "Hollandaisesås"...och jag bröt ihop lite... "Men älskling...det är ju min vaniljkräm!"
Sen är det ju lite roligt med karlar och mat. Hans första reaktion var att bli jättesur och säga "Hur fan skulle jag kunna veta det?!...sen började han röra i maten och sa "Jag äter det i alla fall!" Det gjorde han inte. Örk.



Jaja, jag kokade ny vaniljkräm, fortsatte svära över tårtorna och blev klar till slut. Konfirmationen gick bra trots att kyrkan var överfull och vi fick stå ute i vapenhuset i en och en halv timme och tråka. Min lillebror började hetsa när det var dags för nattvard men jag vägrade. "Kom igen nu Malin, vi går fram!" Eeeeh, med tanke på hur jag lever mitt liv så är jag glad att jag inte tog fyr redan på parkeringen....så jag kände inte att det var läge att utmana. Dessutom tror jag inte på det där med att billigt bag-in-box-vin och papperskex ska göra oss fria från synden...och tycker det är bättre att hela församlingen spar 30 sekunders väntan på mig. Anton gick dock två gånger, haha. Jag vet inte om det var vinet som lockade 16-åringen eller om jag skrämde upp honom med "Jag behöver inte gå Anton. Jag sover med barn i mitten varje natt och har inte tid att synda. Du däremot...du borde nog gå!" Ja, två klunkar vin och nu är han "ren" igen. Tänk vad enkelt det kan vara. Och ja, med tanke på min snart tomma Bag-in-box i garaget är jag nog fan också "ren".

Nej, dags att sjunka ner i misären igen. Ville bara lämna ett livstecken...
Jag har legat under täcket sen vi kom hem igår och skakat med feber...suck. Jag säckade ihop redan på hemvägen och har nog inte varit så här ynklig på flera år. Igår satte jag till och med "rump-termometern" i armhålan och övervägde att stjäla Eltons stolpiller. Men Freddy stoppade mig och gav mig en halv flaska flytande Alvedon istället...typ. Han ställde in ett snapsglas med Gin också i hopp om att jag skulle kunna chocka bort viruset...(eller så hoppades han kanske att kombinationen Alvedon/Gin skulle göra mig förvirrad och pilsk?). Inget av det funkade.

Imorgon tänker jag vakna frisk. Det är bara 5 dagar kvar till årets höjdpunkt - Borås Djurpark med världens bästa Ingis & Jotte! Wiiiiih! Som vi har längtat!!! Tre dagar med bara mys och lyx med de allra bästa...bättre blir det liksom inte!

over and out.

//Meekatt...

38 kommentarer :

  1. Malin Johansson13 maj 2012 kl. 20:46

    Krya på dig!
    Haha, vaniljsås på maten!!!

    SvaraRadera
  2. Halsfluss och 40° feber och författat EN HEL JÄVLA UPPSATS MED HUMOR från sängen? Ett ord för dig bruttan: R E S P E K T.

    SvaraRadera
  3. Stackars du, krya på dig! Men tårtorna blev. väldans fina! :-)

    När jag var liten bodde jag i Borås och älskade att gå och kolla in ballefanterna! Hälsa dem från mig! :-) Vi ska till Borås på söndag, inte till djurparken, till min bror. Kanske inte är så stor skillnad när jag tänker efter...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gulliga du!

      Jag lovar att hälsa ballefanterna! ;)

      Kram!

      Radera
  4. Du är helt underbar!

    SvaraRadera
  5. Vaniljsås på laxen:)) Stackars Freddy! Men vilka tårtor tjejen! Vad du kan! Nästa år fyller jag jämnt, typ 40 eller nåt sån´t, för mer kan det väl inte va?? då kan du få baka till mig!

    Nattvarden hoppar jag också, kyrkan i övrigt också om det inte är nödvändigt. Bag-in-boxen renar nog bra hoppas jag:) De är jag bra på...

    Hoppas du är pigg igen. Kram goa Malin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag får börja öva nu så ska jag nog kunna fixa tårtor till dig! ;) Smaken var helt okej! ;)

      Ja, jag tror på bag-in-boxen!

      Kram!

      Radera
  6. WOW vilka fina tårtor!! Här bakas det inte kan jag tala om, ja skulle vara muffins i sådana fall, men då ska det vara mycket tjat från dotterns håll innan jag ger mig in på sådant skit!
    Vaniljsås på maten, HaHa!!

    Krya på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hatar att baka. Jag är usel på det...tycker det är tråkigt...smutsar ner hela köket och dessutom är det godare att köpa färdigt! ;)

      Kram!

      Radera
  7. Fasen, vad du skriver roligt! Garvade så jag väckte minstingen! Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Och...förlåt? Hoppas minstingen somnade om! ;)

      Radera
  8. Hahaha, du är underbar!
    Vaniljsås och lax är alltså ingen bra kombo!? ;-) Ok, då vet jag!
    Krya på dig nu!!!!
    Kram!

    http://mammaT.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inget jag rekommenderar! ;)

      Kram!

      Radera
  9. Åh det är så roligt att läsa hos dig, massor av skratt får man och det är ju underbart!! Så otroligt fina tårtor du gjort!!!

    Kram på dig du goa människa! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla fina du! Så glad att du tittar in här! :)

      Kram!

      Radera
  10. Krya på dig och du kan visst baka tårtor!! Skitsnygga ju!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Ni är allt för snälla ni. ;)

      Radera
  11. Haha, Donken & Mamma Scan på samma dag, feta ADHD-barn du kommer få! ;) *ironi*

    Våra barn fick häromdagen Mormors pannkakor (från Lidl). Vi gör pannkakor jätteofta, men när mormor ändå hade gjort dem liksom så ville vi inte missunna barnen. Och mamma Scan, jag tycker inte att man ska snacka skit om hennes pruttbullar. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag VET! Stackars mina barn. Lika bra soc blir inkopplade med en gång. Det går liksom bara utför nu...

      Nej, har mormor stårtt och slitit vid spisen får man fan offra sig!;)

      Radera
  12. Ha ha
    Bara älskar dina inlägg!!
    Skrattar så jag tjöt när jag läste om Freddy o Vaniljkrämsincidenten=)
    Krya på daj vännen
    Massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag skrattade också men det var inte så uppskattat! ;)

      Tack snälla!

      kram!

      Radera
  13. Krya på Dig !!
    Helgen är rekreationstid när man ska ladda batterierna och vara pigg och glad när man kommer till jobbet- pyttsan .......
    Jag tror jag satte mina batterier i en sån där gammeldags mobilladdare som först drog UR dom sista resterna ur batteriet för att sen ladda dom fulla, min funkade bara delvis....

    Ikväll blir det blodpudding ala Fredde, med vaniljkräm har en tetra färdig marsán- borde väl funka ?

    Glass (förslagsvis med Geishasmak) är bra mot halsfluss halsar..

    Kram nu ska jag torka golvet efter morgonens terroristhandling hela glaset med Movicol i golvet :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du fått ny energi nu efter helgen! ;) "Rekreationstid" - my ass...

      Blodpudding? Oh no!? Varför?? Ja, kanske vaniljkrämen kan va till en fördel där...

      Glass med Geishasmak - måste va den bästa medicinen!

      Kram!

      Radera
  14. M - tack för ännu ett gapskratt!! Att inte veta att Jesus är djungelns konung/furste/prins det var änna dåligt av dig.. *skrattar* Kan berätta - en annan gång - vad min älskade B sa på en adventsgudtjänst med förskolan. Han har gjort sig ett namn här sedan dess!!!

    Vaniljsås på lax?!!! Jodå, som den gången min käre far grillade - och kryddade allt kött med kanel istället för grillkryddan!! Uuuuuuuuurrrrkk

    Hoppas du kryar på dig snart! Och du (som sagt) tårtorna är APfina!!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja...jag borde ju ha vetat?!

      Kanel på köttet....gode gud vad äckligt, haha. Jag byter ibland ut innehållet i kanelburken mot curry här hemma. Mest för att få lite kul när Freddy gör sin rutinmässiga morgongröt. ;) Jättekul!

      Tack!! APfina...måste ju va ok? Haha. Berätta vad B sa!!?

      Kram!

      Radera
  15. Hoppas du kryar på dig fort, det är så trist att vara risig när våren pockar på utanför dörren.

    Tycker dina tårtor blev imponerande fina så visst har du en lite cupcake mamma inombords!:) kram Bubbel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, i så fall är hon låååååång lååååång där inne...gömd i en semlevalk!

      kram!

      Radera
  16. Skratta så jag grina när jag läste om vaniljsåsen, gubben fråga vad som va så kul. Jag berätta å hans kommentar : JAA?? Det är väl inte så lätt heller, haha. Sa han som fick så god sås till kycklingen när han låg på sjukhus förra året. Visserligen med ett svårt skadat ben, brutna revben & hög på morfin men ändå! Fattade inte vad det var för sås han beskrev så jag va tvungen att läsa på matsedeln. CITRONFROMAGE!! Fan va vi garva åt honom då :) Men eftersom det va godaste maten han fick på 3 veckor på sjukan så må det väl va hänt da ;)
    Btw, jättefina tårtor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahahahaha! Stackarn! Typiskt karlar att blanda allt och intala sig själv att det är gott, haha. Men med morfin i kroppen var det säkert jättegott!

      kram!

      Radera
  17. Jösses, de där tårtorna hade jag ALDRIG fått till!!! Inte en chans! Jag hade inte ens försökt... Jag hade åkt och köpt. För allas skull....

    Jösses, jag höll på att dö av garv och sprutade nudlar över hela datorn när jag läste "men älskling, det är ju min vaniljsås". Så nu är du skyldig mig ett nytt tangentbord om det inte funkar efter min sanering!

    Men du, du skulle aldrig sagt något.... Smugit upp mobilen och filmat i stället. Åh, det hade jag betalt för att få se!!

    Krya på dig!!! Love you <3
    /Bondmoran
    www.bondmoran.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nästa gång köper jag med!

      Haha, hoppas tangentbordet funkar!? Annars kommer ett nytt med posten!! ;)

      Ja, fan...varför filmade jag inte? Måste alltså fixa en ny fälla...hm.

      Kram på dig underbara du!

      Radera
  18. För att inte vara en cupcake-mamma så må jag säga att tårtorna var väldigt fina.
    Och förresten, min gubbe skulle ha ätit upp maten.... :-)

    Kram och tack för en härlig blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ;)

      Ja, de gör ju det...karlarna. De äter vad som helst nästan?! Freddy säger alltid "Nej, släng inte det där. Jag äter det imorgon!".

      Kul att du hittat hit! :)

      Kram!

      Radera
  19. Men du hur kan du säga att tårtorna var fula? Dom var jätte fina.
    Illa att han inte åt upp maten;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser dem på avstånd, haha. Du ser inte hur jag överlappat alla fula hål och sprickor med sporadiskt utspridda (fula) rosor, haha.

      Ja, dåligt av honom! ;)

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!