fredag 18 maj 2012

Att diskutera med en 4-åring....

Ja, då var jag packad (<--I wish) och klar inför helgens äventyr! Imorgon bitti klockan nio kommer min fina moster Ingis och hennes man Jotte. Vi ska äta en god frukost, packa ut min lilla packning i bussen sen börjar resan mot Borås. Yeyh!! Tre dagar med dem vi älskar mest - bara en massa mys och kul...utan måsten...och stress. Ingis sa att vi inte fick ta med oss något annat än kläder och lite smink. Det är nämligen "all inclusive" och när hon säger all inclusive...då är det det. Så det blir den lilla väskan...

Fy fan vad jag är kass på att packa "lite". Man måste ju ha ombyten...och regnkläder...och varma kläder...och svala kläder. Sen blöjor, våtservetter, salva till rumpan (inte Freddys), mat till Elton, gröt, välling, flaska, nappar, mediciner, tempen, dator, laddare, kamera, videokamera, filtar, leksaker... Ja, listan tar ju aldrig slut. Tänk innan man fick barn - snacka om att "resa lätt". Lite kläder, smink och kondomer...typ? Man skulle fortsatt med de där kondomerna. Fan vad enkelt det skulle vara att packa idag då.

Alice och jag har varit ovänner hela dagen idag. Det började redan vid frukosten när hon vägrade plocka undan tallriken efter sig. Det är ju ingen stor sak i sig, jag vet. MEN i snart två veckor har hon gett mig "vem-fan-tror-du-att-du-är-blicken" varje gång jag bett henne att göra något och NU är det fan nog! Jag är så less på det! Det värsta är ju att hon är smart också. Hon har fan svar på ALLT! Jag förstår inte var hon har fått det ifrån... ;)
Jag körde mina vanliga moves. Först lite trevligt fjäsk, sen lite mutor - sen pang på hoten bara. Inget funkade såklart. Det enda jag inte provat är stryk men jag har hört att det är olagligt...fan.


 Lite exempel ifrån våra fighter idag:

Jag: "Men gumman. Ta nu undan din tallrik och gå och tvätta dig. Precis som du gör på dagis varje gång."
Kravallis: "NEJ! Jag hatar att plocka undan! Jag gör ALDRIG det!!" 
Jag: "Men man måste inte tycka det är roligt. Jag gör ju en massa saker som jag inte tycker är roligt hela tiden!" (Typ tar hand om dig din lille sure fan!!)
Kravallis: "Men du är mamma. Mammor gör sånt. Barn ska bara ha roligt och må bra!".
Jag: "Ska inte mammor få ha roligt och må bra då?" (Gå på swingersklubb och dricka sprit typ...)
Kravallis: "Nej, det hade ni när ni var barn. Nu är det faktiskt vår tur! De NYA barnen!".
Jag: Suck..?

En till:

Jag: "Nähä...vad synd. Då får Ingis och Jotte komma och hämta bara Elton imorgon...så får vi stanna hemma istället."
Alice: "Ja, vad roligt för honom att få komma iväg på lite äventyr! Han har ju aldrig åkt buss"
Jag: (Men allvarligt?? Jag får spä på lite:) "Ja, han kommer ha jättekul hela helgen och får ju se alla elefanterna och alla andra häftiga djur. Vilket äventyr!"
Alice: "Jag vet! Så glad han kommer va mamma! Hoppas han skickar ett kort till mig. DET hade varit fräckt! Han kan ju inte skriva men han kan ju rita något!"
Jag: Suck igen?

En till:

Kravallis
: "Mamma? Mammaaaa? Vilken tid ska Elton åka imorgon?"
Jag: (Driver hon med mig eller är hon allvarlig?!) "Han åker vid nio gumman!" (Nu har det liksom gått lång tid på den här idiotdiskussionen. Hur ska jag NU kunna vända tillbaka detta till att ungjäveln faktiskt SKA få följa med?!)
Kravallis: "Okej, vad bra mamma! Då hinner han se lite TV innan. Det gillar han ju på morgonen!"
Jag: "Ja, det hinner han ju. Blir du inte ledsen över att bara han ska åka till Borås?"
Kravallis: "Nej, det blir jag inte. Ibland blir det så när man är dum och då kan man ju åka nästa år eller så kan man åka till Paris. Visst?"
Jag: "Ja, det är ju sant..." (!?!?!?!?!?!)

Sista...sen ska jag sluta tjata:


Jag: "Kan du inte hjälpa mamma lite nu hjärtat? Mamma är trött och orkar inte städa allting själv."
Kravallis: "Men det var Elton som stökade!"
Jag: "Ja, men han kan ju inte städa. Han är för liten. Dessutom hjälptes ni åt och jag har ju städat resten av huset redan."
Kravallis: "Men om du har städat resten av huset är du ju redan städig. Då är det bättre att du gör det på ditt sätt så slipper du ändra allt sen. Jag ställer ändå allt fel."
Jag: (Inser inte ALLS att jag har ett sjukligt beteende som sorterar Pet shops-figurer på kvällarna så att de hamnar i "rätt låda".)"Nej, du ställer inget fel. Bara plocka undan nu så lovar jag att bli glad!".

5 minuter senare...


Kravallis: "Mamma? Mammaaaaa? Jag har städat ALLT!"
Jag: "Åh vad duktigt! Jag får se!"
Alla Alice saker ligger i sängen... Alla. Skjut mig. Det är fantastiskt att vara förälder...

Så ja, det ska bli skönt att komma iväg lite. Ingis är Alice bästa vän och jag misstänker att det kommer bli vääääldigt lite utrymme för konflikter på denna resa.

Så ja - vi flyttar ut och kattvakten flyttar in till Skorpionerna som tydligen bosatt sig i vårt hus, hehe. Förlåt Anna. Du kommer säkert trivas med dem. De bits inte...tror jag? (För er som missat - kolla min Facebooksida HÄR) Vi hittade alltså en "bokskorpion" i vårt badrum idag...och nu vill jag dö lite.

over and out.

//Meekatt...

37 kommentarer :

  1. Jaa.. man kan ju inte påstå att man blir sugen direkt.

    SvaraRadera
  2. Barn. *suck* Men du - hoppas ni får en underbar vistelse i Borås!! Tycker jag både du och Kravallis förtjänar.. *ler*

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Ja, vi behöver ett litet avbrott båda två! ;)

      Kram!

      Radera
  3. Ha ha ha så jag kanske inte ska döma ut min kompis fyraåring än? Kan höra till åldern kanske? Jag har glömt hur de kan vara. Jag tänkte (seriöst) sist jag såg dem:
    "Herregud, den där ungen tror hon ÄGER min kompis. Lycka till med henne som tonåring!"

    /Okunnigt, gammalt barragg utan barn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de äger oss de små jäklarna...fan.

      //Okunningt gammalt soffligg...tänkte jag skriva. Men det lät fan inte bra? haha

      Radera
  4. Kan det bli annat än en skön unge med en skön morsa?! Snart lär sig Elton oxå att argumentera ;) Ha det toppenbäst i Borås!

    Kram Nina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh gode gud! En till!? Hur tänkte vi där..? ;)

      Kram!

      Radera
  5. Är lilla fröken inne i en "Utvecklingsfas" som psykologerna så fint kallar det ? rent jävla trots allså för oss vanliga dödliga. ;-)
    känner mkt väl igen det där med "då får du inte ......." aldrig tomma hot (oooh nej *visslar och ser sååå oskyldig ut*)

    Ang Salvan det måste vara DIN rumpa då om det inte är Fredde´s ;-)
    Hoppas att Ni får en underbar helg bland elefanter och annat.

    Återhämtat mig själv lite grand på Ålandskryss :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utvecklingsfas...trots...idioti...galenskap...psykos... ;)7

      Nej, inga tomma hot! Aldrig! ;)

      Salvan är min såklart, haha.

      Ålandskryss - wohoo! Färganragg och billig sprit!

      Radera
  6. Kära Meekatt! Alice är ett intelligent. Just nu mäter hon din förmåga till logiska resonemang - och vinner. Bli inte orolig: din förmåga att tänka logiskt återvänder om ca 20 år då bägge barnen blivit unga vuxna och blickar ner på dig från sin unga vuxenhets allvetande höjder.
    Nästa gång DU får lust att debattera en tallrik på köksbordet (!) - tänk efter. Vad exakt händer om tallriken står kvar på köksbordet? Möglar den? Exploderar den ? Just det.

    I vår familj handlar logiken mest om pinnars vara eller inte vara i köket. Jag ämnar att lägga mig i nästa gång striden utbryter... De exploderar nämligen inte heller inomhus. Därför ämnar jag diskret lägga mig i nästa diskussion om pinnarna. Är det värt att förstöra relationen till barnet genom att hävda att pinnar är smutsiga eftersom de kommer från naturen ute? Hela naturen är smutsig per definition. --- De talas om faser och trots. Enligt min uppfattning finns det ingen som är så trotsig och vilje-hävdande än en småbarnsförälder. De är föräldrarna som genomgår faser, inte barnen.

    Detta kan jag säga nu när jag själv genomgått alla faserna i föräldraskapet och betraktar saker ur farmors synvinkel.

    Barnet i 4-årsåldern hävdar inget om tallrikens vara på köksbordet. Hon orkar mycket väl bära den till köksbänken. Däremot undersöker hon om DU är en förnuftig varelse.
    Hav tröst. Jag var likadan som småbarnsförälder: trotsig och viljestark. Man växer ur det.

    Farmor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, alltid lika kloka farmor! Skönt att ha dig här. Vi behöver någon som ger oss lite hopp och perspektiv på saker och ting.

      Det där med att välja sina konflikter. Jag jobbar hårt på det där... Men det kommer i vågor. Det känns som att jag valt lite för få konflikter (haha) ett tag nu. Helt plötsligt finns det liksom ingen respekt alls för mina regler. Så då vill jag ta alla istället. Helt fel teknik såklart...men frustrationen tar överhanden här.

      Ser fram emot att växa ur denna fas och hoppas jag inte blir allt för Geishafet på vägen... ;)

      Kram på dig och tack för dina kloka ord!

      Radera
  7. ha ha ha underbara unge. Känner igen VARTENDA ord som ploppar ur. Det sjuka e ju att dom verkligen har svar på allt!! MM underbart med den där trotsfasen/utvecklingsfasen. HATAR dessa faser/utvecklingar. Dom får mig att må ILLA.

    Men oj så mysigt ni ska ha den nu.
    Massa varma kramar fina fina du
    kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, I hate! Men hoppas att det lägger sig snart! ;)

      Ja, nu blir det myshelg!! Wiiiih!

      Kram kram! <3

      Radera
  8. Lustigt nog låter det som att Alice argument är snarlika min yngsta sons trots att han snart går ut gymnasiet... :)

    Hoppas ni får en riktigt härlig helg hela gänget, kram Bubbel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det gav ju inte så mycket hopp. Det innebär att det sitter i....i minst 14 år till? ;)

      Tack snälla!

      Kram!

      Radera
  9. Åh Jösses vad jag känner igen mig... Men lägg till att min 7 åring är ännu värre!
    Min fyra åring är tack o lov "snäll" fortfarande... Men sjuåringen vill man ju %#&$*$?@)#&$&$& ibland....

    Han är preciiiis som din fyraåring fast han har dragit det ett snäpp längre.

    Vart i hellskutta gick det fel?!

    Hahahahaha

    Kraaaam o älskar din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att du gillar bloggen! Vad glad jag blir! :)

      Ja, var fan gick det fel?! Det kan ju inte vara oss det är fel på?! ;)

      Kram!

      Radera
  10. Alice :) ... Smart fyraåring! .... Ibland är det verkligen tufft att vara förälder! Så skönt att höra att man inte är ensam , jag menar att inte Du har det bättre än oss andra ;) konstiga är bara, att när du skriver om det, kan man le... Men när det händer här.... Då är det svårt att le ;) ...

    Hoppas ni får en underbar helg!!!! :) :)

    Kram Tessan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alldeles för smart för sin ålder! ;)

      Tack snälla du! Ska bli så härligt!!

      Kram!

      Radera
  11. Hahahaha! Underbart, speciellt att hon lade ALLA sin leksaker i sängen. Hoppas ni får ett par härliga dagar och att du får lite avlastning i det ändlösa debatterandet! Jättekul när du skriver dialoger, hoppas få läsa mer såna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ett nytt drag men säkert inte sista gången, haha. Skitunge!

      Ja, mer dialoger ska det bli! :)

      Radera
  12. Inte lite smart hon är. Gjorde nyss ett inlägg jag tror du skulle uppskatta, om att prata i sömnen. ^^

    SvaraRadera
  13. Hahah....det påminner mig om när jag bad min son plocka upp ala leksaker från golvet i sitt rum, för att jag skull dammsuga där inne.....Han ropade glatt efter en liten stund, -Nu är jag färdig mamma. När jag kom in var allt upp plockat och låg i en stor hög i hans säng. Jag var på väg att börja protestera...men bet mig i tungan och höll tyst. Han hade ju faktiskt gjort det jag bad honom om, plockat upp från golvet.
    Numera är han far själv, och bor just i Borås, en för övrigt riktigt vacker stad.
    Kram och ah så kul // Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, de är smartare än oss...de små trollen. ;)

      Ja, Borås är mysigt! Ska bli härligt med en hel helg här!

      Kram!

      Radera
  14. Tjenare!

    ville bara säga hur sjukt rolig blogg du har.
    känns skönt att ha en kvinnlig variant av mig själv. (har inte myntat det själv).

    puss o kram

    www.dan-syndrom.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du!

      "En kvinnlig variant" av dig. Det tar jag som en komplimang! ;)

      Puss o kram!

      Radera
  15. Skojar du eller? haha, vilken klok unge alltså! haha
    Skrattar så jag får ont i magen, men som vanligt när jag kikar in här ;)

    Jag tror jag halsar en flaska och sen försöker jag mig på den där satans lampan!

    Ha nu en underbar helg, hehe ;)
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är för klok för mig... ;)

      Lycka till, haha.

      Kram fina du!

      Radera
  16. Man fasen vad rolig du är:)
    Klockrena diskussioner med en fyraåring dessutom, och som du säger . svar på tal har hon minsann:)
    Lycka till med resan:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack snälla du!

      Ja, svar på tal har hon...suck.

      Kram!

      Radera
  17. Dagens tips, eller faktiskt århundradets tips: Skaffa en sån där lång tång, vet inte vad det heter, som pensionärerna har när dom ska plocka upp nåt på golvet & inte orkar böja sej. Sambon fick en när han skadade sej förra året & jag lovar, alla barnfamiljer skulle ha en! Arvid städar det mesta när han är här, både sina leksaker & andra grejer. Vi har tex inga skor på golvet, alla står i skohyllan :) Å ja, Arvid är lite drygt 4 så det borde funka på Alice också :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Trodde först det var ett aga-tips, haha! ;)
      En sån har vi i garaget!! Ska plocka in den så fort vi kommer hem o ge det en chans!

      Tack för tipset!! <3

      Radera
  18. Jag har också leksaker i sängen ;) Ibland typ....

    Jag vet inte om en storbloggare som du tittar tillbaka hos lilla mig för att se om jag svarar i min blogg på ett innaninnanlägg... Men jag gjorde det, fast jag vill inte att du ska missa s jag lägger in mig här med, så är vi inne liksom!
    Jo... den 30:e... Jag tror faktiskt inte att jag kommer då, jag var där sist så. Men tjatar du mig till döds så kommer jag kanske!
    PÖSS på nosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, nämen?! ;)

      Storbloggare? Haha, säger "årets supermorsa"! ;)
      Ja, jag tjatar dig till döds!!! KLART att du ska komma!!

      Kram snygging!

      Radera
  19. Haha,
    Leksaker is da shit...

    /Anondoderorsos

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!