fredag 17 augusti 2012

Fnulor, Cykelskam & Kreativitet!

Då var det äntligen fredag och vi kan konstatera att vi överlevde Freddys första arbetsvecka efter en månads semester - yeyh! Nu har vi ju i och för sig haft gäster hela veckan och fullt upp med det...så någon "riktig vardag" har vi inte återvänt till ännu. Det gör vi på måndag...

I onsdags var det äntligen dagen för Fnulans och sötaste lilla Miras ankomst. Jag och barnen hämtade dem på stationen i Laholm och pressade in dem i mitt fula beiga Kinderägg. Redan på stationen började klantigheten (<--det hon själv kallar för "Fnulor") visa sig. "Du...det rinner något ur din bruna väska..." Toppen. I den bruna väskan fanns en vattenflaska med korken lös...samt mobiltelefon och dator. Tekniken överlevde som tur var och efter lite torkande och fula ord begav vi oss mot Willys för en snabbhandling.

När vi kom till kasssan hade jag tre saker i min vagn - Pepsi Max, bokstavskex och en trött Elton. Jag blir lite förlamad av den där LCHF-skiten... Jag försökte fråga lite fint "Vad äter en sån som du?" men när jag förstod att den kosten inte innehöll choklad blev allting svart. HUR ska vi kunna umgås i flera dagar - utan choklad?! Och vafan - hur kan man leva utan choklad?! Det blir till att smygäta choklad och borsta tänderna direkt efteråt...ungefär som när man smygrökte i högstadiet. Fnulor tror att man blir smal av att trycka i sig vispgrädde och ost - jag VET att man blir LYCKLIG av choklad! För sån é jag!


När vi kom fram till strandhuset sken solen och vi laddade för ett par timmar i solen. Då var det dags för nästa klantighet. Miras väska! DEN låg minsann kvar på tåget mot Göteborg. Vad är det med bloggare och resväskor?! När jag åkte till Stockholm med Bondmoran fick hon med sig fel väska ifrån tåget och Fnulan går av tåget utan Miras väska...med alla hennes kläder i!? Som tur är har vi ju en utav Sveriges finaste naturiststränder här i Mellbystrand så det blir tema "naken". Supermorsorna diskuterade en kort stund hur man skulle få tag i personalen på tåget för att lösa det....men sen slog vi ihop våra kloka huvud och sa "Skit i det. Vi får ju i alla fall inte hit väskan idag. Vi går till stranden istället!" Det gäller ju att prioritera. Ska vi få hit väskan...eller ska vi bli bruna?!


Lite bad och mys...följt av uthällt kaffe på hela filten, ett getingstick, en Alice som tryckte i sig halva Fnulans LCHF-lunch och en gnällig Elton förgyllde vår eftermiddag på stranden. På kvällen blev det grillning, getingjakt, vin och en MASSA prat. Tänk...att man kan ha så mycket att prata om när man bara träffats tre gånger?! Vissa människor tycker man bara om direkt - Fnulan är en sån!

När det var dags att avsluta kvällen hoppade jag upp på min röda tantcykel och begav mig hemåt. Det är en ganska seg backe mellan strandhuset och vårt eget hus...och jag är som bekant ganska lat. Så jag trampade väl på så gott jag kunde...i treans växel! Först när jag var längst upp på backen kom jag på att jag hade ju kunnat VÄXLA NER!? Jag är en idiot. En andfådd idiot som inte kan cykla. Jaja, väl uppe för backen finns en korsning och här stannade jag lite snyggt. Ja, jag stannade. Vad händer när man STANNAR på en cykel...och man glömmer sätta ner foten? Jo, man VÄLTER! (Nej, jag var inte full...och ja...det var några år sedan jag cyklade, haha.) Jag hade helt enkelt...för lite fart!? 

Och som om inte förödmjukelsen med att tjock-välta på sin cykel var nog...så STANNADE en bil! Allvarligt!? Gör svenska folket sånt nu för tiden?! Det är säkert bara för att de är rädda att det ska pågå en inspelning av "På bar gärning" och att de ska åka dit för "svenskhet" (<--sköt dig själv och skit i andra!). Så ja, bilen stannade och ut kommer en grabb i 18-20 års ålder och frågar "Gick det bra?!" Allvarligt talat? Detta händer inte! Kan en tant få ramla ifred?! Jag svarade lite trevligt "Men SKJUT MIG SNÄLLA!" Det gjorde han ju inte som tur var och jag kunde fortsätta min cykeltur hemåt...något öm i vänstra knät. 


När jag väl kom hem hoppade jag av cykelhelvetet och drog i handtaget. Låst. Men suck! Jag gick runt huset och provade altandörren...låst. Men allvarligt!? Jag har fan inte varit utelåst på 15 år! Jag knackade lite fint på sovrumsfönstret. Ingen reaktion...som väntat. Vaknar han inte när Elton skriker på natten så lär han ju inte vakna av mitt knackande. Jag ropade ett par gånger sen gav jag upp. Efter tre sprut med Alice stora vattenpistol genom rutan (rakt i örat på Freddy) vaknade han dock och släppte in mig. Han var verkligen jätteglad över att se mig...verkligen.

Nu har jag checkat in på Scandic Rubinen i soliga Göteborg. Jag har fått äran att spendera hela helgen i en alldeles fantastiskt mysig svit  - Blogger's Inn och YEYH vad fint här är! Får man inte inspiration och arbetsro här...får man det ingenstans!
 
Ja, nu ska alltså den där boken skrivas... Jag har laddat med dator, Geisha och kaffe.
Så ja, jag sätter väl igång då! Wish me luck! ;)


over and out.

//Meekatt...

25 kommentarer :

  1. Åh vad spännande! ÄNTLIGEN säger vi! Som jag har längtat efter en bok utav dej! Du behöver ingen lyckospark - du är bäst katten! Helt fenomenal med orden och inget får mig att skratta som dina texter! Heja dej!

    Måste ju hålla med dej, kan inte en tant få cykla hem ifred? HAHAHA! Så skämmigt!! HAHAHA!

    Ha en härlig helg i Göteborg och den fina sviten! Lycko dig!

    Kram Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack fina Johanna! Men jo, jag behöver en lyckospark! ;)

      Ja, en tant borde få cykla och framför allt välta ifred! Inte alls pinsamt...

      Kram!

      Radera
  2. HAHAHAHA, vatten i örat... Jag ser det framför mig! Sen har jag också faktiskt ramlat av en cykel pga "för lite fart" så jag vet att det är möjligt. Svårt men inte omöjligt! ;-)Lycka till med skrivandet i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Då är det inte bara jag! ;)

      Tack!!

      Radera
  3. Ha nu en underbar helg! :) och vilket rum :) där blir boken garanterat skriven! :) och jag längtar!!!!

    Och självklart har jag nominerat dig till Årets bloggMama 2012!!! Hoppas alla som läser detta också gör det!!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här är så fint!!

      Tack vännen! Vad gullig du är! <3

      Radera
  4. Håller med Johanna ÄNTLIGEN en bok :-)
    Får köpa den som talbok så man kan skrämma skiten ur alla på bussen på morgonen (helst då med osynliga hörlurar så man verkar RIKTIGT psyko :-)

    Själv sitter jag hemma med en påse FULL MED Nötcreme, Cholkad, Gelehallon, Bilar Chips, och Plopp inte en enda får jag röra dom ska delas ut i såna där små äcklliga godispåsar på barnkalaset imorgon äldsta fyller snart 5 ...... 9 ungar hemma Jag hade hellre vält med cykeln på Sergelstorgscenen under "vi gräver guld i USA uppträdandet" ...............

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äntligen ja! Kanske inte blir ngt av det, vem vet! Jag kan ju alltid prata in den på en ljudfil till dig! Haha

      Gode Gud! Lycka till idag!! Vin i kaffemuggen är ett överlevnadsknep under barnkalas har jag hört, haha. ;)

      Radera
  5. Du är underbar Malin <3 Lycka till, Kram Moster

    SvaraRadera
  6. Ja, jag o Fnulan hade ju passat bättre ihop matmässigt då, jag tror ju också på ost o vispgrädde:-) men igår åt jag choklad, på min födelsedag. Idag är det nystart igen, en fredag, en fredag utan vin, skjut mig:-)

    Pinsamt o cykla omkull o någon stannar, hualigen...

    Lycka till med boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ni hade trivts ihop! ;)

      Grattis i efterskott - klokt att du unnade dig choklad igår åtminstone! Kroppen KAN inte må bra utan det där...

      Tack!

      Radera
  7. Man får alltid så fina bilder på näthinnan när du berättar nåt :) Den boken ser jag fram emot.

    SvaraRadera
  8. Låter som ni haft en hel del vardagsaction, du och Fnulan. Sådana där incidenter som är så lagom roliga när man är mitt uppe i dem, men som man med lite perspektiv kan skratta gott åt:-) ! Ha det nu så kul i Göteborg och gå nu ut och Njut lite av Kulturkalaset också som jag tipsade om på fejjan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har haft jättekul trots en del missöden, haha.

      Var ju sånt liv här igår så jag fick kalasa istället! Göteborg är ju verkligen en fantastisk stad!

      Radera
  9. WOW! Vilken grej!!
    Men är det ngn som kan skriva en bok så är det du!!
    Det bara rinner roligheter ur dig! ha ha ojdå så fel det lät. Men ja så mkt som jag skrattade med dig som bordssällskap o danssällskap på bloggminglet 2012 ja du... så mkt har jag nog aldrig skrattat. O dina inlägg e alltid klockrena! Så ja lycka till det behöver du inte. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naw, tack Petra! <3 Vi får väl se...vad det blir av det. :)

      Vi måste ju sammanstråla igen för fler snygga dansmooves och mer skratt!

      Kram!!

      Radera
  10. *HAHAHHA* Ni är ju för härliga!
    Jag kan tala om att det är skitjobbigt att leva utan choklad! Jag är på "sockeravgiftning" just nu och huvudvärken man får, när man inte får äta choklad är inte att leka med!
    ;-)
    Spännande med en bok! Vad ska den handla om??
    Ha en skön helg!

    // Nina U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser ni!? Det ÄR inte bra att sluta med choklad!! ;)

      Boken...är ett lite hemligt projekt. Men den handlar om dumheter vi gör...typ. ;)

      Ha en go helg du med!

      Kram!

      Radera
  11. Weeeei! Äntligen!

    Du får cykla fortare nästa gång ;). Vi kan byta cykel annars, för tillfället funkar bara ettans växel! Gör inte som jag bara, få nån snilleblixt i en nedförsbacke där du funderar på hur fort cykeln stannar om man stoppar in foten i ekrarna. Helvete vad jag slog mig! Skyller dock på att jag var ung, dum och...jättefull. På både vin och choklad...haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mer fart är hemligheten! Din strategi verkar dock dummare än min, haha. ;)

      Kram!

      Radera
  12. Åh, välkommen in! Vad kul med nya läsare!

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Aha, du ÄR verkligen här i Göteborg. På riktigt! Själv? EGENTID?? Hoppas verkligen att du får ro och inspiration till att skriva din bok! Men skulle du behöva lite sällskap, så är vi inte långt bort. ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ja! Jag VAR ju verkligen där - I Göteborg! Nästa gång hör jag av mig!

      Kram!

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!