måndag 28 september 2015

Utflykt, Nagellack i bilen & Kräkfritt!

Igår var det kanonfint väder och jag tvingade iväg familjen på utflykt. Jag såg framför mig ett gäng mentalt störda postorderleenden, svampplockning, picknick i skogen och mys i det fina vädret. Så blev det nästan! Heja mig? Dagen inleddes med en halvtimmes bråk om huruvida Alice skulle få åka i kjol och bikinitop eller ej. Det fick hon inte. Så hon ringde och kollade om hon fick åka till farmor istället för att följa med. Det funkade inte. Många säger "Men låt henne åka så. Hon lär ju frysa och lära sig en läxa till nästa gång!". Eeeh...nej. Så jobbar inte jag. Jag är vuxen och VET redan att hon kommer frysa. Mina regler gäller och ska man åka med får man fan klä på sig. Jag vill inte åka runt med en 7-åring som ser ut som en thailändsk gatuflicka för att hon förhoppningsvis ska lära sig en läxa. Mamma vann till slut och vi kompromissade ner jackan till en väst.


Skenet på den här bilden bedrar, haha. Men ja, efter ett par slagsmål i hallen om skohornet som ingen använder kom vi äntligen ut i bilen. Halvvägs in mot Laholm kom jag på att vi kört ifrån bullarna. En snabb sväng inom Willys för lite fika och 2 nagellack som sedan öppnades och spilldes ut i nya Meekattbilen. Jag älskar barn. Verkligen. Väl framme i Knäred hade vi jättemysigt:

Kraftstationen i Bassalt utanför Knäred.
 
Asaspännande tycker Elton. Alice ville bara fika och åka hem. Sån é hon.
 
Jag tvingade ut familjen på svampletning. Inget lyckat mission direkt. Men fint är där!
 
 
Elton hittade en massa svamp och var jätteglad. Dock ingen ätbar...men man ska inte va så kräsen. Om han nu kommer till dagis och berättar att vi plockat svamp i helgen blir de ju jätteimpade!? Haha
 

Långt där inne finns det en MASSA syskonkärlek.
 
Efter vår skogspromenad träffade vi goa vännerna Kenta & Agneta som bjöd på lyxfika på bryggan.
 
Och sen guidade en nöjd Elton oss genom terräng och skog, haha.
 
Alla överlevde. Inget blod. Inget kräk. Alltså en förvånansvärt lyckad utflykt! Heja oss?
 
over and out.

//Meekatt...
 
 
http://campadre.se/tipsa/868705?utm_source=mgm&utm_medium=sharelink&utm_campaign=mgm
Michael Kors på Campadre! Upp till 50% rabatt! 

23 kommentarer :

  1. Vilka härliga bilder! <3

    SvaraRadera
  2. Du har antagligen ingen aning om vem jag är. Men vi hade samma kurser när vi pluggade Personal på Jensens och hade lite kontakt via mail då. Du hjälpte mig med affärsplanen till min blomsterbutik. Har läst din blogg i över ett år och inte fattat att det var du förrän idag och då tänkte jag "COOLT!! Jag känner ju henne!!!" Fast sen kom jag på att det gör jag ju inte alls, hahaha. Kul att det går så bra för dig! Själv blev jag HR-nörd enligt planen.

    Kram Ann-Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, vad kul att du hittat in till mig! Så det blev HR-nörd av dig i alla fall! ;) Bra där! Jag kanske trillar dit så småningom jag med, haha.

      Kram!

      Radera
  3. Tycker det är onödigt maktutövande att ta fighten om kläderna på det viset. Hon kände sig fin och du trycker ner henne. Man tar med extra kläder så att man kan lösa situationen när barnet inser att det var ett obra val. Varför är det viktigt att vinna för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar inte om att vinna. Det handlar om att jag är den vuxna av oss två och därmed har jag mer erfarenhet av livet. Jag kan ta bättre beslut. Hemma hos oss har vi tydliga regler och det är vi vuxna som sätter reglerna och vi förklarar varför. Det handlar inte om makt. Men det är min uppgift att lära mina barn rätt och fel. Det är mitt ansvar och besluten jag tar gör jag av kärlek, omtanke och med sunt förnuft. Man går inte ut i kortkort kjol och bikinitop när man ska plocka svamp en höstdag. Enkelt.

      Radera
    2. Idiotiskt svar. Vuxna vet mest och barn är dumma?

      Radera
    3. Vuxna vet mest ja. Det är väl logiskt? Vi har ju levt ett tag...gjort våra misstag och lärt oss på vägen. Barn behöver guidas genom livet för att lära sig hur det funkar. Det är ju vår uppgift som föräldrar. Ibland tar man fighterna - ibland väljer man att låta bli. Men ja, mina regler gäller.

      Radera
    4. Tack gode Gud för att det fortfarande finns folk som insett att barn inte är vuxna och ska bestämma själva. Blir så trött av de föräldrar som tror dom gör barnen en tjänst genom att låta dom bestämma allt. Resultatet blir odrägliga ungar som ser sej själv som jordens mittpunkt och inte lyssnar på sina föräldrar.

      Radera
    5. Många av våra älskade små flickor vill klä sig fina, men ibland kan det bli lite väl mycket och vågat, typ "thailändsk gatuförvaltningen" och då är det faktiskt vi föräldrar som behöver vägleda och sätta gränser. Så helt rätt Meekatt!

      Radera
    6. Kul med iPhones rättstavningsprogram 😁 Gatuflicka blev gatuförvaltningen....

      Radera
    7. Du skriver jämt att Alice ser ut som en polsk/thailändsk gatuflicka när hon klär sig. Tycker det är ett vidrigt uttryck. Du påstår att du ska guida henne och att du vet mest. Men de orden då? Vad säger det om dig?

      Radera
    8. Det säger...att jag har humor. Jag säger det inte till henne. Men jag är tydlig i att man inte klär sig på ett visst sätt. Jag förstår verkligen inte problemet med att föräldrar sätter gränser för sina barn. Skärpning alla slappa föräldrar! Det är vår förbannade plikt att uppfostra våra barn och det gör vi inte genom att stryka dem medhårs! Jag vet mest. För jag har levt i 27 år mer än henne. När jag var liten lyssnade jag på mina föräldrar och idag saknar jag mamma som alltid visste mest och kunde guida mig åt rätt håll.

      Radera
    9. Men vad då trycka ner och vinna? Det tycker jag inte alls att Meekatt gjorde. Man går helt enkelt inte ut i sommarkläder när det är höst, det får inte mina barn heller. Och Alice lyckades ju förhandla till sig en väst, så hon vann ju lite hon med? Inte nertryckt alls!

      Radera
  4. Ditt barn, dina regler. Så enkelt är det. T.O.M busenkelt!

    SvaraRadera
  5. Härligt det ser ut, bra jobbat katten!

    SvaraRadera
  6. Bassalt! Barndomsminnen! Vad häftigt att ni var där. Jag hade min mormor där när jag var liten och vi var jämt vid kraftstationen och hängde.

    SvaraRadera
  7. Malin med töserna29 september 2015 kl. 20:05

    Det där med kläder är jobbigt här hos oss just nu. Min minsta är fyra och klär sig lite blandat men helt ok. Stora tjejen (5,5 år) vill däremot ha korta tröjor och strumpbyxor eller bikinitopp och kjol typ. Jag har inte svårt att säga ifrån men märker att jag har svårt att förklara. Nu blir kylan en förklaring till varför kort top inte funkar men jag gillar inte den klädstilen på ett barn generellt. Jag vill förklara utan att hon ska bli alltför kroppsmedveten. Anledningen till att hon har kortare tröjor och bikinitop är att hon ärvt det av en bekants barn. Hon hittade plaggen i påsen och älskade det omedelbart. Hur förklarar man att magtröja inte är ett plagg för en femåring utan att göra henne ledsen och kroppsmedveten?

    Malin

    SvaraRadera
  8. UNDERBARA livsglada foton :) och din flickas väst är bara SÅ söt.

    Idag har jag barnsängar på bloggen :)

    ha en härlig helg !

    LOVE Maria

    SvaraRadera
  9. Tycker det är bra med gränser om kläder. Mina tjejer är 8 och 10. Här hemma har vi tydliga klädkoden. Byxor+långärmat till skolan för det är kallt! När vi är hemma kan de ha klänning om de vill o leggins. Har fått mycket kritik att de inte får ha leggins i skolan p vintern. Men vad f*n är det 20-30 minus ute är de svårt att hålla sig varm! Och de graderna har vi ofta på vintern här i norr!

    Heja dig och din underbara blogg!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!