fredag 11 september 2015

Magsjuka, Erik Saade & Fredagsmys?

Gårdagen blev lite misär då magsjukan anföll ifrån ingenstans. Jag hade massor av saker planerade med låg pall på badrumsgolvet och ville dö. Det var dock bara jag som var sjuk och det varade bara i sex timmar. Resultatet efter dödslängtan blev -2 kg så det var ju nästan värt det, haha.
 
Död katt.
 
Idag har jag haft Elton hemma för en lugn onepiece-dag med soffhäng och återhämtning. Vi har sett film, lagat lasagne, sett en dokumentär om fladdermöss, våfflat mitt hår, sminkat mig med Alice 150 nyanser av blått, spelat in en musikvideo till "Guld & gröna skogar", lekt med lera, byggt en tågbana och spelat luftgitarr till Erik Saade. Vad hände med mitt liv? Vad hände med "Jag har varit nära döden och behöver vila"? Jag blev mamma - I know.
 
I eftermiddags kom Alice och frågade om hon och Elton kunde få lite fika med sig till lekstugan. Supermorsan kravlade sig upp ur soffan och ut i köket och fixade ett fat med goda mackor, kalla köttbullar, äpple, clementin, skinka och gurka. Tadaaa!?
 
 
Till svar fick jag "Men mamma? Detta var det konstigaste mellanmålet jag sett. Kan vi inte bara få en riskaka!?" Men vad i helvete?! Skitunge! Finns det något mer otacksamt än att vara mamma? Mammamaffian kan sluta hyperventilera av lycka. Det är Mamma Scans köttbullar. Och köpt bröd. Med 0% surdeg. Min plan var att var att de skulle äta massor med mellanmål och att jag därmed skulle slippa den där jäkla fredagstacosen. Det gick sådär...
 

Alltså...tacos...i en "fredagsmys-skål"? Skjut mig nu.

(Det finns inget fredagsmys!)

Vad äter ni på fredagar? Alla goda ( och hyfsat lättlagade) tips mottages tacksamt!

over and out.

//Meekatt...

26 kommentarer :

  1. Vi lägger junior (2,5 år) kl.19.00. Sedan blir det ost, kex och vin för hela slanten! Hej härliga fredag! 😃

    SvaraRadera
  2. Mina barn älskar också tacos! Dock blev det köttgryta och ris idag. Men det fick bra betyg! "Mamma, det smakar mums filibabba!" 👍

    SvaraRadera
  3. Här blev det bakad potatis med het räkröra till fredagsmys. Inte alls jobbigt att fixa. Sambon stoppade in potatisen i ugnen. Jag tog iofs ut den och fick ta av locket och kleta på den färdiga heta räkröra själv men jag överlevde... ;-) Går lätt att variera, sambon körde kyckling/curry-röra istället. =P

    SvaraRadera
  4. Pizza :)! Äldsta sonen är hos farmor och farfar annars hade vi också åkt på tacos...

    SvaraRadera
  5. Fläskfilépasta.. Jättegott och jätteenkelt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Recept vill jag ju ha! :)

      //Mamma utan fantasi.

      Radera
  6. Hahaha! Alltså inte skratt åt att du varit magsjuka, usch och fy för det! Men åt din beskrivning av din "lugna" dag! Och åt de otacksamma skitungarna! Been there done that.
    Vi åt fickgratäng till middag. Jag vågade vägra tacos. Är kanske inte det lättaste att göra. (Gör potatismos, tina fisk, gör bechamelsås, riv på ost.) Men finns väl färdiga gratänger att köpa? Hej, fredagsmys!

    SvaraRadera
  7. Pulled pork tacos utan all satsa och spiskummin och massa goda bbq -smaker istället.
    Egna hamburgare är en hit med.

    SvaraRadera
  8. Pannbiff med stekt lök, potatis, brunsås och lingon! :-D Sällan tacos faktiskt :-D *piluttadig*

    SvaraRadera
  9. Vi åt Mamma Scans köttbullar och makaroner. Vi slog på stort och tog dom makaronerna som måste kokas i en kvart! Annars snabbt och enkelt!

    SvaraRadera
  10. Vi hade fläskfilégryta gjord på skivad fläskfilé, crème fraiche kantarell konjak, grädde, oxfond, sambal och grillkrydda. Blir lika gott varje gång och äts här hemma väldigt ofta på fredagar ;)

    SvaraRadera
  11. Pizzakit (färdig deg + tomatsås), sen kan var och en lägga på det man gillar på sin del. Tex räkor. Eller tacofärs.

    SvaraRadera
  12. Här blev det kycklingspett, ris och jordnötssås. Gillas av Emil och mig, men inte Danne....

    SvaraRadera
  13. Inget vin i alla fall. Eftersom även mina barn alltid vaknar så j*vla tidigt på helgerna har vi kommit fram till att det är bättre att dricka rödtjut på måndagar - för på tisdagar får man ju "sova ut" lite.
    I matväg blir det ofta "gammal höna" på fredagarna - dvs hönsfärs från Scandinavian organics, körd i ugnen med valfritt plock till (oftast pommes, någon sås och olilver).

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!