torsdag 3 september 2015

Näthat, Svar & Sorg!

Det blev lite mycket i förrgår och jag stängde ner. Jag satt och skrev på ett inlägg men valde att radera det. Jag har bestämt mig för att aldrig skriva i affekt utan att alltid tänka igenom det jag skriver och vad det egentligen är jag vill ha fram i mina texter istället för att agera på känslan. För jag får leva med den texten sen. Alltid. Men ibland kokar även jag. Ibland vill jag skrika könsord, be alla dra åt helvete, hänga ut idioters profiler på bloggen och jag vill personligen åka hem till alla fega jävlar och slå dem på käften. Men det löser ju inget. Jag vet det. Så jag behärskar mig, andas, tar ett glas vin, känner efter...och sen agerar jag. Så här kommer mitt svar till er som vaknade i debatterna häromdagen och valde att gå till attack ifrån olika håll:

Hej!

Jag heter Malin. Jag är 35 år gammal och har två små barn. Jag bor i hus, kör en Volvo, hatar Tacos, tycker att livet är förbannat orättvist som tog min mamma ifrån mig och jag älskar att skriva. Jag är ingen supermorsa men jag gör så gott jag kan. Jag upplevs som underhållande, ärlig och omtänksam av mina vänner och jag ger hellre än får. Mina barn är det absolut bästa jag har även om jag ibland önskar att man kunde backa tiden till då när jag bara var "Malin" och inte "Mamma Malin". Jag dricker hellre kaffe än te, hellre vin än vatten och jag tuggar alltid med munnen stängd. Jag tycker om att resa, hatar att betala räkningar och jag läser för mina barn på kvällarna. Jag tänker att det kan uppmuntra dem till att läsa och kanske till och med skriva i framtiden samtidigt som de där stunderna är mysiga.

Jag har sjuklig skräck för magsjuka, blod, offentliga toaletter och jag tycker det är apäckligt med kroppsvätskor av alla de slag. Ändå älskar jag att campa hela sommaren och skulle lätt kunna hångla med en främling om jag var riktigt berusad och om främlingen var Harvey Spector. Motsägelsefullt. Men sån é jag. Jag hatade skolan hela min uppväxt fast pappa var rektor, jag har fyra syskon, var garanterat katt i mitt förra liv vilket återspeglas i mitt nuvarande genom min bekvämlighet, lathet och mitt behov av närhet och kli i nacken. Jag dricker alldeles för mycket Pepsi Max och är beroende av Espressohouses räksallad. Jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte hinner med min familj och mina vänner, jag har nästan bara svarta kläder och jag blir illamående av särskrivningar och doften av mysk. Jag bär på en stor sorg som jag aldrig kommer lära mig att hantera, jag lyssnar alltid på Mr Vain när jag ska göra mig redo för en utekväll och jag älskar choklad. Skulle jag få välja tre saker att ta med mig på en öde ö skulle jag ta vin, papper och penna. Jag går nästan alltid barfota, sover på rygg med armarna ovanför huvudet och älskar att driva med telefonförsäljare.

Om jag vann en miljon skulle jag starta en egen tidning, jag är beroende av min mobiltelefon och jag önskar ibland att dygnet hade fler timmar så att jag kunde få skriva mer! Jag kan se humorn i nästan allt, jag älskar att nå ut och beröra och jag får alltid en extra stor tekopp när jag är på Cecilias i Laholm. Jag önskar att jag träffade min pappa och mina syskon oftare, jag saknar arbetskamrater och samtidigt så älskar jag att vara ensam. Jag får hatkänslor av folk som äter äpple, sörplar och slår gaffeln/skeden mot tänderna, jag är grym på att göra Irish Coffee och jag tror inte på Gud. Jag engagerar mig ofta alldeles för mycket i olika projekt, jag läser aldrig vuxenböcker och jag får panik om jag har fula naglar. Jag längtar efter att få bli gammal, tycker cupcakes är ett löjligt jävla påfund och jag älskar politik och blir nästan besatt i valtider. Jag har levt tillsammans med min man i 15 år, jag blir aggressiv om jag inte hittar min laddare, använder galet mycket handsprit, köper alldeles för mycket kläder och doftljus och jag kan inte hålla en blomma vid liv i mer än en vecka. Jag gråter och spelar gitarr när ingen hör, jag skrattar högt, jag duschar tills varmvattnet tar slut och jag tycker att Mamma Scans köttbullar och färdiga pannkakor är skitbra. Jag äter goda saker med gott samvete. Jag lär mina barn fula ord och snuskiga sånger. Jag spelar hög musik i bilen. Jag tycker om min kropp. Jag älskar innerligt. SÅN é jag.

Jag är ingen hora. Jag är inte rasist. Jag hatar inte invandrare. Jag uppmuntrar inte pedofili. Jag skriver inte för att jag vill ha uppmärksamhet. Jag är ingen dålig mamma. Jag hatar inte mig själv och nej...jag vill inte se mina barn drunkna och spolas upp på en strand. Tack för era mail och kommentarer - men ni har uppenbarligen ingen aning om vem jag är.

Jag är en helt vanlig mamma. I mitt yrke ingår det förvisso att vara offentlig men jag är fortfarande en helt vanlig mamma. Jag älskar mitt jobb och jag är så oändligt tacksam för att jag får pyssla med det som jag älskar...och att jag kan leva på det. Jag skriver om det jag brinner för och jag skriver om det som berör och upprör mig. För sån é ju jag. Man måste inte läsa min blogg. Man måste absolut inte hålla med mig. Jag är noga med att aldrig hänga ut någon, att aldrig trycka ner någon och jag sitter då och då med knutna nävar och kämpar med att hålla mig saklig i alla debatter som uppstår. Jag. Sänker. Mig. Aldrig. Argumentera är jag grym på, debattera är något jag tycker är jätteroligt och om man inte kan hålla sig till sakfrågan, ta kritik och formulera sig bra så gör man bäst i att hålla käft. Så tycker jag. Det är min högst personliga åsikt såklart.

Men vi måste prata om det här med mobbning. Om näthat. Om vårt ansvar. Om vuxnas ansvar. Vi måste verkligen prata om det. För jag blir rädd...på riktigt. Jag blir ledsen och rädd och jag känner en stor oro inför framtiden. Idag är det för lätt att hata. Lite axplock ifrån mina mail de senaste dagarna:
"Malin du är en sjuk jävla hora som ska dö!"
"Ta din jävla blogg och dö äckliga människa. Soc borde ta dina stackars barn och kastrera dig för alltid!"
"Hoppas dina barn drunknar så du får känna på hur det känns ditt jävla SD-svin!"
"Din rasistfitta, du vet inget om hur det är och du bara gömmer verkligheten så ingen ska se!"
"Hoppas du råkar ut för pedofiler så du fattar så sjukt det är att ha barnen på nakenbad. Äckliga människa!!"

Där har vi en liten del av de mail som trillat in. En del mildare. En del värre. Och som jag skrev i förrgår på Facebook. Jag blir inte rädd för att folk hotar mig. Jag tar inte åt mig av skiten som kastas. Jag är starkare än så. Men jag blir uppriktigt ledsen. Inte för att alla inte tycker om mig eller håller med i det jag skriver utan för att det är så lätt...att hata. Ni slänger ur er så mycket skit att jag skäms på er bekostnad. Jag blir ledsen för att mina barn växer upp i en tid då vuxna obekymrat mobbar och näthatar andra vuxna i brist på annan sysselsättning. Jag blir ledsen för att jag inser att jag kommer behöva stånga mig blodig i min mammaroll under alla år för att försvara mina barn mot såna som er. Istället för att lägga energi på roliga saker. Jag blir ledsen för att mina barn...kommer att möta era barn. I skolan, på arbetsplatser och ute i livet. Barn som växer upp med er. Det skrämmer mig och det gör mig ledsen.

Vuxna människor, föräldrar...lärare...undersköterskor...butiksbiträden. Mammor. Ett klick på avsändarens profil och allting finns där. Obekymrat. Öppet. Ni är förebilder till vår nästa generation. Era barn. VÅRA barn! Ni ska lära dem rätt och fel, ni ska föregå med gott exempel, ni ska vara uppmärksamma och ni ska guida dem genom livet. Ni sitter på era arbeten och hemma och ägnar er åt mobbning, hot och trakasserier. Ni har fått en gåva, en livsuppgift och ett ansvar som föräldrar och även om man ibland skulle kunna byta ungarna mot en bag-in-box så är de det viktigaste vi har. Ert ansvar - vårt ansvar - är att lära dem livet, att guida dem och att skydda dem.

Jag kan inte skydda mina barn ifrån allt ont. Jag vet det. De kommer bli retade, få ovänner, kompisar kommer prata skit om dem och de kommer med all säkerhet få sina hjärtan krossade. Och jag är inte perfekt. Jag är fullt medveten om att mina barn också kommer retas, säga dumma saker och bete sig illa. MEN! MINA barn kommer att veta att det är fel! Hur ska era barn veta det? Hur ska era barn veta att det inte är okej att skrika fitta efter någon på skolgården, att trakasseras och mobbas på instagram, facebook och sms och hur ska era barn förstå att det finns konsekvenser av allt? Det är lätt att hata. Det är så lätt att slänga iväg en mening på datorn. Det tar bara en sekund. Men personen på andra sidan..? Den 14-åriga tjejen som får ett "Din fula äckliga fitta!" på sin instagram... Det tar inte en sekund för henne att glömma det. Hon kanske aldrig kommer över det. Hon kanske inte vågar gå till skolan till slut. Hon kanske tar sitt liv. Konsekvenser. Livet.

Jag skrev att det var omoraliskt, oetiskt och respektlöst att dela de där bilderna på de döda barnen. Jag skrev att det kunde varit mina barn och hela min själ vrider sig av förtvivlan varje gång jag loggar in på facebook och ser bilderna. Det betyder inte att jag vill "gömma verkligheten" eller låtsas som att det inte sker. Barn dör varje dag runt om i världen och vartenda litet barn är EXAKT lika viktigt. Alla de där barnen är någons allt. Facebook tycker inte att bilderna "strider mot facebooks gemenskapsregler" och med tanke på hur ni använder facebook så är det ju helt logiskt. För här inne haglar skiten...

Mina barn kommer under inga omständigheter få tillgång till ett eget facebook-konto innan de har åldern inne. Men jag vet att många många ger sina barn fri tillgång till facebook och övriga nätet långt innan det. Och det skrämmer mig något oerhört. För ni som delar de här bilderna - sitter ni ner på kvällarna och pratar med era 7-åringar, 10-åringar och 12-åringar om det? För de ser ju bilderna. Döda barn som ligger uppspolade på en strand. Era barn får det kastat i ansiktet och inte ens en 13-åring är redo för de känslorna. Jag är 35 år och kan inte hantera det. Och ännu värre...de ser er med. Allting finns där ute. Det är inte som förr när man skrev något dumt i dagboken och man kunde riva ut pappret och slänga det. Allt finns kvar. Allt jag skriver i min blogg kommer mina barn kunna läsa en dag. Och all den skit ni kastar ur er på nätet...den kommer era barn att kunna läsa. Ni skriver öppet i forum att ni önskar livet ur mig och mina barn. Ni är era barns absolut största och viktigaste förebilder i livet. Och mina barn ska växa upp och leva i samma värld som dem. Fy fan för det!

over and out.

//Meekatt...

126 kommentarer :

  1. Jag har ståpäls över hela kroppen och tårarna forsar. Ingen kan beröra som du. Att ta så mycket skit och svara som du gör. Stor eloge. Tack för alla dina inlägg. Du betyder otroligt mycket för mig. Du gör mig stark som mamma och som människa och jag är lycklig över att MINA barn växer upp samtidigt som dina fina barn! Du ger så otroligt mycket! Tack!

    SvaraRadera
  2. Fy fan vad bra du är! Jag finner nästan inga ord.

    Vi är många som hejar på dig och du verkar vara fantastisk! Stå på dig och sluta aldrig att vara du :)

    SvaraRadera
  3. Jag får också ont i magen. Internet är en plats för gränslöshet och jag har absolut skrivit tveksamma kommentarer i affekt i mitt liv. Men man KAN inte skriva sådär som folk gör till dig. Det finns inte i min värld att man kan önskar livet ur folk, även om man inte "menar det egentligen". Alla fattar väl att du är skitgo? Varför skriver dom sådär? Ääeerhhh pissfolk. Blir förbannad. Du har åtminstone många som backar dig och som sträcker ut sina armar om du faller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gulliga du! Och ja, visst slänger man ur sig saker ibland som kanske inte är helt genomtänkta. Men det måste finnas gränser!

      Ha en fin helg!

      Radera
  4. Meekatt for president!!!!

    SvaraRadera
  5. Vilket inlägg!! Mållös. Fan vad bra du é!

    SvaraRadera
  6. Du är bäst!
    Snälla bilda ett eget parti och ställ upp i nästa val. Du har redan min röst!!! / Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meekatt goes partiledare! Mer vin och sex åt folket! Haha

      Kram!

      Radera
  7. Superduper bra skrivet Malin. Tyvärr har samhället gått och blivit sjukt när man får såna fucking hot mot sig. Men inte fanns viker du dig för det. Fortsätt vara den du är o skriv det som kommer från från hjärtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag viker inte! Sån é inte jag! ;)

      Tack för pepp!

      Radera
  8. INNERGLIGT TACK för att du står upp!! Det här är så viktigt!!! Och en förbannat otäck utveckling. Märkligt att det inte är ok att tycka olika?? Man blir chockad!

    Dags för individens ansvar av reflektion och självrannsakan istället för att dela skit, hata och härja vilt bara för att man "har rätt till det" eller för att man måste få avreagera sig.
    Jag undrar verkligen vad drivkraften till detta överväldigande hat är? På riktgt!?
    Varför tar man sig rätten att spy ur sig så ohämmat mot någon man inte känner? Var kommer det ifrån? Mår folk så jävla dåligt, så behövs det ju masstvångsterapi - nu nu nu.

    I vilket fall! Tack! Sluta inte kämpa!
    Dina politiska inlägg är dom jag läser helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Masslobotomi åt folket! ;)

      Tack själv - för att du kikar in och läser och kommenterar! ♥

      Radera
  9. Fantastiskt bra inlägg! Jag kommer på mig själv med att bita ihop käkarna och nicka medhållande.
    Det enda är att jag är en av dem som delade bilden på barnen på stranden. Av en enda anledning, för att jag började gråta av en blick på dem.
    De gjorde mig illamående eftersom jag har människor i min omgivning som gör skillnad på barn och barn beroende på vilket land och i vilken tro de har vuxit upp. DE tycker att barnen på stranden, i kriget och i flyktinglägren inte har samma rätt till ett underbart, lyckligt liv utan rädsla för våld och misär som mina barn har.
    Det. Är. Inte. Rätt! Därför delade jag.
    De behöver vakna nu.
    Mina barn har inte heller Facebook, Instagram eller mobiler. Det hårda liv de möter i skolan/förskolan/fritids och i sin vardag räcker, de behöver inte möta okunskapen och ondskan från människor utan ansikten.
    Jag gör allt jag kan för att lära dem att alla är lika värda, så de växer upp till vuxna fyllda av medmänsklighet och kärlek till alla människor och djur. Så de kan stå emot och lyfta sig över alla som vill dem och andra illa. Så de kommer våga säga ifrån!
    Jag önskar att fler föräldrar lärde sina barn detta.
    Tack för att du står emot Meekatt. Och som någon i de tidigare kommentarerna skrivit:
    Mina barn kommer växa upp samtidigt som dina barn och alla de föräldrar som delar samma värderingar som vi och gör mig lite gladare.
    Heja dig och fortsätt vara ärlig och så underbart underhållande som du är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att man delar bilden. Jag förstår tanken bakom att göra det och nu har även media släppt bilderna på löpen. Jag går sönder när jag ser dem. Men de har fått folk att agera och hjälpa och det är bra! Vi tycker alla olika och jag ser mina barn på de där bilderna...och det gör för ont att tänka att de skulle bli en bricka i ett politiskt spel...även om det uppenbarligen hjälper. ♥ Folk behövde vakna och det gjorde de.

      Tack för fina ord! Fortsätt kämpa med dina kloka värderingar kring barnen!

      Kram!

      Radera
  10. Wow, där satt den. Kanonbra inlägg, tack för att jag fick läsa. Kram J

    SvaraRadera
  11. Stående ovationer till dig Malin. Du är en fantastisk skribent och en vacker personlighet.

    SvaraRadera
  12. Bästa text jag någonsin läst! Alla kategorier! Fenomenalt! Rysningar!!

    SvaraRadera
  13. Internet världen gör mig mörkrädd.. Och framförallt när jag tänker på hur den kommer se ut den dagen mina barn är stora nog för att använda den.. Fantastiskt bra skrivit och du är grym Malin, glöm aldrig det..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, vi måste förändra klimatet på nätet och skydda våra barn så länge vi bara kan.

      Radera
  14. Malin du är en helt fantastisk människa o jag blir ledsen att vuxna människor kan bete sig så illa i respektlöst mot en annan människa. Jag älskar din blogg o ditt sätt att skriva. Fortsätt att vara du. Kram

    SvaraRadera
  15. Du bäst,man både gråter och blir arg när man läser det du skriver.Du är bäst!!!!!

    SvaraRadera
  16. Heja Katten ! Du är som du skriver "bra på att skriva och en bra debattör". Önskar att jag var lika bra som dig att uttrycka mig i text och ord. Jag är "lika gammal" som dig, har två egna barn samt ett bonusbarn och allvarligt talat, den som har barn och aldrig har velat sälja dem måste leva i en fantasivärld. Det finns dagar då jag nästan har kunnat betala för att bli av med barnen en stund, men sen räcker det med en kram eller en tårfylld sad-puppy-eye-blick för att allt ilska ska rinna av en igen.
    Jag tror att de som klagar mest är de som är mest bittra över det liv de själva lever, för att de måste leva bakom en perfekt fasad och inte få berätta hur mycket de önskar att de kunde dricka ett glas vin mitt i veckan, att de egentligen vill sälja både man och barn plus att de får ligga alldeles för lite.
    Nääää, du Meekatt. Fortsätt vara som du är. Mer nakenhet och debatter åt folket ! Och du, glöm inte polisanmäla alla hot även om polisen inte går vidare med det så finns det i alla fall registrerat.
    Jag ser fram emot nästa års semester och "Meekatt goes nude". Jag önskar att jag vore lika modig som du.

    Ta hand om dig och familjen !

    Ps. Fick tyvärr publicera det här anonymt för jag har glömt uppgifterna till mitt google-konto 🙈 men jag heter Jessica och står för det jag har skrivit Ds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord! Och du, man är bara blyg i början sen släpper det och man är bekvämare än någonsin. Så ut och nakenbada! haha

      Kram!

      Radera
  17. Bra skrivet, och jag tror att du vet att de absolut flesta som följer dig är på din sida, men det är helt sjukt att folk vräker ur sig saker och tror att de är "anonyma" eller har "rätt" (?!?!?!) att säga såna saker. Du har i alla fall mitt stöd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linda! Och ja, det är en väldigt väldigt liten del av de som kommenterar och mailar som vräker ur sig skit. 99% är glada härliga kommentarer. Så det finns hopp! ;)

      Kram!

      Radera
  18. Ännu ett inlägg som rör och berör. Du hittar alltid de rätta orden. Sätter ihop dem till de rätta meningarna och så får vi ännu ett bra inlägg att läsa-
    Sitter och nickar och håller med. Näthat, nätmobbing är så enkelt... De tror de är anonyma bakom sin skärm. Så är ikke fallet.
    Det går enkelt att finna ut vem det är. Du är en stark människa som ger och tar. Ger mer än du tar vill jag säga.
    Dina barn har en bra förebild i dig.
    Det säger en del om dessa människor som häver ur sig sådana meningar på nätet. Det är inte vuxna nog att hantera sanninen. De är rädda människor. De vågar inte säga samma saker ansikte mot ansikte.... De är fega.
    Du skriver så bra Malin så jag vet inte vad mer jag kan skriva. Jag tar av mig hatten och böjer mig i stövet för dig.
    Ser din tavla på min vägg.Det första ord jag ser där är ordet vänskap. Det är ett bra ord. Det borde man ta vara på.
    Kram.

    SvaraRadera
  19. Jag älskar dig Malin/Meekatt!! KRAM från Mari

    SvaraRadera
  20. Alla dina texter berör! De berör oss tydligen olika eftersom en del hatar istället för att glädjas /gråta över fina sanna ord! Älskar det du skriver även om jag aldrig kommentarer och jag blir också rädd för alla dessa näthatare. När kommer mina barn att råka ut för dem (för det känns som om det bara är en tidsfråga. En fråga om När inte Om). Go Malin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju tyvärr så...att barnen med stor sannolikhet kommer att stöta på det. När de är mogna nog att förstå får vi förklara...och berätta. Så att de är beredda och förstår istället för att bli rädda och hålla tyst om det.

      Radera
  21. Åh vad jag älskar dig Malin <3 Du är en hjälte och en fantastisk kvinna.
    Tack för att du hjälper mig att överleva <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar dig! Hang in there! Du vet vad jag sagt! Jag MENAR det! ♥

      Radera
  22. Super bra skrivet, stora kramar till dig <3

    SvaraRadera
  23. Malin, nu tänker jag svära...
    Fy fan vad bra du skriver!!! Varenda jäkla ord är så bra, du kan verkligen få en att känna sig så berörd och så rörd med dina ord. Det du skriver är sanning och ingenting annat än sanning.
    Du är BÄST!!!
    Stor kram från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, svär på! Tack för fina ord! ♥

      Kram!

      Radera
  24. Fantastiskt bra skrivet! Fortsätt kämpa Meekatt! Du gör rätt! <3

    SvaraRadera
  25. Du är såå bra.
    Men jag bli rädd av det du skriver att vuxna har skrivit till dig.....
    Hur gick det med alla " mot mobbing" mm detta gäller väl alla.... Inte bara barn och ungdomar.
    Skäms på vuxna börja ta ansvar.


    Heja dig MeeKatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vuxna får fan skärpa till sig nu! Detta håller inte!

      Radera
  26. Underbara människa. Tack för att du finns och orkar. Sluta ALDRIG skriva! Du är fantastisk. Fruktansvärt att du får så jäkla hemska kommentarer och mail....Tänk att dessa personer kan med och orkar!!!!!! Men vi som älskar dig är garanterat fler! Kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sylwia! Och ja, det är en väldigt liten del av alla mail jag får som är så. Men man måste sätta ner foten och säga stopp! :)

      Kram!

      Radera
  27. Fantastiskt bra skrivit! Helt otroligt hur du lyckas få en att både skratta och gråta på samma gång 😄 fortsätt skriva, det är du grym på! 😀

    SvaraRadera
  28. Jag avundas din förmåga att beröra med orden. Din förmåga att fånga mig som läsare och få mig att vilja andas in varje ord.
    Och jag är utbildad och verksam journalist sedan 18 år. Hatten av för katten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK för de orden! Vad glad jag blir!

      Radera
  29. Det är vansinnigt skrämmande hur vuxna människor beter sig. Ofta tänker jag "var det bättre förr?" När vi inte hade Facebook, bloggar och näthat? När barn var ute och lekte istället för att kalla varandra för fittor på Instagram?

    På ett sätt så tror jag att det var bättre - ville man tala om något för en person så fick man göra det i telefon eller face to face. Inte anonymt.

    Sen på ett annat sätt så är det ju mycket roligare nu - nu när vi kan läsa bloggar som din och få gråta, skratta och beröras. Tack för att du lär dina barn att ha respekt för andra människor. Tack för att du ger mig någon form av hopp för mänskligheten. Tack för att du vågar vara du, fullt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tillgången till nätet är ju fantastiskt och vilken ynnest för våra barn att få växa upp med den tillgången! Samtidigt så otroligt skrämmande. Jag tror att vi måste jobba för att kombinera det gamla och det nya och begränsa användandet. Barn tappar förmågan eller får inte ens lära sig att umgås...på riktigt.

      Radera
  30. Tack för att du sätter ord på tankar 0ch känslor på ditt alltid lika pricksäkra sätt!

    SvaraRadera
  31. Fantastisk text. Men jag mår illa av att den ens ska behöva skrivas. Hatet, var kommer det ifrån? Varför? Hur mår de personerna? Hur fan mår deras kids? Fattar de att de kan bli polisanmälda för de hoten? Så galet grymt av dig att stå upp stark i det här skiten!! Vet inte många som hade pallat det faktiskt. Alla styrkekramar i världen till dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar ju hur vad det kommer ifrån. Och varför. Man måste säga stopp. Varje gång! Man får aldrig acceptera det eller låta det gå förbi. Aldrig.

      Kram!

      Radera
  32. Heja Malin! Det kommer att bli något stort av dig 👊❤️

    SvaraRadera
  33. Heja dig, fortsätt göra det du gör, försök ignorera alla knasbollar därute!
    Mina barn närmar sig tonåren och jag gör mitt bästa för att påverka dem till att bete sig vettigt i de forum de rör sig i, plus att försöka ge dem styrkan att inte ta åt sig av påhopp. Inte lätt för ett barn, inte lätt för en vuxen heller.
    Önskar dig allt gott!
    Mvh Johanna Bergström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är jättesvårt men så viktigt! ♥

      Kämpa på!

      Radera
  34. Tack för ditt inlägg! Mådde illa mer och mindre och förfasas över mänskligheten... tänker också på att föräldrar låter så unga barn få FB-konton...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett ansvar som vi har...vi måste vara med i matchen och förstå vad vi ger dem tillgång till. Jag vet 5-åringar med facebook-konton och det är skrämmande!

      Radera
  35. Så bra skrivet! Jag fattar inte de som skriver sådana saker. Fattar inte hur de är funtade. Förstår att det är skitjobbigt att få sådana saker kastade i ansiktet. Du är otroligt stark som orkar, du och många andra. Fortsätt skriv och ha åsikter, det får man ha.

    SvaraRadera
  36. Oerhört bra skrivet Malin! <3 Man blir så jävla arg på alla puckon som finns där ute... Suck alltså!

    SvaraRadera
  37. Så bra, Malin!! Älskar när skribenter får fram sina budskap på ett så sakligt och mitt-i-prick sätt!!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  38. Halefuckingluja!
    Du är AMAZING ♥
    Har själv blivit utsatt för vuxenmobbing på en arbetsplats (det var innan FB) och önskar att jag kunnat läsa dina kloka ord då.
    Massor med KRAM

    SvaraRadera
  39. Jag blev svårt mobbad på 70- 80- talet i skolan, och då fanns det inga datorer etc. Men utfrysning, knytnävar och krokben fanns det. Inte så mycket hjälpande vuxna tyvärr...näe. Det hette att "Barn leker olika hårt".
    Kanske är det dessa otyglade ungar som vuxit upp utan någon kärlek och någon som visat hur man INTE gör, som nu bildar en grupp hatare av vanligt och vänligt familjeliv?
    Heja dig bästa Meekatten för att du står för dina ord, gillar din uppriktiga blogg, de som hatar på det där viset borde ha ett gäng sniglar i ögat... med vänlig hälsning Piafia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lika vidrigt idag som det ju var då. ♥ Hoppas du tog dig ur det stark! Ingen - INGEN - ska utsättas för det där och därför sätter jag ner foten VARJE gång och markerar. Jag accepterar inte att folk tror sig ha rätt att attackera bara för att det är enkelt.

      Kram!

      Radera
  40. SNÄLLA Malin! Ut i skolorna och föreläs!!!! INGEN kan beröra som du med orden! Ingen! Du måste ut i skolorna!!!

    SvaraRadera
  41. Den absolut finaste och bästa text jag läst i år! Kanske någonsin. Jag andas varje ord och känner varje mening rakt in i hjärtat! Vilken galen talang du besitter kvinna!

    SvaraRadera
  42. Skulle göra vad som helst för att få träffa dig nu när du är i Göteborg! Du anar inte vad du betytt för mig under alla dessa år. Tack vare dig så lever jag. På riktigt. Jag är dig så tacksam för att du hjälpt mig förstå och sätta ord på sorgen. Utan det hade jag valt att inte leva. Så TACK Meekatt. Du förstå inte hur viktig du är. Sluta ALDRIG skriva. Du är satt på jorden av en anledning och du har redan hittat den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh. Tack! ♥ Kom inom Rubinen och säg hej! ♥ Är här till söndag, skicka ett mail bara!

      Stor kram!

      Radera
  43. Du är fantastisk och du är så viktigt!! Ta hand om dig och familjen ❤️ Jag tror du var en Maine coon hona i ditt förra liv. En som inte vek undan för någon och skyddade de som du älskade ❤️

    SvaraRadera
  44. Bra skrivet! Jag tror att det finns fler goda människor än onda, det är bara det att de goda syns mindre. Så stick fram din kattnos och gör dig hörd!

    SvaraRadera
  45. Vill ställa mig upp och applådera dig! Vill se alla andra som bildar en gemenskap i applåderna, applåder som överröstar de svagas fula ord som de inte kan mena.

    SvaraRadera
  46. Bästa, fantastiska, starka människa! Tänk om alla bara var hälften så kloka som du. Jäklar som du kan nå fram o beröra med dina ord!

    SvaraRadera
  47. Fortsätt att vara fantastisk, fortsätt att vara du! Stor kram💖

    SvaraRadera
  48. Åh!! KATTEN!! Fy jävlar vad bra du är! Jag beundrar dig något ofantligt! Du berör på ett sätt som är nästan magiskt. Meekatt for stadsminister!?

    Du. Är. Fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skulle bli klurigt med min Tourettes i Riksdagen men hey! Det är ju demokrati - alla får vara med! ;)

      Tack! ♥

      Radera
  49. Gick till Götaplatsen förut för jag såg på Instagram att du satt där. Ville ge dig en kram och tacka för ditt inlägg. Du stärker mig! Men jag vågade inte gå fram.

    Vacker du är! Vacker, klok och med en talang utöver denna värld. Tack för att du finns!

    /Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du, haha. Du skulle kommit fram ju! ♥ Jag är helt ofarlig, haha.

      Kram!

      Radera
  50. Här smeker alla jävlar medhårs utan att reflektera. Som hypnotiserade av skiten haha! Skörp er och tänk med era egna hjärnor. Meekatt tror hon är en fucking frälsare men hon är bara en överklassfitta med en dator!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är en överklassfitta? Fitta trodde jag var ett av alla namn på det kvinnliga könsorganet. Hur kan ett könsorgan vara överklass?

      Radera
    2. Nej då Anonym, vi reflekterar, det råkar bara vara så att vi tycker att Malin har väldigt vettiga åsikter i det mesta och att hon verkar vara en ärlig och varm person. Till skillnad från dig som beter dig som en avundsjuk 14-åring, ungefär så omoget skriver du... Man behöver inte hålla med om allt hon skriver men att kalla någon för överklassfitta säger en hel del om dig, din bitterhet, avundsjuka eller vad det nu kan handla om.. förklara gärna varför du tycker det är ok att ösa ut sådan skit på nätet som du gör /Annelie

      Radera
    3. Tack för komplimangen. Är jätteglad för min fitta men hade ingen aning om att den var så speciell!

      Radera
  51. Till A.N.O.N.Y.M. Just det. Anonym. Den modiga här ovan, som vräker ur sej diverse skit och sedan inte vågar stå för det. Snälla, förklara för mej varför du i hela friden är inne och läser på Malins blogg. Jag förstår det verkligen inte. Är du någons sorts självplågande ynk? Är det här det enda sättet du får uppmärksamhet på? "Negativ uppmärksamhet är bättre än ingen..." Óm du inte har någon som hjälper dej att skriva, så verkar det som om att du är normalbegåvad, inte så många stavfel... Hur kan det då vara att du har SÅ SVÅRT att se och förstå, dels vad Malin skriver- hon älskar sina barn, hon tycker det är fruktansvärt när någon far illa, hon vill alla det bästa- och dels idiotförklara de som tycker detsamma. Även om det finns några här i världen som är lågbegåvade och inte har möjlighet att ha en egen åsikt, så är det min fulla övertygelse att de flesta som du hänger, (och ja just det- bara ett tips, du borde göra något åt ditt ordförråd. Jisses.) är självtänkande människor som är helt kapabla till att ta ställning själv.
    Tänk om du använt din ilska till något positivt, du hade kunnat göra underverk med all den energin.
    Och du, vill du få någon att lyssna- visa henne repsekt.

    Till Malin: Jag känner dej inte, men det gläder mig att du ger uttryck för vad så många känner, och jag är imponerad över din styrka och din kämparglöd. Jag är säker på att du vet ditt värde, det är bra, men tack för att du skriver, du gör det så fantastiskt! Och jag tror inte att jag behöver be dej att aldrig sluta skriva för att andra säger åt dej att göra det. Du kommer att dö lastgammal, med laptopen i knät. Det behövs fler sådan som du, tack för dej!
    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja jag kommer antagligen dö med laptopen i knät! ♥

      TACK!

      Radera
  52. Kunde inte sagt det bättre själv. Du är bäst!!

    SvaraRadera
  53. Usch, vad hemskt det är med allt detta hatet som sprutar ut i kommentarer på bloggar.
    Ni angriper bloggaren först och främst men som om inte det var nog så angriper ni varandra också.
    Har själv råkat ut för det "drevet" en gång när jag skrivit nåt i en kommentar, i en blogg. Jag hade absolut inte
    skrivit nåt negativt eller dumt till bloggaren, skulle aldrig få för mig att göra nåt sånt, utan några "störde" sig helt enkelt
    på min kommentar.
    Jag blev verkligen chockad som det blev och slutade att kommentera sen jättelänge.
    Du är stark Malin och oerhört klok och förnuftig i dina texter och dessutom har du humor.
    Fortsätt beröra oss.
    Hälsningar Skåneland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju tyvärr så...att folk hoppar på varandra i kommentarsfält, på forum och överallt...helt utan anledning. Tragiskt.

      Kram!

      Radera
  54. WORD !!!!! ryser ända in i märgen av ditt inlägg, håren reser sig på armarna.
    Mitt i prick.... ! Fyfan va bra du är !!!!!

    SvaraRadera
  55. Behövs egentligen bara sägas en sak - WORD!!! 💪

    SvaraRadera
  56. Tack! ♥

    Ja, man kan inte gömma sig...allting finns kvar.

    SvaraRadera
  57. Hei,

    For et utrolig bra innlegg !!
    Jeg digger folk som klarer å svare så tydelig og saklig når de som ikke har mer i hodet slenger dritt !

    Heier på deg !

    Hilsen Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Per! Och välkommen in till mig!

      Radera
  58. jag förstår mig inte på dessa jävla nätmobbare. kalla folk för både det ena och andra. att sedan sitta och önska att någon ska dö. Och värsta av allt ge sig på barn. Där går fanimej gränsen av normalt beteende. Ok det är inte normalt att mobba heller. jävla avundsjuka. Jag mår illa och ryser när jag läser vad du går genom. Det får fruktansvärda flashback från grundskolan, där jag själv utsattes av grov mobbing, blev förutom mobbad för att mina syskon var rödhåriga men inte jag, kallades för tattare för att jag inte hejja på samma lag i hockeyn som dom andra, men värst var nog att bli jagad hem med slagträ av ingen särskild anledning. Det hela slutade att jag fick ha vår Schäfer med mig i skolan. När jag sedan började mellanstadiet och klasserna slogs ihop med dom värsta av värsta. Så fick jag min hämnd. Jag blev mobbad i klassrummet av min värsta antagonist. Men efter att slagit upp skolbänken i huvudet på honom så slapp jag mer mobbing i skolan. Så jag tror mig veta hur det känns att bli mobbad.
    Stå på dig Meekatt/Malin i våra (99,99%) är du bara bäst
    Kramar Helén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, hoppas du gått STARK ur det helvetet! Ingen ska behöva genomlida en sån skoltid! ♥

      Stor kram!

      Radera
  59. Fan vad ledsen jag blir för er bloggares skull. Eller alla offentliga personer öht. Vad fan ÄR det med vuxna som mobbar och hatar? Hur många sinnesrubbade människar har vi egentligen omkring oss om vi inte vet om utan bara syns på nätet?
    Fy.
    Du är iallafall grym, jag älskar din genuina blogg. <3 <3

    SvaraRadera
  60. Emmeline Klingvall8 september 2015 kl. 14:15

    Jag älskar dig Malin!!! Du verkar vara en fantastisk människa med otroligt sunda värderingar. Fortsätt vara du och glöm inte att vi är många som är med dig. <3

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!