tisdag 16 december 2014

Resetips á la Meekatt!

Ja, då var vi alltså återigen iväg på Gran Canaria och laddade för en stressfri jul med fria drinkar, arga fåglar och massor med sol! Resan med Tripx gick kanon, precis som sist! Morgonen börjar bra med strålande sol och ett lugnt Dorado Beach Hotel. Freddy är iväg på SPA med barnen och jag har ägnat mig åt min "reseritual". Väskorna är uppackade och gömda, allt ligger på sin plats och man skulle kunna tro att vi bor här på riktigt. Så ska det va. Våga vägra bo i väska! ;)

Vi landade på hotellet runt 22 igår och nu känns det som om vi aldrig varit härifrån. Ja, förutom att jag inte var lika blek sist jag satt just här. Inte lika fet heller för den delen, haha. Men nu är det semester och bara njutning resten av året! För sån é jag! Träna ska vi väl göra efter nyår i vanlig ordning?

Jag har lite konkreta resetips för er som sitter där hemma och förbereder en semester med familjen. Eftersom att baren har öppnat måste jag hålla mig kort så ni får nöja er med 5 tips:

1. Skicka mannen till Kina veckan före avresa! Är det någon gång man har mycket i huvudet så är det inför en två veckor lång utlandsresa med hela familjen. Har du dessutom eget företag att sköta och två barn som det ska vabbas för varje dag samt ansvar för att alla julklappar inhandlas och slås in så gör det allting lite mer spännande. "Ska mamma klara pressen eller ska hon dränka sig själv i handsprit - naken och sjungandes Kumbaya i garaget?". Mamman överlevde men jag kan ärligt säga att vi har aldrig varit så nära skilsmässa som dygnet före avresa, haha. NU är vi glada igen och det är tack vare Åsa och vårt fantastiska "starta-upp-semestern-med-semester-dygn" på Elite Hotel Ideon i Lund. 

2. Lär barnen engelska. Detta är fantastiskt viktigt och man vill ju alltid att barnen ska kunna föra sig och vara artiga. Mitt ihärdiga tränande med Elton har lett till att han skiner upp som en sol och säger "FAKK YO" (Thank you!) varje gång någon ger honom något. Detta lyckade fenomen har lett till att min puls går på högvarv varje gång vi närmar oss en trevlig människa och därmed hålls också förbränningen på topp! Jag kommer att tappa minst fem "fakk-you-kilon" den här semestern...om jag inte dränker skammen med Sangria?

3. Utmana dig själv! Är du ett planeringsfreak så utmana dig själv och ge mannen ansvaret för tre saker. Pass, bokning av bagage och parkering. Resten sköter du själv såsom planering, bokning, inhandlig av allt som ska med, ledighetsansökan ifrån skolan, avslut och överlämning av företag, hund, hus och ansvar för hemmaplan samt packning till 4 personer. Och alla julklappar, firande med de som ska firas samt förberedeler för nyår som ska vara klart när vi kommer hem. Tre saker. Passen gick kanon. Vi behövde aldrig visa dem. Jag kunde varit Kurt Cobain och ingen hade ifrågasatt. Coolt. Bagaget missade Freddy att boka så det kostade 750 kronor på Kastrup. Parkeringen missade han visst också att boka så nu betalar vi 1900 kronor för den. Halva reskassan hamnade därmed på Kastrup. Tack för hjälpen älskling.

4. Var förberedd! Du är inte ensam på planet och det är ganska stor sannolikhet att du får någon annas barn bakom dig på flygplanet. Andras barn har ben. Långa rastlösa ben som bäst avreagerar sig genom att sparka på ditt ryggstöd. Detta är dock inget problem om du är förberedd. Man smyger helt enkelt på sig en sån här, väntar tills föräldern slumrat till och vänder dig snabbt om. "WAAH!" Ungen sitter blixtstilla tills ni är framme. Tadaaa!!



5. Slutligen. Packa alla flytande grejor i plastpåsar. Eftersom att vi åker All Inclusive så är det inte så mycket "flytande" som packas ner. Men för att undvika pinsamheter i bikiniregionen samt öka risken för roliga reaktioner på Freddy med nyrakad semesterpung i "salta bassängen" på spaet packades rakgel ner i väskan. När jag öppnade väskan såg det ut som att en elefant fått utlösning över mina kläder. Fan. Men vad gör väl det? Solen skiner och jag hoppar i bikinin nu! 

Skål på er därhemma! ;)

over and out. 

//Meekatt...

2 kommentarer :

  1. Hahaha! Sån där ska jag dela ut till raden framför oss nästa gång vi flyger ;)
    Ha nu en riktigt skön semester!
    Kram Nina!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!