måndag 8 augusti 2016

Då sammanfattar vi sommaren?

Då är det dags att sammanfatta sommarlovet. Det har varit mysigt, soligt, härligt, roligt och samtidigt alldeles förfärligt jobbigt och tjatigt. Jag älskar alltid mina barn. Men ibland hatar jag att vara mamma. Och den känslan blir extra tydlig under sommaren då ingen annan vuxen står redo att roa, trösta och tycka om ens barn. Allt hänger liksom på bara mig och Freddy. Ja mammamaffian: Jag tycker att det är mysigt också (ibland, haha) och jag är oerhört tacksam över mina två friska glada barn. Men fy fan vad gött det hade varit att få vakna en morgon och vara bakis efter en dyngfylla på stan, äta pizza naken framför TV:n, duscha och bajsa med öppen dörr, spela Sister Hazel på högsta volym och inte ha någon annan att tänka på eller ansvara för än sig själv!  Ligga på stranden från morgon till kväll och avsluta på en uteservering inne i stan. Att slippa dåligt samvete hela tiden, att ha den där segelbåten och dra iväg på en spontantrip bara för att man känner för det och att få en hel säng för sig själv. Sånt saknar jag på sommaren.

När man har små barn är man så slut efter semestern att man behöver semester. Så...känner jag. Och nu börjar vinförrådet i garaget sina och därmed också den här mammans ovillkorliga kärlek. Men vi klarade det! Alla överlevde! Heja mig?

Om man under vårens och försommarens stressiga period på jobbet känner att man drunknat i arbete och börjat tappa sig själv så behöver man inte vara orolig. Redan efter tre timmar på semestern har du FULL koll på vem du är. Du är MAMMAN. Och det lär inte undgå någon. "Mamma?, Maaammaaaa?? Mamma? Mammaaaaa? Mamma, var är min bok? Mamma, vad ska vi äta? Mamma, han slog mig!, Mammaaa, Elton räckte tunga!!, Mammaaaa??, Mamma, vad gör du på toaletten?, Mammaaaa? Mammaaaaa?, Mamma, vad ska vi göra idag?, Mammaaa? Maaaammaaa?? Vem ska vi åka till idag mamma? Var är min klämma mamma?!" HELA. JÄVLA. TIDEN! Det tar aldrig slut! Och skulle man EN enda gång höra ungarna fråga pappa en fråga så är det "Pappa, var är mamma?!" Det slår aldrig fel. Jag kommer på mig själv vråla åt barnen att de inte får kalla mig mamma en enda gång till och hotar med att flytta till Afrika. Sen kommer jag på att jag inte är fem år gammal och ber om ursäkt. Mamman. Hello. It´s me. The Mother.

Det spelar ingen roll att man väcker barnen med nybakade scones, tar ut dem på en cykeltur och bygger ett garage i naturlig storlek i lego innan klockan 11 på morgonen för klockan 12 är de uttråkade och säger "Vad ska vi göra idag mamma? Mamma, jag har inget att göra! Jag har tråkigt mamma!" Barn idag är så förbannat bortskämda med stimulans att de glömt hur man har tråkigt. Så jag svarar: "Idag ska vi ha jättetråkigt!!" Pedagogen, haha. Jag är så less på att försöka hitta på roliga uppgifter till ungarna att jag spyr på det. Och det spelar liksom ingen roll hur man än försöker. Alice ligger på soffan och tjurar över mitt ipad-förbud och säger "Det finns INGENTING att göra!" Jag svarar: "Du kan läsa, bada i poolen, hoppa studsmatta, göra en egen bok, gå till farmor, skriva brev, spela spel, gå ut och cykla, bygga en koja, leka affär i lekstugan, sy, göra armband eller måla?". Då får man en suck och ett "Nej, det är TRÅÅÅKIGT!". Men skit på dig!

Jag har varit världens sämsta mamma som bara tillåtit ipad och TV före klockan 11 på dagen och efter klockan 19 på kvällen. Sån é jag. De flesta dagarna har det funkat bra - andra dagar får man höra att "DU ÄR VÄLDENS TASKIGASTE MAMMA OCH JAG FÅR ALDRIG GÖRA NÅGOT SOM JAG VILL!!" Nej, och jag vill ha trekant med Harvey Specter och Mike Ross men det lär inte heller hända. That´s Life!

Vi har badat, solat, varit på sommarland, byggt kojor, målat om huset, umgåtts med släkt och vänner, ätit gott och varit uppe sent. Vi har övat på att läsa och skriva, möblerat om och köpt en ny ytterdörr. Elton har lärt sig att cykla på en stor cykel och han kan cykla hela vägen till Olivia ensam...för utanför henne finns en gräsplätt som han kan kasta sig på när han vill stanna. Vi hoppas att han snart lär sig att bromsa. Alice har letat pokémon, myst med kusinerna, ätit glass och använt uppskattningsvis 650 000 mil tejp. Nu är både vinet, tejpen och idéerna slut.

Man lär sig VERKLIGEN att uppskatta fritids och förskolan när det är sommarlov! Och hjältarna som arbetar där. Jag är så trött på att höra mig själv säga "Sitt nu kvar tills alla ätit färdigt!" och "Nej, det blir ingen ipad förrän ikväll" att jag hatar min egen röst. Älskade vardag - välkommen tillbaka!

De sista dagarna har jag haft nedräkning inombords och barnen har satsat ALLT för att verkligen vrida den sista energin ur den här morsan. Varannan minut älskar de varandra till döds. Varannan minut vill de döda varandra...på riktigt. Jag. Orkar. Inte. Mer.

Nej - vardag, jobb och tidiga mornar - Game on! Jag är redo! Jag längtar efter mitt kontor och gänget där! Jag längtar efter den fina toaletten utanför mitt rum där det alltid finns papper och ingen rycker i dörren. Jag längtar efter varmt kaffe och en skrivare som inte är full med slajm och där bläcket tar slut för att ungarna skrivit ut 235 bilder på Pokémon. Jag längtar efter att få prata utan att bli avbruten hela tiden och jag längtar efter att få vara Malin och Meekatt igen. Inte bara Mamma. För sån é jag!

over and out.

//Meekatt...

http://www.meekattmedia.com/shop/product/2-pack-lat-mamma-bajsa-ifred?tm=webshop
Just nu - 2 böcker för 300 kr! Klicka på bilden för att beställa!


24 kommentarer :

  1. "Nej, och jag vill ha trekant med Harvey Specter och Mike Ross men det lär inte heller hända. That´s Life!" HAHAHAHA!! Bara älskar dig!

    SvaraRadera
  2. Härliga du! Bra beskrivning med allt mamma tjat ���� Ni verkar ha haft en skön sommar, önskar er en lika bra höst...men inte förrän i typ oktober för än är det sommar kvar!
    Kram från Anette-mamma/farmor/moster

    SvaraRadera
  3. Du är bara bäst! Precis så är det o det är väldigt skönt när du sätter ord på det! Mammamaffian- ät bajs! Tyvärr har det inte blivit så mycket vin som jag trodde, har varit skadad och ätit smärtstillande, men snart så blir det rödvin istället för citodon 😉.

    SvaraRadera
  4. Haha. Katten for President. Återigrn huvudet på spiken. Skola och fritids is the shit ...och vin :D

    SvaraRadera
  5. Hahaha, känner igen det där!
    Numera är det väldigt skönt, barnen har flyttat ut (för gott, Helena N!) och kommer bara hem ibland när de är när de är hungriga och och vill ha en kram... :D
    Ibland saknar man faktiskt de där åren, ibland!
    Hav tröst, Malin! Du har bara förpuberteten, puberteten och efterpuberteten kvar.. ;)
    Gånger två.. 👼😂😍
    Kramen

    SvaraRadera
  6. DET SKULLE KUNNAT VARA JAG SOM SKREV DETTA INLÄGG *Haha haha.
    Lägg dock till en bebis på några månader dvs mamma"ledig" och de stora barnen har varit hemma HELA JÄVLA SOMMAREN.

    aldrig.....mer

    Klart slut.

    SvaraRadera
  7. DET SKULLE KUNNAT VARA JAG SOM SKREV DETTA INLÄGG
    lägg dock till att jag varit mamma"ledig" men en liten bebis så de stora barnen har varit hemma HELA JÄVLA SOMMAREN.

    Aldrig mer

    Klart slut.

    SvaraRadera
  8. Älskar att läsa din blogg! Efter mina psykbryt denna sommaren så var det som att läsa mina egna tankar helt och hållet!! Tack för underbar läsning!!🍾🍷

    SvaraRadera
  9. Kunde nästan sagt det själv.. Efter 2 veckors semester ville jag lämna allt å dra iväg på Spa ;) Men de sista 2 veckorna rulla på rätt bra. Men att allt kan va så tråkigt ( utom att reta sin bror, 3 och 9 år) Sedan 3 veckor är jag tillbaka på jobbet ( förskola) mycket lättare att ta hand om andras barn ;)

    SvaraRadera
  10. Hahaha!!! SO SPOT ON!! Kunde varit jag som skrivit det! Tack gode gud för förskolan, att man får gå t jobbet och äntligen höra sina egna tankar igen 😁😁😁😁

    SvaraRadera
  11. Åååh vad jag känner igen det där!
    Har själv varit hemma HEEELA sommaren med först de egna barnen, o sedan även en liten tjej på 4 månader som blev familjehemsplacerad hos oss(lång historia..)
    De stora är 11 o 13, alltså på väg in i tonåren. Sonen,13, vill helst bara sitta o spela Xbox, o mamma är skitjobbig när hon säger att han ska gå ut i solen.
    Dottern, 11, tål inte riktigt när det är varmt, utan blir sur o kinkig.
    O så ovanpå detta en liten tös som inte hittat hem riktigt än och inte har fått några rutiner och någon som verkligen bryr sig om henne..
    O även en man med egen firma, där nån haft semester, o nån blivit sjukskriven mitt i sommaren..
    Tjo fadderittan, vad jag och lilltjejen ska njuta när de andra två börjar skolan igen!
    BARA 6 dagar kvar!! :)

    SvaraRadera
  12. Tack för underbar rättframhet! Åh vad jag känner igen mig! 😀

    SvaraRadera
  13. Älskar kommentaren om att barn är så förbannat bortskämda med att få stimulans för så är det verkligen. Så less på det kram Lisa

    SvaraRadera
  14. Hittade just hit, vilken jäkla tur - nu mäktar jag med sista semester veckan! Känslan av att "jag är inte den enda" stärker!!!

    SvaraRadera
  15. Men så underbar du är! Jag har varit föräldraledig i 17 månader och börjar snart arbeta igen. Känner igen mig i det du skriver, man älskar sina barn men den där vardagen är sjukt efterlängtad.

    SvaraRadera
  16. Har du sett filmen "mammas pojkar?". Det finns en scen där killen ropar "maaammmaaaaa! Mamma! Maaaaammmmaaaaaa...... MAMMA!!". Så låter mina barn, nonstop. Särskilt trean, han som också råkar vara tre år och som aldrig är tyst ens tre sekunder. Man får skavsår i örat.

    Om du har ipad förbud vissa tider på dygnet, så kanske man också kan ha ropa-mamma-förbud. Dagens första och sista mamma-rop är ganska gulligt, men sen är det rättvisast med papparop resten av dagen! 😂

    SvaraRadera
  17. Igenkänningsfaktorn är hög!! Helt underbart att läsa att jag inte är ensam om mina tankar och känslor som dyker upp titt som tätt.

    SvaraRadera
  18. Igenkänningsfaktorn är hög!!

    SvaraRadera
  19. Kan inte låta bli att undra varför folk skaffar barn om det är så jäkla tråkigt som det låter i det här inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att det är värt det! En miljon gånger om!

      Radera
  20. Hög igenkänningsfaktor!! Jag är ensamstående med fyra små barn, trillingar på 2,5 år och en fyraåring, och kan verkligen känna igen känslan av att vara helt slut efter semestern. Jag är faktiskt förvånad över att jag ens har överlevt fyra veckor tillsammans med barnen nästan utan pauser (har haft barnvakt några gånger för att gå och handla utan barnen). Jag var på allvar orolig att jag skulle bli tokig (alltså på riktigt). Men det gick, vi överlevde både jag och barnen. Men barnen är eventuellt lite traumatiserade efter att ha bevittnat ett antal sammanbrott från min sida och hört betydligt fler svordomar än vad små söta barnöron bör utsättas för. Att bajsa med öppen dörr är dock inget jag drömmer om. Det gör jag nämligen hela tiden, annars står barnen och bankar förtvivlat på dörren under tiden som jag desperat försöker uträtta mina behov. Det jag längtar efter är att få bajsa själv, utan att bli använd som klätterställning under tiden. Men trots att jag är helt slut så är jag ändå glad att det var mina fyra, fina, små ungar som jag fick spendera min semester med. För även om det är slitigt så är alternativet, dvs att inte ha dem, ju helt otänkbart.

    SvaraRadera
  21. Tycker synd om dig som måste ha barn och gå igenom det där. Själv slipper jag barn och har istället en lydig och tacksam hund :). Hoppas du haft en trevlig sommar trots barnen!

    SvaraRadera
  22. Haga åh jag har varit den där 22-åringen... det blir bättre!

    SvaraRadera
  23. Har inte barn men kan tänka mig att de är exakt så jag kommer att känna. Älskar att du är helt ärlig eftersom att PK-Sverige inte klarar av att man inte pratar om de som händer utanför de fina instagram bilderna....
    You goo moom!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!