torsdag 19 maj 2016

Karriär, Liggalistan & Långa bröst!

Golfkarriären går framåt - sakta men säkert och med stort hopp (och lite förtvivlan). Jag drömde om golf inatt, jag går och rabblar konstiga ord och funderar på vad jag ska ha med mig för present till Mia när jag ska åka till Parneviks och spela golf och dricka vin på deras vackra veranda och jag har blåsor i händerna. Ni fattar ju vad som snurrar i den här skallen, hahaha. 

Igår var jag och tränade lite på svingen. 100 bollar vs. Meekatt. Det gick...bättre än i förrgår och uppskattningsvis 20(!) bollar lyfte från marken och kom hela vägen fram till den gröna flaggan. Alltså lite mindre innebandykänsla och mer golfkänsla. Tur att jag stod ensam och kämpade så ingen såg hur löjligt stolt jag blev över att faktiskt få upp bollhelvetet i luften. Det ser ju väldigt enkelt ut. Det är det inte.

Jag fick med mig en bok hem att plugga i och idag har jag gått igenom alla viktiga ord som man måste lära sig. Det är liksom inte så enkelt som att bollhelvetet ska ner i hålet. Nej, det är ett helt nytt språk man ska lära sig, en massa konstiga regler och ett helt avsnitt med "golfvett". Som om inte jag skulle kunna uppföra mig liksom? Men som sagt - jag börjar med språket och här har vi en ordlista med "Golfens språk":

Adressera - Skriva adress på ett kuvert. Bra att kunna när man ska säga upp sitt medlemskap för att man är för kass..

Alternativ boll - Fotboll. Här får man ta i så in i helvete med järnsjuan. Inget för nybörjare!

Bag - Bag in box med ett kortare namn. Kan med fördel gömmas och kylas i golfbagen.

Birdie - Träff av liten fågel vid utslag. Lite som lerduveskytte men med golfklubba och riktig fågel. Inget man lyckas med som nybörjare men helt klart ett mål att sträva efter!

Bogey - En slags segerdans man gör när man lyckats få iväg bollhelvetet ifrån marken.

Boll - Den som ligger kvar på marken och hånskrattar åt dig när du själv står stolt på tå och blickar ut över gräset och undrar hur långt du egentligen slog.

Bruttoscore - Liggalistan. Bör inte offentliggöras.

Bunker - Här bodde Saddam Hussein avslutningsvis. Tydligen var han också golfare.

Caddie - En slav i keps och väst.

Driver - Den som kör golfbilen - dvs den som är nykter.

Droppa - Näsblod. Kan lätt hända om man står för nära den som slår.

Dubbelbogey - Segerdansen - fast med en partner.

Eagle - Här har man kommit upp sig lite i spelet och träffar inte längre små blåmesar och annat trams.

Fadder - När man fått sitt gröna kort ska man döpas. Detta sker i ett vattenhinder och namnet väljs av övriga medlemmar i klubben. Den som håller en vid dopet blir ens fadder och ansvarar sedan för ens framtid.

Fairway - En motorväg där alla kör lika snabbt.

Fore - Det skriker man när man ser lösa får på banan.

Foregreen - Detta skriker man när man ser gröna får på banan.

Fri dropp - Torsdagar. Då får man ligga med vem man vill.

Förlorad boll - Olyckor händer lätt, även på golfbanan. Suspensoar är att rekommendera!

Green - Pengar. Bra att ha när man ska spela golf.

Greenfeespel - När man plankat in på natten och spelar gratis.

Greenlagare - Vaktmästaren! Han vet vilka tider sprinklersen är igång. Honom ska man hålla sig vän med!

Grunda klubban - Den korta klubban som man använder när man försöker fiska upp bollar ur den grunda delen av vattnet.

Handicap - Ett exempel är ju mina stora bröst som är i vägen. Ett annat är att jag ser lite kasst. Finns alla varianter men alla får vara med.

Hindrande föremål - Mina bröst igen. Måste köpa en stadigare sport-bh.

Hindrande föremål, flyttbart - Ja, med tanke på att de blivit långa med åren skulle jag kunna knyta ihop dem bakom nacken.

Hindrande föremål, oflyttbart - Andra utstickande kroppsdelar som kan vara i vägen.

Järnklubbor - Sverigedemokraternas lördagsgodis.

Lösa naturföremål - Fårens bajs.

MUA - Kor kan förekomma på en del golfbanor. Det är viktigt att kunna kommunicera med dessa.

Markeringsknapp - Klitoris.

Markör - Personen som sköter "knappen".

Nettoscore - Ibland är det rea på Netto och då öppnar banorna extra tidigt. Ta med egen matsäck!

Ospelbar boll - Medicinboll. Helt jävla omöjligt. Till och med för Jesper Parnevik!

Out of bounds - När man spelar golf med Mr Grey.

Par - Parkvällar på banorna. Inga singlar välkomna.

Parti - Golfdemokraterna 2018  - heja heja!

Peg - Hon som var gift med Al Bundy.

Pliktslag - Slag som slås av folk som bär uniform.

Pluggad boll - En golfinspirerad analplugg. Jag förstår inte vad det har med golfen att göra men det får framtiden utvisa.

Provisorisk boll - Ballong. Bra att ha i fickan om man skulle slarva bort sin riktiga boll och vill köra ett litet partytrick.

Putter - Den åttonde dvärgen.

Ruff - Resultatet av att ha med sig Mr Grey i bunkern. (Kam eller borste i golfbagen rekommenderas.)

Sandwedge - Lite förfinat uttal på en dubbelmacka med skinka och ost som man äter i pausen.

Scorekort - Liggalistan igen, fast med foto. Bör absolut inte offentliggöras.

Stans - Pysselkvällar förekommer ibland på golfklubbarna och då kan man bland annat få stansa sina egna julkort. Väldigt uppskattat!

Tillfälligt vatten - Den alkohol man gömmer i sportflaskan.

Wedge - Uttryck för att göra bomben i ett vattenhinder.

Ja, jag känner att jag är på gång här! Idag ska jag ha en lektion och sedan ska jag prova på de olika uppvärmningsövningarna och fysträningen som står med i boken. Misstänker att kast med liten boll ingår här. Eller kast med stor golfbag i stort vattenhinder. Heja mig!

#meekattgoesgröntkort

https://www.facebook.com/skechersstorehalmstad/?fref=ts
Tack Skecher Store i Halmstad för snygga och sköna golfskor! NU kan det ju bli ett proffs av mig! ;)

over and out. 

//Meekatt...



30 kommentarer :

  1. hahaha ang "pluggad boll" jag tror att det innebär att caddien ligger på gräset med sin analplugg och bollen ovanpå. Tror det är meningen att han håller bollen åt dig på det viset innan du skickar iväg den

    SvaraRadera
  2. Hahahaa, har jag aldrig förr skrattat ihjäl mig så gör jag det nu! Lycka till med golfen, hälsar Anne.

    SvaraRadera
  3. Du är jo bara för underbar Meekatt. :)

    SvaraRadera
  4. HA HA HA.............FAAAN vad rolig du är.
    Ska bli kul att få följa din karriär inom golfen.
    Hälsningar Skåne.

    SvaraRadera
  5. Jag skrattar så jag frustar ut kaffet över hela datorn, hahahaha. Du är tamigfan inte klok katten! Bara älskar det!

    /Golfare sen 16 år tillbaka och bara älskar att du hittat in i golfvärlden!

    SvaraRadera
  6. Skicka ordlistan till Mia P så blir du garanterat inbjuden 😂😂😍

    SvaraRadera
  7. När kollegorna undrar varför man fnissar okontrollerat så snoret sprutar...
    Att minnas: Läs inte Meekatt på arbetstid, det går inte att göra i hemlighet!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. HAHAHAHAHA!!! Kollegan tvingade in mig här och jag sa "Jag läser inte bloggar!!" Jag hade fel. Jag älskar tydligen bloggar! Fan vad bra du är!

    Vi golfare behöver lite humor på klubbarna så yeyh för att du börjat spela! Håller tummarna för att du får upp bollen i luften även idag och ser fram emot en film på din "wedge". *asg*

    Hej från Patrik

    SvaraRadera
  9. "Järnklubbor - Sverigedemokraternas lördagsgodis" Alltså jag skrattar så att tårarna sprutar. Note to self: Läs inte bloggen på jobbet! Nu måste jag ljuga för chefen och säga att katten är död eller nåt när hon ser mitt söndergråtna fejs!

    Du är BÄST katten!!! Att du börjat golfa kan vara det roligaste som hänt bloggen någonsin. Och oss som följer den! TACK!

    SvaraRadera
  10. Haha jag har konstaterat att jag ska inte dricka något när jag läser din blogg för nu blir det måla om ett kök.
    Du är fasiken underbar.
    Kan se mig att du står med en flaska skumpa och skriker score.
    Lycka till med golfen

    SvaraRadera
  11. Malin Johansson19 maj 2016 kl. 10:29

    Skorna!!! Älskar!! Ska också börja spela golf nu. Bara för skorna och för en chans att få träffa dig! 😂

    SvaraRadera
  12. Malin Johansson19 maj 2016 kl. 10:29

    Skorna!!! Älskar!! Ska också börja spela golf nu. Bara för skorna och för en chans att få träffa dig! 😂

    SvaraRadera
  13. Haha ligger nyopererad och tycker synd om mig själv men det gick snbbt över då jag fick läsa senaste inlägget. Skrattar gott här trots smärtan och skall hänvisa min noggranne golfspelande far till denna länk senare. Tack för en underbar ordlista och önskar dig lycka till med golfen! Det är ju en himla trevlig träning och social grej också, hoppas du fortsätter att gilla't ;)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Jag säger som de andra. "Läs inte bloggen på jobbet!" Kollegorna ser lite undrande ut.. Tack för underhållningen.

    SvaraRadera
  15. Kan egentligen ingenting om golf, men din ordlista var det roligaste jag läst sen du beskrev återvinningstrenden! Så j-a bra! :-D Blir ju nästan sugen på att börja golfa!?!

    Tack för ännu en fantastisk text!
    /Marlene

    SvaraRadera
  16. Åh, kan inte jag få följa med till Parneviks? Tycker Mia verkar hur skön som helst, kan se framför mig att ni lätt skulle kunna bli bästisar ;)

    SvaraRadera
  17. HAHAHA 😁 magkniiip - huuumor 😁

    SvaraRadera
  18. HAHAHA 😁 magkniiip - huuumor 😁

    SvaraRadera
  19. Försökt nå dig via tfn då jag önskar publicera detta i nästa magasin. Provar att maila på din infomail.

    Henrik

    SvaraRadera
  20. Försökt nå dig via tfn då jag önskar publicera detta i nästa magasin. Provar att maila på din infomail.

    Henrik

    SvaraRadera
  21. Åh, du är så skön! 😂😂😂

    SvaraRadera
  22. Galet fantastiskt. Skrattar så jag gråter!

    SvaraRadera
  23. Swinga lugnt!.... Och då pratar jag om golf.... :)

    /The Dude.... var ett tag sedan...

    SvaraRadera
  24. Är lite löjligt lycklig över att jag såg dig på MIN klubb igår och inser att det är där du ska spela! Jag älskar ju dig, haha. Ställer gärna upp som fadder när du är mogen!!

    SvaraRadera
  25. HAHAHAHAHAHA!!!! Katten for president!

    SvaraRadera
  26. Markeringsknapp - Klitoris.

    Markör - Personen som sköter "knappen".

    HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

    SvaraRadera
  27. Alltså.. Jag avsakyr egentligen golf.. Trodde lixom att det bara var äldre, halvkåta, halvskalliga (förlåt, Jesper!) som spelade?! Jag förstår lixom inte tjusningen?! Men förklara hemskt gärna!!
    HOWEVER - efter den här ordlistan så är jag ju nästan sugen på att testa. Verkar som att det är en helt annan värld på golfbanan än vad jag föreställt mig :P Spännande!

    Men lycka till - med allt vad gäller knappar, får och kulor.. bollar nu! Jag hejjar på dig! :D

    SvaraRadera
  28. Åh jag som trodde Peg var Mia och Jespers dotter?? 😉😂👍
    Anna i Göteborg...

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!