torsdag 1 oktober 2015

Stängt på dagis, Listkaos & Nanny?

Jag skrev en lång lista igår på allt viktigt jag skulle hinna med idag. Det är ganska mycket som snurrar nu och utan mina listor faller allt. Ikea, tryckeriet, fakturering, bloggen, en krönika, en debattartikel, fotografering, möte med en ny butik, familjen...och en massa annat. Jag somnade i ganska vettig tid (efter fotbollen och den tillhörande Malmö-förlorade-tröstätningen av chokladen då) och planerade att gå upp tidigt och sätta fart. När jag vaknade kollade jag på mobilen och såg ett sms med "Dagis är stängt! Tar du Minonna!?" Waaaah, SJÄLVKLART hade jag glömt bort det. Igen. Jag kommer ALDRIG lära mig, haha. Så ja, det var bara att hoppa i jeansen och hämta kompisen och börja dagen med två speedade 4-åringar. Jippie.

Ikea är ju ganska smidigt när man har barn. In med ungarna i lekrummet och klara av handlingen på 30 minuter och sen lunch för 19 spänn/barn. Tack Ingvar för det. Du är ett geni. Bilresan dit och hem var dock en prövning. Som att ha två speedade papegojor i baksätet. Jag försökte överrösta dem med musik men det gick halvbra. På vägen hem stannade vi på Hallandsåsen och letade svamp. Vi hittade ingen idag heller. Jag ger snart upp. Men skogsluft, kanelbullar och skalbaggsfynd förgyllde eftermiddagen. När Elton kom springandes med en spindel i handen och hotade att kasta den på mig tog dock den här mammans tålamod slut. JAG VILL JOBBA! Ja, jag är ledsen alla supermorsor...men jag hade andra planer idag och orkade inte riktigt med att leka Mulle och spindelmamma idag. Jag hade ju en plan. När vi kom hem mutade jag dem och fick dem att städa lekstugan så att jag kunde svara på lite mail. Heja mig. Nu blir det nattjobb i strandhuset. Barnfritt, hög musik och ett glas rött. (Och förhoppningsvis inga spindlar...)

Jag ska inleda ett kul samarbete med ett företag som jag i allra högsta grad hade behövt idag - MyNanny. MyNanny är en barnpassningsorganisation med certifierade och duktiga barnvakter över nästan hela Sverige. Det är Sveriges största nätverk av barnvakter och alla barnvakter är noggrant utvalda, certifierade, olycksfallsutbildade och försäkrade och tack vare RUT-avdraget så är det inte dyrare än att anlita privat barnpassning. Ni fattar ju!? För oss som inte har barnvakter är det ju guld värt när det kör ihop sig! Och ja, det kan tyckas lyxigt. Men om man måste tacka nej till jobb för att man inte har barnvakt så är det ingen "lyx"- utan en nödvändighet och ett fantastiskt hjälpmedel i vardagen! Och med RUT-avdrag är det inte dyrt.  Vi har skojat om att skaffa en Nanny tidigare men tänkt att det är något som rika människor har. Nu inser vi att vi tjänar på det. För när jag inte kan jobba...så får jag ingen lön. Så är det att vara ensam företagare. Skönt på de allra flesta sätt...förutom när vardagen blir kaos, barnen sjuka eller annat strular. Där blir en barnvakt en lysande tillgång!

Ni kan läsa mer om tjänsten här. Vi ska absolut prova och ser fram emot ett första möte med en utav barnvakterna nu för att se om det är "rätt person" för oss. Alice tycker det är jättespännande, haha. "Mamma, om det är en jättesnäll barnvakt så kan väl du åka iväg ofta så vi kan pyssla och sånt?" Eeeh, ja. Det kan jag, haha. Är barnen inte snälla sen så kan jag alltid hota med att INTE lämna dem till barnvakten! ;)

http://my-nanny.se/
 
Kika i på hemsidan och se om det är något för er! Vill ni prova på tjänsten och nämner att ni hittat in till dem via min blogg så får ni TVÅ TIMMARS GRATIS BARNPASSNING! Hur bra är inte det? In och boka, nämn Meekatt, gå på date, jobba eller åk på hotell och SOV! ;) Jag som inte har mamma, syskon och en massa potentiella barnvakter omkring mig och dessutom är egenföretagare kommer absolut utnyttja detta vid dagar som idag!
 
over and out.
 
//Meekatt...

5 kommentarer :

  1. Ska absolut kollas in. Har heller aldrig barnvakt och det låter fantastiskt att få lämningar och hämtningar på förskolan ibland när det krisar. Och lite sovtid! Är också egen och som du skriver - det är dyrare att vara ledig än att ta in hjälp. 2 gratistimmar tackar inte den här snart utbrända mamman nej till! ;D

    SvaraRadera
  2. Såklart finns de inte i norra Sverige.. väldigt synd hade varit ett bra alternativ... :/

    SvaraRadera
  3. Dottern har jobbat för My Nanny några veckor och tycker att det är jättekul. Detta hade ju varit helt perfekt för mig när barnen var små eftersom vi inte hade så stort socialt nät runt oss.

    SvaraRadera
  4. Strålande affärsidé!

    SvaraRadera
  5. Verkar toppen! Ska absolut kolla in detta! Tack för tips!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!