onsdag 28 oktober 2015

Skäll, Dåligt samvete & Snygga danskmän!

Sex dagar med feber nu och jag börjar bli lite less på det. I vanlig ordning rasar kroppen när man avslutat ett stort projekt. Jag var dock inte riktigt färdig här utan hade mer viktiga saker att göra innan kroppen fick rasa ihop. Nu blir jag bara stressad. Men yeyh - boken är på gång, bokföringen är helt ikapp och jag har dessutom hunnit fejka lite höstlov med barnen. 

Igår hade jag 12 punkter på min lista att klara av och Alice skulle åka på utflykt med fritids. De hade planerat en härlig heldag i Knäred men kanotpaddling, matlagning över öppen eld och vildmarksliv. Mysigt! Inte om man heter Alice dock, haha. Hon HATAR allt som inte följer rutinerna och är livrädd för att prova nya saker. Om inte hon vet exakt hur det ska bli så får hon panik och vägrar. Detta kom hon på klockan sju på morgonen. Matsäcken var inhandlad och förberedd, kläderna framplockade och jag var redo för jobb. Då bryter helvetet loss. Håll i hatten Mammamaffian - här har vi morgonen i Meekatt Casa:

1. Alice börjar gråta och säger att hon vill vara hemma.

2. Jag förklarar att jag måste jobba och att hon kommer ha jättekul på utflykten.

3. Alice bryter ihop totalt och säger att hon inte förstår varför de ska på utflykt.

4. Jag blir arg. För att jag är 5 år gammal. Förklarar att ALLA älskar utflykter. Alltid. Jag tjatar om hur kul det är att åka buss och att ha med sig matsäck. Ja, för det är ju jätteroligt att åka buss?! Jag är en idiot...

5. Alice hatar mig. 

6. Jag får dåligt samvete för att jag blev arg och säger förlåt och försöker övertala henne igen. Berättar om allt kul de ska göra och förklarar att man inte måste paddla kanot om man inte vill. Man kan göra andra saker.

7. Alice vägrar utflykt. Och hatar mig.

8. Jag blir arg igen. (Supermorsan). Jag behöver jobba!? Hallå!? Klockan är mycket och vi behöver sätta fart här!

9. Alice gråter och säger att hon kan åka om jag blir glad då.

10. Jag dör lite och inser att jag är världens sämsta mamma.Klart hon inte ska åka för min skull! Fan. Fan. Fan. "Klart du ska va hemma gumman om du verkligen inte vill åka. Jag tvingar inte dig. Du får följa med mig på jobb idag!"

11. Elton inser hur orättvist detta är. "JAG VILL OCKSÅ VA HEMMA IDAG DÅ MAMMA!!!"

12. Jag förklarar att vi inte ska va hemma utan på jobbet och att det blir jättetråkigt.

12. Elton tycker att det är jätteorättvist och gråter. 

13. Freddy håller med Elton om att det är orättvist.

14. Jag blir fullständigt galen och hatar Freddy mest av allt och skäller på honom för att han ALDRIG kan ta en ledig dag (minut!?) från jobbet.

15. Barnen blir jättledsna. (Skjut mig)

16. Freddy åker till jobbet. Jag sitter i pyjamas, febrig...med två ledsna barn och hatar mitt liv.

17. Jag går in i badrummet, tar två Ipren, en dusch och kallar mig själv fula saker i spegeln.

18. Jag går ut i Tv-rummet. Säger förlåt till barnen. Förklarar att jag känner mig stressad, att jag har feber och att jag inte hade rätt att bli arg på  dem.

19. Barnen kramar mig och säger att det är okej. Vi ringer fritids/dagis och säger att de ska va hemma. 

20. Dåligt samvete, trött mamma...och höstlov.

Mitt dåliga samvete fick en bra idé och 20 minuter senare satt vi alla tre i bilen på väg till Helsingborg för att ta färjan över till Helsingör. Alice höll på att svimma av lycka och sa "Men mamma!? Ska vi verkligen åka till ett annat land mamma!? Har vi råd med det?!" Elton började prata på sin bredaste skånska som han gör varje gång han blir glad numera. "Det finns nog många SKAUNINGAR i Danmark mamma!!" Alice såg fram emot att få se en massa "Snygga Danskmän!", haha. Min tös det där. 

Vi åkte båt, åt röda pölser, wienerbröd med choklad, gick på torget, provsmakade stinkande ostar, köpte lite Halloweenpyssel och hade jättemysigt. Vi hittade inga snygga danskmän tyvärr men fyndade en "extrahjärna" för bara 20 kronor! Bästa dagen på evigheter! Vi behövde verkligen en sån dag. Så tack Alice för ditt utbrott. På hemvägen körde vi allsång i Meekattbilen med "Stoppa in en pinne i brasan" och allt var förlåtet. "Bästa dagen på flera år!" sa Alice. "Var var alla skauningar mamma!?" sa Elton, haha. 

Ibland är man en bajsmamma...på riktigt. Man vet ju innerst inne vad som är rätt. Ändå gör man fel. Ibland orkar man bara inte. Så man skäller, säger dumma saker och beter sig. Stress och jobb. Oviktigt men ändå inte. Allt måste ju fungera. Men det finns trots allt inget bättre sällskap i världen...än de där två små ligisterna. Ingen kan få mig så arg. Men inte heller så glad. 

Tack för att ni finns. Och för att ni har tålamod med mig. ♥

over and out. 

//Meekatt...

11 kommentarer :

  1. Vilken mysig dag ni hade ☺️ Och så klok som du är så vet du ju redan att du är inte mer än människa och att du reagerade precis som vilken mamma skulle ha gjort, inget konstigt! (Mammamaffian håller väl inte med) Du är en fantiskt bra mamma!

    SvaraRadera
  2. Skönt att du skriver sanningen för såna här mornar har vi alla ibland. Men ingen säger det. Jag skäller och gormar också och får dåligt samvete. Det viktiga är ju att man kan säga förlåt. Ni hade ju en toppendag, lycko er! Inte varit i Danmark sen jag var liten men minns fortfarande lyckan över att få åka den där stora båten och äta röda korvar! Heja dig!

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där! Min grabb är likadan och vägrar allt som är konstigt. Men ni fick en bra dag trots utebliva snygga danskmän, haha.

    SvaraRadera
  4. Helt rätt med en hemmadag! Den kommer ni komma ihåg livet ut tror jag :) Mys och må <3

    SvaraRadera
  5. Du är BÄST, GRÅTER AV HUR MYSIGT NI FICK DE!

    SvaraRadera
  6. Det är så livet är ... och vi är faktiskt människor allihopa. Med och utan brister!
    Jag tycker du är bra jag! Och så är jag jävligt glad över att inte vara bajsmamma ensam oxå! ;)
    kram på dig!

    SvaraRadera
  7. -och jag sänder så himla många hjärtan till dig! Hälsningar bajssambon. Piafia

    SvaraRadera
  8. Goding.
    Såklart är Freddy en bajskorv ibland, men en väldigt snäll och lojal bajskorv. Jag höll på att svimma när han avlägsnade sig från sitt rum kl.16.00��
    Harklade sig och deklarerade på vägen ut att, ja faktiskt så går jag hem nu?!!!

    SvaraRadera
  9. Å vad jag känner igen det där. Först försöka övertala, sen bli arg, och så det dåliga samvetet.
    Skönt att ni fick en toppendag ändå!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Det inlägget satt som ett slag i magen. Å så ofta det blir så när det är stress och jobb - så oviktigt men ändå inte. Å det gnagande samvetet om vilken hemsk förälder man är. Så härligt att du fick en sån strålande idé. Vilken grej! Skauningar och extrahjärnor å pölsa. För att inte glömma Mats Rådberg på vägen hem. Heja!

    SvaraRadera
  11. Tack för att du beskriver som det verkligen är.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!