måndag 25 maj 2015

Bröstchock, Rapsfält & Surdeg!

I helgen blev det en sväng till Sjöbo där Freddy fick putsa fönster. Lycka! I Åsas motivering för att vinna skrev hon att hon önskade att Freddy skulle komma i Bananer i Pyjamas-kostymen vilket jag tyckte var hysteriskt roligt! Nu GLÖMDE jag kostymen hemma och då fick Åsa välja outfit. Freddy var jättenöjd. Verkligen. Han blir nog ännu mer nöjd med sin fru nu när jag lägger upp bilden på bloggen. Freddys outfit:

 
Åsa fick fina fönster och jag fick gott vin. Vi inledde med alkoholfritt eftersom att jag skulle köra hem efter fönsterputsning men eftersom att Freddy fick betalt i whiskey och öl efter varje fönster var det liksom lika bra att dricka rödtjut. Familjen hade världens lyxigaste husvagn och där checkade vi in vid halv två på natten efter att mammorna dreglat klart till allas våran Mums-Måns på TV. Alice och Elton fick nya kompisar, Elton fick en halv garderob med sig hem, jag fick Gin och Familjen Kryger ser nu alla mycket bättre ut. Bra helg! ;)
 
På vägen hem tvingade jag ut barnen i ett rapsfält. För det måste man genomlida när man har en skånsk mamma som nästan blir lite tårögd över hur vackert det är med alla fälten nere i fina Skåne. "Gå ut nu! Längre in! Se glada ut! Detta är väl kul!?" hahaha
 
 
När vi kom hem igår var barnen fulla av energi efter att ha suttit still i bilen i nästan två timmar. Freddy åkte och jobbade, vi åkte till lekplatsen och jag packade med mig fikakorg. Jag var nästan lite stolt över mig själv som hade hemmagräddade pannkakor med mig. Men när vi satt på bänken och fikade kom två mammor och satte sig med sina barn och tittade lite skumt på vår fika. Sen sa den ena "Pannkakor? Ja...vi har ju börjat göra lite bättre val för våra barn. Surdegsbaguetter har jag bakat. Jättegott!!" Men...va?! På riktigt? Jag tror fortfarande att de drev med mig för det där kan man ju inte klämma ur sig på allvar?! Jag blev så snopen att jag blev tyst...en lång stund. Sen sa jag "Surdeg är ju så jävla segt att inte ens jag kan tugga genom det! Inte alls gott!" Sen satt jag tyst ett tag till. Sen var jag tvungen att klämma ur mig "Sen får mina barn göra sina egna val ibland. Och då blir det pannkakor! JÄTTEGOTT!" Sen moffade jag i  mig tre stora pannkakor med socker fast jag var skitmätt...bara för att jag är 12 år gammal, haha. Sån é jag! Lite halvbra stämning...haha.
 
Men på riktigt? Surdegsbaguetter och "bra val till våra barn" i all ära. Men vi gör väl alla våra egna val?! Det var ju inte direkt kokain jag tryckte i dem. Det var vanliga jävla pannkakor. Jag är fortfarande förvånad över hela diskussionen. Och lite glad över att jag högg till även om det kanske var lite omoget. Men låt mig fika i fred för fan. Era sega surdegsbaguetter hade ni aldrig fått i mina barn. Eller mig.
 
over and out.
 
//Meekatt... 

26 kommentarer :

  1. Hahahahahaa, mer pannkakor åt folket!!!! Helst med bacon till :D Hur kommer det sig att de häringa nyttiga föräldrarna alltid måste kommentera om hur duktiga de är?? Jag skiter i det om ni skiter i mig, punkt. Hare gott! (säger stövarfolket) ;) Püss

    SvaraRadera
  2. Ärligt talat, prettoföräldrar är det värsta som finns. Här äter vi pannkakor ibland, för att barnen (och vi!!) tycker det är gott. Precis som alla andra maträtter som kanske inte är nyttigast men som barnen ÄTER av vilket känns minst lika viktigt. MIn äldsta son ser ut som han har anorexi (men det har han inte, han är bara enormt petig med maten) så för oss är det ännu viktigare att faktiskt variera maten så att han också får i sig nån mat ibland. Därmed inte sagt att jag gör annorlunda mat utan ibland blir det vegeterisk linsgryta, fisksoppa eller whatever.. som de får äta eller inte äta, upp till dem..
    Bra att du bet ifrån, jag vet inte om jag hade vågat fastän jag håller med dig helt och fullt.

    SvaraRadera
  3. Meekatt VS SURdegsmamma 22-0 :)

    SvaraRadera
  4. Klart barnen ska ha pannkakor! <3

    SvaraRadera
  5. Ha ha
    Nu gjorde du min måndag
    Jag kan inte tänka mig surdegsbröd ,rynkar faktiskt på min vuxna näsa av ordet
    Vad är det för fel på vanliga pannkakor
    Det har väl alla barn i alla tider ätit
    Själv har jag iofs försökt laga typ av lchf till mig själv MEN DET kommer köra passa mina tonåringar eller maken heller
    Så GO vanliga pannkakan
    Kram

    SvaraRadera
  6. Va bra att du vågade säga ifrån! Jag hade aldrig fått i mina barn surdegsbaguetter. Försökte med en mjukt bröd med lite fullkorn i och fick en utskällning av min 5-åring liksom...

    /Marie

    SvaraRadera
  7. Vilka jävla präkton, det var ju jättebra med hemmagräddade pannkakor istf färdigköpta! Jag fattar inte hur folk bara kan vräka ur sig vad dom helst, men man slutar aldrig förvånas över prettomorsor.. Bara att sätta dom på plats som du alltid gör :) Du ät bäst katten!! <3

    SvaraRadera
  8. ÄLSKAR Freddys tröja!! Var hittade ni den!!??

    Men gällande pannkakorna och att "vi har alltid ätit pannkakor så det är toppen" så känner jag lite som så att man går vidare i livet och gör bättre val efterhand som man blir mer upplyst och medveten. Mitt mjöl och en massa socker är inte optimalt. Det vet man ju. Så ta det som ett tips eller råd istället för att bli upprörd. Att du tar åt dig visar at5 du vet innerst inne att du har fel. ;D

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tröjan fick han låna av Åsa, den är fantastisk! :)

      Jag var inte upprörd, mest förvånad. NU däremot blir jag upprörd, haha. "Att du tar åt dig visar att du vet innerst inne att du har fel"?! Fel angående vadå? Att mina barn gillar pannkakor? Eller fel angående att mina barn fick välja? Eller fel för att jag inte tvingar dem att sitta och suga på sega jävla baguetter på lekplatsen? Tycker det är tragiskt med påhopp. Jag åkte till lekplatsen med mina barn och vi hade med oss pannkakor. Mina barn var jättenöjda...tills Mammamaffian kom och ifrågasatte vad de åt. Bespara mig från alla välmenande tips så länge de inte handlar om goda viner eller extrapris på choklad! ;)

      Och "vitt mjöl och socker"? Det framgår faktiskt ingenstans hur jag bakat mina pannkakor. Och baguetterna är väl inte direkt bakade på Gud fisar heller?

      Radera
    2. Mig veterligen är det inte socker i pannkakor.... Alla äter faktiskt vad fan dom vill och att kommentera vad okända människor äter är verkligen att ta ett steg för långt! !! Testa att göra krabbelurer; det är en blandning mellan sockerkaka och pannkaka, apagott! / e

      Radera
  9. Så jävla bra! Knepigt att man måste påpeka att man faktiskt är liiite bättre morsa hela tiden..Precis som att man måste ha bekräftelse på att man varit "duktig". Pannkakor är riktigt gott men det tycker jag att surdegsbaguetter är också å andra sidan ☺ Låta barnen välja picknickfika är väl kanon! Hejar på dig i alla läge ☺ Du verkar störtskön 👍 Ann-Sofi

    SvaraRadera
  10. Hahahaha men herregud, va?! Jag tycker personligen att surdegsbröd är skitgott, gärna med extra smör på ;) men helt ärligt, inte är väl surdegsbröd något vidare "hälsosamt" alternativ? Eller? Nä det där lät som wanna be-pretton ;) riktiga pretton skulle ha tagit med sig typ morotssticks och något annat hippt superfood a lá chiafrön ;)
    Pannkakor är väl en alldeles utmärkt matsäcks-mat!

    SvaraRadera
  11. Om vår äldsta fick bestämma mat varje dag skulle det bli .. *trumvirvel* .. PANNKAKOR! Det är gott särskilt med nutella på, ibland med sylt å grädde PÅ SAMMA PANNKAKA! 😂

    SvaraRadera
  12. Man tror inte det är sant! En så kallad vuxen, för det måste hon vara om hon är mamma stolpar fram till en annan mamma och kritiserar matsäcken! Ja herregud!

    SvaraRadera
  13. Nä fy vilka skämmiga människor det finns!

    SvaraRadera
  14. Då gör vi dåliga val för våra barn varje lördag! Pannkaksbrunch och nybakta scones, och vet du? Ungarna lever, pratar och mår bra :)

    SvaraRadera
  15. Åh, älskar pannkakor! Finns ju inget godare än en pannkaka med ljummen nutella, grädde och bananskivor på! Mums :)

    SvaraRadera
  16. Malin med töserna25 maj 2015 kl. 22:02

    Jag blir helt chockad över att höra att främmande människor kommenterar vad andra äter. Det är ännu mer tragiskt när det är en mamma som försöker trycka till en annan mamma. Bröd vs. pannkakor liksom, vilket patetiskt "jagärbättreändig"-försök. Varför kan vi inte bara stötta varandra och sluta bry oss så jäkla mycket om vad andra gör?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Trodde att det mest skedde i reklamfilmer. Jag väljer vitt bröd och pannkakor före surdegarna. Varje gång.

      Radera
  17. Jag gillar att baka (och även äta) surdegsbröd, men det lovar jag dig Meekatt, att jag skulle ALDRIG gå fram och säga något till en pannkaksätande barnfamilj. Tycker att det var taskigt mot dina barn.

    SvaraRadera
  18. Vi ska inte äta socker, inte mjöl, inte kött inte frukt,inte grönsaker som växer under jord, inte mejeriprodukter, inte ris och om det finns något kvar som vi får äta så måste det vara ekologiskt odlat... Säger som Emil i Lönneberga, när hundan ska jag dricka sockerdricka?? Vi lever bara en gång, antingen dör vi av ararseniken i riset, cancern som vi fått av allt kött, mjöl,mjölk och socker eller så dör vi av svält eller faktiskt finns det såna som dör av ålder.. Men om vi äter LAGOM mycket av allt, för mycket av något är ju inte sunt, och under tiden LEVER LIVET!!!! Då har man åtminstone haft kul under tiden! Ge dig själv och barnen pannkakor (på svensk (ekologisk) mjölk och smör, svenskt mjöl och svenska ägg! 😊) så har ni fred emellan er,kul på utflykten och gynnar de svenska bönderna 🙏
    Mer pannkakor åt folket!! 😁
    /Svensk mjölkbonde (Lotta)

    SvaraRadera
  19. Här hemma bjuder jag mina barn på pannkakor varje dag. Dessutom på läkares ordination!

    SvaraRadera
  20. Jag blir chockad!! Det finns alltså folk som har mage att kläcka ur sig sånt på lekplatsen!??!!
    Du skulle väst till dem att det faktiskt var sjukt nyttiga proteinpannkakor. xD

    SvaraRadera
  21. Jag hade svarat:
    "Jahadu, nu äter han ju detta på läkares ordination, trots sin diabetes. Mat över huvud taget är ett stort problem för vår pojk som inte vill äta alls. Jag hoppas verkligen att han inte hörde dig för då lär han sluta äta pannkakor med. Alla gör ju det som de tror är bäst för sina barn. Själva fokuserar vi mycket på socialt beteende och uppförande. Vi vill verkligen inte att han växer upp och blir som dig"

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!