onsdag 8 oktober 2014

Stimulans, Sunkiga Hamburgare & Kåthet?

Tredje dagen med VAB (eller femte om man räknar torsdag och fredag förra veckan) och jag börjar få gråa hår på ställen man inte borde ha hår alls. Jag. Är. Trött. Kan ungjävlen sluta hosta på nätterna så att jag får sova?! Hur ska man orka roa en understimulerad 3-åring på dagen om man inte får sova på natten? Jag förstår inte. Det här med VAB är inte alls genomtänkt och borde efterföljas av en "fridag" där man som förälder fick återhämta sig. Det finns inget tråkigare än att vabba med "friska" sjuka barn. Ligger de pall i feber tycker man synd om dem...och man kan få lite gjort när de vilar. Men om de som Elton bara är sjuka på nätterna så är det APJOBBIGT att ha dem hemma på dagarna. De behöver stimulans HELA tiden och man nästan önskar att de hade lite feber...så att man fick sova. (Jag vet Mammamaffian. Hata på.) Muffinsbak står på schemat nu...


Idag har vi lekt med stämplar, tejpat upp 6 kilometer tejp, byggt ihop en förbackning med 2500 gem till ett asalångt halsband som "dinosaurien"(?!) ska få i julklapp och ätit sunkiga hamburgare ifrån Mc Donalds. Dessutom har vi övat på uttryck som "Dumma Mamma!!" och "Jag vill till pappa!!". Skjut mig. Jag vill också till pappa! 

Igår kväll missade jag Hollywoodfruarna. Det är ju skandal!? Jag var fullt upptagen med att gå på date...med en annan fru. Det var betydligt mindre skandaler och tandkött på den daten men väldigt mycket trevligare. Ibland behöver man skratta och gråta av sig lite. Efter en god middag och en massa kacklande bestämde vi oss för att vara lite wild and crazy och gå på bio - HELT utan att ha planerat det i förväg. Fatta vilken grej för två småbarnsmorsor - att spontangå på bio!? Lycka! Vi nästan sprang dit när vi kom på hur kul det var, haha.

Det fanns bara biljetter till skräckfilmen kvar och vi insåg båda att vi skulle skita på oss av rädsla i bilen hem så det blev inget. Men så nära har vi aldrig varit något spontant på 7 år! Bara det är ju lite coolt? Vi räddade upp situationen med en Vaniljlatte på Espressohouse. Cool morsa - goes lattemorsa...igen. Fan.

I helgen hittade vi nya löss på Alice. FATTA! Igen!? Jag hatar dem så mycket och fick lite frispel och har nu dragit igång hela skolan. Skolsköterska och rektor måste nu ta i med krafttag för att vi ska bli av med skiten. Vi har haft det FEM gånger. FEM! Och vi är supernoga med att tvätta, kamma och behandla. Men det hjälper liksom inte om resten av skolan ignorerar att det går löss på skolan. Jag har fått nog. Så om jag så ska stå där på skolgården varje morgon och luskamma alla 200 ungarna så ska de BORT! Nu kör vi återigen luskamning VARJE kväll för att vara säkra på att det inte finns...och hur kul är det? Lärarna sa något om kränkning och integritet när vi pratade om det...men då ber jag vänligt alla lättkränkta människor att släppa prestigen lite och luskamma sina ungar! Jag hade svårt att få till det innan och ska jag dessutom gå runt och lukta lusmedel hela tiden är mina sexchanser lika med noll.

 
 
Nu ska jag roa Elton lite innan han har stämplat hela Agge med Meekattstämplar...
 
over and out.
 
//Meekatt...

23 kommentarer :

  1. haha underbara du!!! och jag hatar springMASK! vet du hur vidrigt det är?? Det är det värsta jag varit med om! Jag grinade i tre dagar! (bra mamma, jag vet) Min dotter bara skrattade åt mig (hon är 5 år) och sa att nästa gång tar jag hem löss mamma! Ahhh!!! Varför skaffade vi barn??!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, örk! Det är fan lite värre! Jag hade också grinat...ifrån ett hotell på andra sidan jordklotet! ;)

      We can do it! ;)

      Radera
  2. Vi har precis haft springmask så det var storstädning/tvättning i helgen, inte så kul nej.
    Måste rekommendera nit free kammen. Sen vi skaffade den har vi sluppit de små liven, peppar, peppar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nitfree har vi, den är bäst! Men hjälper dåligt nya löss hoppar på varje dag... Det hinner aldrig bli ägg med kammen dock för man får ju bort allt med en gång. :)

      Radera
  3. Vet precis vad du menar. Min 2,5 åring har varit sjuk i 12! dagar nu. Först "bara" hosta och nu även halsfluss. Det fick jag och mannen antibiotika mot i fredags. Och som om det inte är nog så klämde dottern fingrarna i assistenten i söndags när vi skulle baka kanelbullar. Skjut mig nu eller kom med en box vin.... som jag ändå inte får dricka än. :-(
    Krya på er.
    Kram Angelica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh fy fasen, haha. Jag ska inte klaga...än! ;) Håll ut - snart får du dricka vin! ;)

      Kram!

      Radera
  4. Tipsar om schampot Eco kidnsom finns att köpa på www.lyko.se sedan jag började med det schampot på dottern så har vi inte haft en lus och de blir inte av med det på hennes skola, har fått lappar om löss sedan ett år tillbaka och vi har klarat oss! *peppar peppar* tog ett uppehåll med schampot över sommaren ( hur dum får man vara??) och vi lyckades få löss då men än så länge så är vi lusfria trots alla lappar från skolan! Så in och läs med dig och KÖP!!!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Ska beställa direkt!

      Radera
  5. Ett hett tips mot löss är ett shampoo som motverkar uppkomsten av löss, dessutom är det bara naturliga ämnen i. Vi har använt det sedan min Elton var 2 år och han är åtta nu och varken han eller lillasyster har haft några löss. Det heter Eco.kid och säljs på bangerhead.se. Lite dyrare än vanligt shampoo men drygt och vi tvättar barnens hår en gång i veckan= fredagssanering :-).
    De har också produkter när man redan har fått löss. Rekommenderas!! Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Bra sagt om löss! Har även här en skola med löss som cirkulerar, känner att många föräldrar brister i sitt ansvar att kolla sina barn, medans vi här hemma håller på som idioter.
    Hoppas det ger med sig. KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu måste det ta slut....annars kommer jag till skolan med luskammen! ;)

      Radera
  7. Ja gud jag vet hur det är!
    Isak blev sju igen och det är ju bara typ första dagen de är sjuka som de verkligen är sjuka. Sen är de verkligen frisk-sjuka för de har fortfarande så jäkla mycket energi och har redan sovit ett dygn så då kan mamma vara utan sömn några dygn! ;)

    KRAM <3 och tack för dina fina ord i min blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja...hur är det tänkt att man som mamma ska fixa det där?!

      Kram! ♥

      Radera
  8. I vanlig ordning hejar alla på när du skriver idiotsaker. Du önskar att barnen var sjuka och inte friska så att du får lugn och ro. Det är ju en helt normal tanke. Eller inte. Det finns de med sjuka barn som aldrig får vara friska nånsin. Idiot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns människor utan barn också...och de som lever i krig...utan mat...som blir misshandlade och som lever i skräck varje dag. Jag kan dock inte ta ansvar för hela världen och ibland känns mitt perfekta lilla liv också lite pissigt. Faktiskt. :)

      Radera
  9. ÄLSKAR din blogg och ärligheten i den. Den håller mig över ytan när allt känns hemskt. Tack för att du finns katten!

    Kram Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ♥ Och tack för att du hänger här inne. Det är skit ibland...men det blir lättare och vi fixar det! Mammor kan allt! ♥

      Stor kram!

      Radera
  10. Känner sig folk kränkta och att det kränker deras integritet med lössen? Ja herregud ordet kränkt missbrukas verkligen å det grövsta idag. /Maria

    SvaraRadera
  11. Tipsar också om ett shampoo för att motverka att lusjävlarna ens vill flytta in i huvudet på barnet; neutralt doftfritt shampoo (köpte från Urtekram, finns på ICA Maxi) och köpte tea tree oil och eukalyptus oil, eteriska oljor, droppade i ca 60 droppar av en av dem (eukalyptus doftar godare för oss men inte för lössen) i 1,5 dl shampoo. Tvättar med det varje gång hon tvättar håret. Jag har två döttrar varav den ena haft massor med löss. Hon har låååååångt tjockt latinohår *suck* till slut tog jag kokosolja och satte henne i badkaret för att kamma igenom.
    http://www.shenet.se/recept/harloss.html

    Lycka till!
    /Christine som inte vet hur hon ska logga in

    SvaraRadera
  12. Första gången jag kommenterar men som "gammal" mamma måste jag ge Dig en eloge ; du säger det flesta av oss tänker/tänkte under småbarns åren men inte vågade säga!:)
    Min första tanke när jag läste anonyms negativa kommentar var "orka , varför läser du ens"
    Min andra tanke var att det ger ju lite krydda till hela fältet , man förväntar sig ju att mammamaffian kommer till tals:)
    Stå på dig Meekatt, gillar din blogg!!

    SvaraRadera
  13. vad är det med dessa löss? vi använder nitfree och sjukt noggranna, barnen gråter, jag gråter..men vi kammar och kammar. så kommer barnen hem och har löss igen. det är någon som fuskar på skolan. funderar på att ta reda vem :)

    SvaraRadera
  14. Tips från en fembarnsmorsa;
    Jag ledsnade på allt vad odugliga lusmedel hette & fnulade på om man inte borde kunna bränna ihjäl ohyran & äggen.
    Testade plattång på de 2 äldsta långhåriga döttrarna.
    Det funkade på en gång, lössen försvann, håret blev lättare att luskamma efter en plattning & döttrarnas hårbottnar blev skonade de starka lusmedlerna som torkar upp huden.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!