onsdag 20 maj 2020

Ett bra recept, Träning för själen & Längtan!

Jag lagade en av mina bästa rätter idag och lovade på Facebook & Instagram att lägga ut receptet. Vi kallar den väl "Kattens Rosépeppargryta" då? Apgott - jag lovar! Jag går aldrig efter recept utan höftar alltid men här får ni lite att gå efter:

Jag gör det antingen på kycklingfilé eller fläskfilé. Blir lika gott vilket som! Idag blev det kyckling.

- Dela köttet i mindre bitar och bryn i smör med salt/peppar.
- Mortla rosépeppar (Mycket! Minst 2msk!) och häll över.
- Ca 2 msk kinesisk soya
- 5 dl vispgrädde (Inget äckligt lightigt!)
- 1/2 paket frusen persilja
- färgsätt med collorit

Låt gotta ihop sig i en stekgryta på spisen i ca 15 minuter. Servera med klyftpotatis alt. pressad potatis och lingon. Smula över lite fetaost, några hela rosépepparkorn (för att det är snyggt) och för guds skull - GLÖM INTE ÄRTSKOTTEN (för fan!)

Jättegott!

Jobbade 7-13 idag och fick en härlig eftermiddag med någon timme i solen. Efter matlagningen och påfyllning av lite matlådor i frysen körde jag till Glänninge. Hade för avsikt att springa en massa varv runt sjön men väl på plats valde jag att träna själen istället. Det blev ett par varv och sen satte jag mig med fötterna i vattnet och bara satt. Tills jag inte hade någon känsel i fötterna längre, haha. Då fick jag köra hem...barfota med blå fötter.

Älskar Glänninge Sjö. Så otroligt skönt där. Och en massa barn som badade idag! Galningar!

Nu...solnedgång, Ulf Lundell och längtan efter barnen som äntligen kommer imorgon. Galet ensamt här hemma...blä. Men imorgon blir det mammavecka och mys! DET behöver jag nu när livet bråkar lite extra med mig.

Solen alltså! Bästa medicien!

over and out. 

//Meekatt...

7 kommentarer :

  1. låter gott! den grytan får du fixa och bjuda på!hahaha/bonne

    SvaraRadera
  2. Detta recept ska testas! Gjorde din kasslergryta och den fick högsta betyg av alla tre barn (och även från oss vuxna). Nu hör vi var och varannan dag tjat om när kasslergryta ska ätas nästa gång 🤣 måste hitta fler favoriter 😁

    SvaraRadera
  3. Ser fantastiskt gott ut! Ska prova detta på fredag. Alla recept du lagt ut har blivit favoriträtter hos oss så lika bra att du satsar på en kokbok med, hehe.

    SvaraRadera
  4. Du är SÅ vacker katten! Möter dig på stan i Laholm emellanåt när du är ute och jobbar och du ser alltid så himla glad ut. Det syns på kilometers avstånd att du älskar ditt jobb och är stolt över det. Heja dig, jag hade inte klarat en kvart i hemsjukvården!

    Ha en fin torsdag och förhoppningsvis en ledig helg?

    Kram Annelie

    SvaraRadera
  5. Blev det inget dopp i Glänninge? *skratt*

    SvaraRadera
  6. Vart kommer glasögonen ifrån?? Så jävla snygga!!!

    SvaraRadera
  7. Jag hittade hit igår efter att en kompis delat ditt inlägg om golf och jag skrattade så att jag inte fick luft. Sen fastnade jag här inne i snart fen och en halv timme. Tur jag är ledig idag. TACK för att du skriver - du är genial!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!