söndag 17 juni 2012

Svensk Pizza, svenska pölser & svensk porr?

Men allvarligt?! Hur svårt kan det vara? Vi tar en paus ifrån kriget mot Mammamaffian på familjeliv och ägnar åt oss något helt annat - Sverige! Vi har finbesök här i Mellbystrand och strandhuset är fullt av människor...bland annat Tim och hans fru som bor i Austin, Texas. Och det är ju jätteroligt - tills jag måste öppna käften. Jag är egentligen skitduktig på engelska...i huvudet. Men någonting händer när orden ska gå ifrån tanke till att komma ut ur min mun. Jag förvandlas till en överviktig Ola-Conny med skånsk brytning. Fan. Jag har ju jättemycket att säga men någon har tydligen satt censur på min amerikanska skitcoola dialekt á la "Maj nejm is Maaalin and I äm dum i huuuvudet".

Tim, som kommer ifrån Sverige men inte varit hemma på tre år hade längtat galet mycket efter svensk mat och ville såklart inviga sin fru i den svenska matkulturen. Så vi gjorde det enda rätta - vi beställde Pizza. Och efter nästan två Capricciosa's kände sig Tim nöjd med sitt Sverigebesök och redo att åka hem igen. Heja Svärje och den svenska maten?
Men ja, vi satt i alla fall runt bordet...10 personer varav NIO svenskar och skulle svara på frågan "Vad ska vi inte missa nu när vi är i Sverige?" Ja, vad ska man visa upp egentligen? Till allas vårt försvar vill jag säga att det var SENT och alla hade firat studentgrabben med mer dryck än mat. Nivån på diskussionen var inte jättehög...

"Yeaaah...mabye you want to se IKEA?" - Ja, för det har de ju inte hemma? Tydligen hade de IKEA bara en halvtimme hemifrån - alltså närmre än vad jag har till IKEA. Fan, jag skulle ju bett dem köpa med sig lite värmeljus!

"Majbi you kann go to Liseberg?" - Ja, för det brukar ju ett par på 30 år...utan barn...tycka är jätteroligt? Och i Texas har de ju inga karuseller...alls. Lisebergsbanan skulle säkert impat på våra amerikanska vänner...

"Aj nåo!! You kann go to Åhus and the Glassabåt!?" - Allvarligt? Glassbåten...i Åhus? Vem fan åker dit?! De var verkligen jätteimponerade av våra förslag... Vi fortsatte dricka öl...och diskutera.

"Butt what is the näjm og the irland utanför Halland...whit the sälsafari?" - Hallands väderö! Jippie. Tim hade visst redan varit där som ung och dessutom fanns det ormar där. Ingen höjdare. För att rädda den stackars frun ifrån ett sälfritt sälsafari flek jag dessutom in "And there is NO tojletts!! You must kissa OUTSIDE!" Vem vill det liksom?!

Sen kom min geniala idé...suck. "You kän go to Denmark!" JAAA!! Bra Malin! För när man ska visa upp SVERIGE ifrån sin bästa sida - då skickar man turisterna till ett ANNAT land! Genialt! "Helsingör with the red hotdogs and the rostad lök on the torg" is da shit... Skjut mig.


Ja, nu är gänget på väg hit och jag lovade att komma på något bättre förslag. Tydligen har de ett visst intresse för Vikingar (?!) och vi föreslog att vi alla kunde ha vikingahjälmar på oss på Midsommar. Det impade inte heller tror jag...

På tal om Midsommar... DET är ju väldigt svenskt och vi berättade stolt om vår supersvenska tradition: "We dress in ugly folkdräkter...and dance around a big...PENIS...and we eat sill and dance like small frogs...aroud the penis with the flowers on it." Ja, det är väl ungefär det vi gör? 

Ja, jag hade jättemånga bra svenska förslag..?



Vi hade också diskussionen "There is an Ishotell but is there egentligen is i norrland in the summer?" Någon flek in att det fanns en hel stad byggd uppe ibland träden. DET är ju inte ens sant...eller?! Haha, vi kan ju HITTA PÅ en massa bra saker att berätta när vi inte kommer på något själv!?

Jaja, de ska stanna i tio dagar och hinner med en sväng till huvudstaden och lite annat kul. Vår familj får äran att visa upp Midsommar och ska göra vårt yttersta för Sverige!


over and out.

//Meekatt...

53 kommentarer :

  1. Skicka dem till Dalarna över midsommar, det är ju liksom midsommarens Mecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste helt enkelt ta Dalarna till Mellbystrand! Får googla på "Vad är Midsommar?" ;)

      Radera
    2. Enkelt, googla midsommar i Leksand så har du svaret direkt = 25000 turister som dansar runt stången i en enorm grop + kyrkbåtsrodd på älven.

      Radera
  2. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!! Detta var det roligaste jag läst på länge, hahahahahahahahahahaha!!!!!!! Kan höra dig prata svengelska med din Tiffany röst - hahahaha!! ;) Älskar dig!! ♥ hahahaha!!!

    SvaraRadera
  3. Ha, ha, känner igen det där! Vi är ju o hälsar på syrran i Florida nästan varje år o träffar hennes kompisar. I mitt huvud är jag också jätteduktig på engelska men ju äldre jag blir desto sämre låter det som kommer ur min mun. Pinsamt!

    Ni kommer nog på något kul att hitta på tillsamman:)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför låter det så bra inne i huvudet?! ;)

      Vi kommer nog på något ja, haha. Jag har ju filmen iaf! Hahaha

      Radera
  4. Härliga du! Det där med midsommarpenisen känner jag igen. Fast jag bidrog till att få svenskar att framstå som perversa idioter på plats i USA när jag bodde i Florida. Jag tyckte liksom att dom lika gärna kunde införa vår svenska tradition som ett komplement till Saint Patricks Day och alla andra utländska högtider som amerikanarna gillar att fira bara för firandets skull.

    Jag fick inte igenom mitt förslag. Däremot lyckades jag supa en hel restaurang under bordet med min hemmagjorda glögg. Alltid något... Kram på dej och vi kanske ses på Maxi. ;)

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är ju värre att försöka lyfta fallosymbolen på bortaplan! ;)

      Åh, hemmagjord glögg! Jag borde kanske påbörja snapsen - DEN är ju viktigare än penisen på Midsommar! ;)

      Kram!

      Radera
  5. Haha, Tack för jag fick ett gott skratt :)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittat in! Ha det gott!

      Radera
  6. Ni kan ju bjuda dem på den svenska delikatessen, negerbollar också!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fan...Muzna kommer ifrån Somalia så jag får nog ta kanelbullar! ;)

      Radera
  7. Hahaha känner precis igen det där... hade min halvsyster från L:A på besök för ett tag sedan och man kan ju perfekt engelska i huvudet, men sedan när man skall prata....då blir det pannkaka av allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur blir det så?! Jättekonstigt när man egentligen är så jäkla bra! ;)

      Radera
  8. Jag igen..jag lånade en mening av dig, för det är precis så jag själv tänker. Länkade såklart.

    SvaraRadera
  9. Sjukt kul med svengelskan! Själv är jag för bakis för att skriva något kul idag... men det kommer ju fler dagar. :)

    SvaraRadera
  10. haha eller varför inte tunneln genom Hallandsås, skitintressant måste det ju vara för en amerikan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. BRA idé!! Hahaha, nära och bra med!

      Radera
  11. Du, en regnig dag, en deppig dag, så vill jag ha dig hos mig!!!!
    LOVE U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, bara hör av dig så tar vi en date! ;)

      Radera
  12. Ååh vad jag känner igen mig.. Bror min bodde "over there" i ca 8 år så du kan ju gissa hur bra engelska han hade jämfört med mig;-) Pinsamt! MEN hur kommer det sig att jag kan så bra engelska i bilen eller duschen när jag tjötar lite för mig själv o försöker träna lite:-P Hahahaha du e för go! Tack för att du förgyller våra liv! Aj lav jo <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. I bilen är jag SKITBRA! Sjunger även som Carola i bilen...fantastiskt! ;)

      Radera
    2. Hahaha jaaa man e ju verkligen en Carola i bilen! Fläkten på högsta blåset också och så är fångad av en stormvind ett faktum :)

      Radera
  13. Visst är det väl typiskt att hjärnan låser sig när man ska försöka tänka till? :)

    SvaraRadera
  14. Hahaha, jag bara älskar dig! "Vår familj får äran att visa upp Midsommar och ska göra vårt yttersta för Sverige!" INGEN kan väl göra det bättre än du? Önskar att jag också fick fira Midsommar ihop med dig, haha. Du är min idol!

    "You kän go to Denmark!" - HAHAHAHAHA! Tack för dagens gapskratt! Som alltid! Längesedan vi fick nyheter nu... ;)

    Kram Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du är så välkommen att fira svengelsk Midsummer med us! ;)

      Denmark är ju inte helt wrong?

      Kram!;)

      Radera
  15. Hahaha, låter som jag när jag försöker mig på engelska i offentliga sammanhang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att jag inte är ensam om att vara kass!

      Radera
  16. Hahahaha satt på bussen när jag läste inlägget. Gapskrattade för hela bussen! Hahaha tack för den! ;-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad bra! Man ska skratta högt och mycket, då lever man längre! ;)

      Kram!

      Radera
  17. Det fixar du galant Malin! Herre Gud vem skulle inte trivas i ditt sällskap;) sill o nubbe fixar resten;)
    Hoppas allt e bra med dig ?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kommer ge dem ett minne för livet! ;)

      Kram!!

      Radera
  18. Du är väl för go du :) Du försöker ju att komma på grejer iaf. Skicka dom hit till värmland en sväng. Dom kan åka toll Torsby & kolla på skidtunneln? Men over där åker dom väl alltid skidor inomhus.... Jo jag vet! När dom ändå är i värmland & kollar på skidtunneln som inte imponerar ett dugg så kan dom åka till Filipstad! Kolla där den där John Eriksson ligger å är dö. Han uppfann ju iaf propellern, å utan den så vore det ju mkt som stog still ;)
    Å när dom ändå är här i krokarna så tar jag ju för givet att du har följt med dom hit så jag kan bjuda på riktigt mkt gott fika :) Så där! Ett par dar fixade, kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, låter ju hur bra som helst! Jag packar in mina amerikanska vänner i bilen och beger mig norrut! ;)

      Radera
  19. Tycker det var alldeles UTMÄRKTA förslag. Fast du missade ju förstås att nämna älgsafari. Det är ju ett måste. Krypa runt i skogen på alla fyra bland 10 miljarder fästingar bara för att en chans på tusen att få syn på en häst med horn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Jag hade ju kanonbra förslag! ÄLGSAFARI!! Hur kunde jag glömma!? Världens bästa idé! Tack!

      Radera
  20. Oj oj. Om ett gott skratt förlänger livet kommer jag att bli 200 år tack vare din blogg.

    Har själv samma problem med engelskan och det känns ännu mer pinsamt eftersom sambon är så himla duktig. Det får ju för tusan mig att låta ännu sämre. Inte särskilt snällt av honom eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag vet. Min man är också grym på engelska men jag kämpar på...på mitt sätt. Hahaha, ingen ska få säga att jag inte försöker! ;)

      Radera
  21. Måste skamset erkänna att jag stal delar av ditt ämne i min senaste inlägg men eftersom jag länkade tillbaka till dig hoppas jag att du förlåter mig ;)

    http://marlino.blogspot.com/2012/06/sprak.html

    SvaraRadera
  22. Vacker blogg söta du!


    Kolla gärna en sväng på min blogg ^^

    SvaraRadera
  23. Nimis. Åk till Nimis på Kullaberg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, Nimis pratade vi faktiskt om! Jättefint där!

      Radera
  24. Hahaha, appropå taskig engelska så satt jag i kundtjänst och skulle sälja tvkanaler och med en hel del medarbetare omkring mig. Då kunde jag ingen engelska för huuur säger man 'faktura' på svengelska? heheheeee

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, kan riktigt höra mig själv i det läget! ;)

      Radera
  25. Haha bara att visa ALLT som finns! Från norr till söder ;-)

    SvaraRadera
  26. Haha! Du är för skön!! Jag är lika dan, eller jag är bra om jag inte blir ställd! Jag var telefon försäljare än gång i tiden och sålde kalsonger... På andra linjen svarade en engelsk talande kvinna varpå jag skulle förklara varför jag ringde och säger: I want to talk to your husband about his underwear! Kvinnan blev knäpp tyst och jag hann tänka till om vad jag faktiskt sa! Måste jag tillägga att jag bara la på luren av skam!! Hahahaaha! Finns ju bättre sätt att sägs saker på ;-)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!