onsdag 6 juni 2012

10 bra saker med att ha en bebis!

-->
Imorgon fyller Elton 1 år och det är väl dags för en sammanfattning av året som gått. (Jag tänker använda detta inlägg i rent preventivt syfte åt Elton i tonåren. Han kommer köra med dubbla kondomer tills han blir 35.)
Jag ÄLSKAR min lille grabb – MEN det är inte bara fluffigt mys och söta små kläder med en liten bebis i huset. Ni gravida förstagångsföräldrar som längtar efter att få gå på stan med er fina Bugaboo, iklädd Odd Molly-kofta och dricka Latte med väninnan för att ni ”tänker minsann inte ALLS förändras bara för att ni blir mamma” - Förlåt men HAHAHA!! Ta vagnen och gå på en promenad NU - innan bebisen kommer! Det kommer bli din mysigaste promenad någonsin…om än lite konstig om någon ber att få kolla på ungen. Och Odd Molly-koftorna – magasinera dem. Framöver blir det design á la Boris Lennerhov som dominerar era garderober och dessutom kommer det inte finnas tid att vänta på ”skummad mjölk”. Drick svart eller skit i det! (Om man inte känner en kaffekung som jag. DÅ kan man åka hem till honom och få finkaffe med coola mönster i – men det är ju väldigt få förunnat…)
Jag tänker fira imorgon för att JAG har överlevt ett helt år som tvåbarnsmamma – utan några större men…annat än ett gäng tröstätarkilon, ett par nya bristningar och en jäkla massa nya rynkor då. 
Det har varit massor med mys, kladdiga pussar, skratt och kärlek. Även en jävla massa bajsblöjor, snor, tårar, nerspydda kläder, gråt, öroninflammationer, skrik och ”somna-nu-för-helvete-bilturer”.  Här följer en lista som sammanfattar året som gått i familjen Birgersson. Inte riktigt i samma stil som kungafamiljens sammanfattning av året som gått – men ärlig. För sån é jag.
10 bra saker med att ha en bebis:

  1.      Du behöver aldrig bekymra dig över vad du ska ha på dig. Välj vad fan som helst – du blir i alla fall nerspydd snart och sitter där i din fula urtvättade gamla T-shirt då allt annat ligger i tvätten…nerspytt. Poncho är ett praktiskt tips…alternativt kläder sydda av vaxduk.
     
    2.   Du behöver inte lägga en massa onödiga pengar på skönhetsprodukter. Du är alltid ful i alla fall. Trött, stora svarta ringar under ögonen, rivmärken i ansiktet, spya på axeln, intorkat snor på hela tröjan och rester av gammal mascara är din nya ”look”.  På håll kan man komma undan med att folk tror att man gjort en ”sotning” av ögonen. Låt dem INTE komma nära! Du luktar antagligen spya också. 

    3.       Känslan av att vara övergiven existerar inte.  Du är ALDRIG ensam. Duschar du står du och leker tittut med duschdraperiet…samtidigt som schampot tränger längre in i dina ögon. Kör du bil grimaserar du käkarna ur led till ”Vaaaaar är tummen?”…samtidigt som du blandar välling, letar nappar mellan sätena och kittlar din medpassagerare. Äter du har du MINST fem fingrar i din mat – helst snoriga. Det provsmak      as av din mat och tycks det inte om får du maten spottad på dig…eller i din tallrik. Sitter du på dass har du alltid någon som står utanför och skriker efter dig…om du nu har ork att stänga dörren. Numera gör man ingenting ifred. Snacka om att man tränas i sociala sammanhang. Jag skulle kunna sätta mig och bajsa på en toalett mitt på torget i Halmstad. (Om jag nu var en man. Tjejer bajsar inte.) Jag skulle säkert tycka det var ganska skönt. INGEN skulle våga sig så nära som Elton och ingen skulle skrika på mig. Jag skulle få sitta där i lugn och ro…och spela Rumble.

    4.       Har du inte haft rynkor innan så får du det nu. Och inte bara såna där fina ”ögonrynkor” som glimmar till lite när man ler. Nej såna där fula ”jag-hatar-mitt-liv-rynkor” som man får av alla falska leenden man ler åt alla människor som kommer med ”kloka” råd till oss med bebisar. ”När mina var små…bla bla bla”, ”Du har inte provat att…”, ”Jag läste faktiskt att det är bättre att…”, ”Om du låter honom skrika…”. Men skjut mig! Vet ni så jävla mycket så TA HONOM!! Ta hem honom och lär upp honom och lämna tillbaks honom när han är ”klar”! Jag VET att 5-minutersmetoder, hemlagad ekologisk barnmat, 300-kronors nappflaskor, tygblöjor, babyrytmik och Blingokläder är kanon – men inte för mig. JAG har varken tid, lust eller ork för det där. Så jag säger det…med ett leende. ”Blingoträff? Nej tack. Jag tänker dricka vin istället…och äta choklad…och kolla på porr!” Sen att jag somnar innan porren kommer igång är en annan sak – men viljan finns där.

    5.        Du har renare nagelband än en kirurg. Handspriten blir din nya bästa vän och hade den gått att dricka hade du gjort det i smyg på dass. Baciller får en helt ny innebörd i ditt liv och du kan nästan se dem komma krypande när du hör ordet ”magsjuka”. Du smygkollar folks statusar på facebook innan ni ses för att se om det går att läsa något om feber eller kräk mellan raderna på deras gulliga inlägg om fredagsmyset och kärleken till sina små ”troll”. Ser du en lapp ”Det går maginfluensa” i hallen på dagis backar du ut utan att röra något eller någon – sen gömmer ni er hemma och käkar vitpepparkorn som aldrig förr -  i ren skräck över att ni kanske kanske fått hem ”skiten”. Ser du en lapp ”Det går vattkoppor” blir du däremot nästan sexuellt upphetsad och ringer runt och erbjuder allt ifrån fika till din kropp i utbyte mot lite ”kli”.  Jag bytte kroppskontakt mot semlor och enligt resultatet som fortfarande syns på min kropp gjorde jag en jävligt bra affär. (Vi vuxna var påklädda hela tiden!)

    6.       Du behöver inte bekymra dig för vad du ska köpa i  födelsedagspresent/inflyttningspresent/bröllopspresent eller dopgåva till folk. Du kan i alla fall inte gå. Precis som förr så blir du jätteglad över inbjudningarna som kommer med posten. Du planerar och köper nya kläder och fina presenter. När det väl är dags – får din bebis feber och börjar skrika som en stucken gris…och du inser att det inte kommer funka den här gången heller… Lika illa som du tycker om andras skrikiga barn -  lika illa tycker andra om ditt skrikiga barn. Så du stannar hemma. Man borde lärt sig så här efter 4,5 år att man BARA ska göra spontana grejer med andra småbarnsföräldrar och därmed minimera risken för avbokningar. Men det där med att vara spontan…när man har barn är inte heller det enklaste. Så du sitter hemma…och öppnar chokladen du tänkte ge bort…och får lite mer spänst i semlevolangerna. 

    7.       Du behöver inte lägga en massa dyra pengar på restaurangbesök och bio. Det där med ”barnvagnsvänliga” restauranger finns inte – och borde inte finnas heller. Vem fan vill lägga en massa dyra pengar på att äta med en massa skrikiga ungar omkring sig? Jag vill knappt äta hemma längre – ännu mindre finklädd på en offentlig plats där man inte ens kan svära åt sina barn utan att Mammamaffian ifrån familjeliv ringer soc. Nej, tacka vet jag Mamma Scans köttbullar och en repris av ”Sex in the city”. Det är det närmaste gourmetmat, städer och sex man kommer under de här åren. Häromdagen slog det mig… Alice vägrar äta all mat jag lagar. Elton äter allt han ser. VARFÖR lagar jag inte god mat? Varför lever jag och Freddy på barnmat? Jag måste fan ta tag i det där. Jag hatar köttbullar…verkligen. 

    8.       Du behöver inte raka benen. Det närmaste sexuell kontakt du kommer det första året är återbesöket på mödravården och där är du allt annat är kåt. Den enda som kommer nära nog att känna dina ”taggiga ben” är syskonet som ligger i ”mittelen” av dubbelsängen och det är fan inte mer än rätt att mamma sticks klockan tre på natten!

    9.       ”Alla stadier har sin charm” säger alla som har vuxna barn och barnbarn och ler med hela kroppen. Och visst är det sant! Först ligger bebisen i vagnen och man springer fram och tillbaka för att kolla att den faktiskt lever. När den väl visar att den lever har du inte tid att göra det du kunde gjort när den bara låg där. När bebisen sen tröttnar på att ligga i vagnen vill den ner på golvet men blir då otålig för att den inte kan ta sig någonstans. När bebisen sen KAN ta sig någonstans måste du i panik barnsäkra hela hemmet och påbörja jakten på den försvunna babyn. När bebisen sen inser att det är SKITTRÅKIGT att krypa/hoppa/asa sig fram blir den otålig igen och börjar gnälla över att den inte kan gå. Då ska MAMMA gå – HELA dagarna – framåtlutad och hålla ungen i händerna…fram och tillbaka…fram och tillbaka. Tills en dag när ungen inser att den kan gå själv – om den bara får gå och hålla sina snoriga/kletiga bacillfingrar på ALLA tapeter i huset, längs alla väggar och möbler. Då börjar jakten med handspriten…överallt. Hela huset stinker som ett systembolag. Där är vi nu. Varje ålder har sin charm. Just denna charmiga period innehåller även tandsprickning, bajs upp till nacken (på Elton, inte mig. Jag bajsar ju inte.), feber och öroninflammation. Men varje ålder har sin charm. Verkligen...

    10.   Man behöver aldrig skämmas över kroppsljud. Har man en bebis så sprakar och pyser det i blöjan mer eller mindre hela tiden. Helst när man står i kö…eller i en kyrka med bra eko…så att hela jävla församlingen tror att det var DU som fes. För ingen ser ju ungen som sitter på golvet eller ligger i vagnen. Men alla hör brakskiten. Och det finns två läger här – de som tittar bort och ignorerar (och som faktiskt tror att det VAR du som fes) – och de som ler lite medlidande och drar ”Oj Malin, vad har du ätit idag?-skämtet”.  Jättekul.
    Igår messade jag tre utav mina närmsta vänner som också har småbarn. Jag frågade ”Vad är det bästa med bebisar?” ALLA tre svarade – ”NÄR DE SOVER!!” Hahaha. Jag kom ju på TIO saker. Hur bra är inte jag?! 
    Idag är det dags för 1-årskalas. Jag kör den roliga (<--smarta och lata) varianten och bjöd gänget till Ängelholms hembygdspark. Jag slipper städa, alla barn kan leka på lekplatsen och jag har med mig kakor och tårtor som håller föräldrarna glada under tiden. Igår var Freddy på fest med jobbet och jag och Alice bakade tårtor och fyllde i godispåsarna. ”Mamma? Mammaaa? Om jag lägger alla vanliga tråkiga godisar i påsarna så kan väl du och jag äta upp ALLA Geisha själv istället?!” Min tös det där. Och ja, vi gjorde så. För såna é vi!
    Over and out

//Meekatt…

90 kommentarer :

  1. Hahaha, huvudet på spiken! Jag är ju bara 7 månader in på första året men känner igen mig rätt väl... Missade senast i lördags ett bröllop pga sjuk barnvakt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, visst är det typiskt!? Fatta så mkt fest vi har att ta igen när barnen blir stora! ;)

      Radera
  2. heeelt underbar lista!!!

    SvaraRadera
  3. ”Blingoträff? Nej tack. Jag tänker dricka vin istället…och äta choklad…och kolla på porr!” - HAHAHAHAHA! Du är fan helt underbar katten! Listan är klockren! Känner igen mig i ALLT och jag har fyra små "troll".

    Älskar punkten om baciller, haha. Jag backar också ut från dagis! Och bajsa på torget? Ja, det skulle vara ganska avslappnade i jämförelse! Hahaha.

    Du måste blogga oftare, jag behöver mina skratt för att överleva!

    Och grattis till Elton sötnosen! Och grattis mamma!!!! You did it!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Åh, jag ska försöka skärpa mig med bloggandet!! Lovar!!

      Yes - I did it!!

      Kram!

      Radera
  4. Hahaha du har gjort det igen!!
    Du har frigjort det ALLA småbarnföräldrar går och tänker på men som bara ett fåtal vågar erkänna.
    Hatten av för dig Meekatt - hatten av för dig!!
    Och du - det blir bara bättre och bättre ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag vill gratulera Elton på hans ettårsdag. Även han har kvalitér utöver det vanliga.
    Det måste man väl ha när man heter - Elton.

    Ja, och detta underbara första år (för mamma) kommer att efterföljas av minst 17 underbara år av överraskningar. Men - ful? Nej, det finns inga fula småbarnsmammor. Några tröstätarkilon förskönar.

    Hälsar
    Farmor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Farmor! Får bli minst 17 listor till då, haha. ;)

      Ja, tröstätarkilona sitter där de sitter. Lika bra att man gillar dem.

      Radera
    2. Jag måste bara säga en sak. Eller rättare sagt - fråga. Varför tror småbansmammor att de är fula eller oattraktiva? 99 av 100 småbarnsmammor jag ser på stan - Göteborg - är vackra. Är det bara i Göteborg de är det? Har vårt utomordentligt dåliga klimat och våra luftföroreningar i själva verket en förskönande inverkan på småbarnsmammor`? Eller förstår ni inte SJÄLVA att ni lever i Era vackraste år?

      Radera
  6. igenkänningsfaktorn är hög! min minsta fyllde nyss ett, den äldsta två. hur fan tänkte jag? är faktiskt förvånad över att jag överlevde det första vidriga året! haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, HUR tänkte du där?! Haha, jag skulle vilja se din lista... ;)

      Men heja dig! You did it! <3

      Radera
  7. Ha ha klockren lista och framförallt...barnskrik och restauranger finns det värre? När man väl går går man ju för att ha det lugnt och skönt. Skulle kunna lägga till massor med saker där med barn upp till 23 i alla fall, OCH det är som dom säger...småbarn, små bekymmer...det känns väl bra att veta, Just sayin´

    Ha det fint på födelsedan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis - jag som har små barn hemma vill fan slippa dem när jag lägger 1000 kr på en middag...för att slippa "hemma". ;)

      Haha, tack. Känns mycket bättre nu.

      Radera
  8. Jag älskar din härliga ärliga blogg !!! :) Tänk om jag fått läsa detta när man själv hade riktigt små barn... Då hade jag ju fattat att det är så det är ... Att vara förälder ... Ingen dans på rosor inte - det är taggarna man stiger på!!! Det är tuffare än man tror att vara förälder ... Och göra rätt ... Tack för din blogg! Nu vet jag att jag inte är ensam ;) ... Mina barn har det inte värre än nån annan.., äh jag menar, varför skulle jag ha det bättre ;)

    Kram! Och lycka till med park-kalaset! :) smart!!! :)
    Så mitt 30 års kalas blir där med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du!
      Haha, ser fram emot 30-årsfest i hembygdsparken! ;) Snacka om "öppet hus"!

      Kram!

      Radera
  9. Hahaha! Så sant!! Du kan verkligen sätta ord på mina tankar! Älskar din blogg och din brutala ärlighet! Tack för att du finns!!
    Lycka till med kalaset!
    /Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack - och tack för att du läser! :)

      Kram!

      Radera
  10. Vilken lista! SÅ sant! SÅ jävla bra rent ut sagt.
    och vilket genidrag att bara dra till hembygdsparken! Ingen disk och ingen röra hemma. Behöver inte ens städa hemma ju! Så smart så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kändes skitsmart...tills jag kom dit...och hela Sverige var där. ;)
      Men ja, jag slapp städa!

      Radera
  11. hahahahaha, jag skrattar så jag kissar på mig som vanligt!!! Du är helt galen. I like!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, och det kommer ifrån...en minst lika galen! Hahaha!

      Radera
  12. Du är bara bäst! Ser fram emot dina inlägg varje dag! Grattis till både dig och Elton! Vi firar 1-år på tisdag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack fina du! Och grattis till er i förskott!

      Kram!

      Radera
  13. 1) Fy fan vad du är kul jämt!
    2) Lackkläder är snyggare än vaxduk, men lika praktiskt.
    3) Kan du promota mig nu när jag ÄNTLIGEN är med i en tävling jag har chans att vinna..? (se länk) http://loke.bloggagratis.se/2012/06/06/8042058-hjalp-min-fula-frisyr-till-new-york/

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Yeyh!
      2. BRA tips! Lack och läder is da shit! ;)
      3. SJÄLVKLART!!

      Radera
  14. Ha ha Så jäkla klockrent skrivet!!!
    Hoppas ni hade ett bra barnkalas idag!!
    Märks de e din dotter då ja =)
    Underbart

    kram fina du

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick kanon idag - till slut!

      Kram kram snygging!

      Radera
  15. hahaha en helt underbar lista :)
    jag kanske skulle göra en lista med: det bäste med att ha tonåringar i huset... Skulle kunna bli en lång lista :) Kram
    p.s. hittade hit via en Mölnbobos liv, Anna Karlsson. d.s.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen in! :)

      Ja, gör en lista, haha! Lägg en kommentar när den är gjord så jag kan läsa vad jag har att se fram emot...eller inte. ;)

      Kram!

      Radera
  16. Får nog ta en funderare på om man är så där bebis sugen igen som man tror.. Men listan är klockren! Hittar inte nått som verkligen inte är som du beskriver det :)
    Ja bajsa på stora torg... kanske ska tipsa dem om att öppna "mammatoalett" där, jag menar det finns ju "mammafik" hahah
    Älskar dig och din blogg!
    /jossan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte ett mammadass? ;)

      Älskar dig Jossan! Tack för hjälpen med tårtan! <3

      Radera
  17. Åh du prickar in som vanligt!
    Vill bara varna för att du får vänta en sisådär 17-18 år innan du kan festa loss för när minimöglen har blivit tonårsmögel väntar en ny era.... Inte blir det mycket till party när tonårsmöglen är ute och roar sig...
    Ibland är det bra med tonåringar som är datanördar, de umgås via internet istället för att vara ute och härja... Mina grabbs sitter framför varsin dataskärm. Jag brukar SMS 16-åringen när det är mat för hans hörlurar är så effektiva så han hör inte när mor i huset vrålar MAT!
    Vad ska det bli av dem? Jaja skulle inte klaga om de blev en ny Bill Gates men det är det väl ingen chans till...
    Hoppas 1 årskalaset à la nationaldagsfirande blev lyckat!
    Själv har jag med mina 45 år kraftigt sänkt medelåldern på nationaldagsfirandet i Frändefors... Vet inte riktigt hur jag ska tolka det men ung känner man sig bland gåstavar och rullatorer...,
    Kram och nu har jag bara drygt 5 veckor till semestern... Lite drygt då 4 av dem är utan mina ordinarie arbetskompisar... Måtte de gå fort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej...så det är nördar man hoppas på alltså? ;)
      Ja, en Bill Gates skulle ju va ganska okej men experterna tror ju att det blir massmördare av våra datanördar, haha.

      Skönt att få känna sig lite ung ibland. Jag blev sur förra veckan när de INTE frågade mig om leg på systemet. Jag har liksom passerat den där gränsen nu...när ingen missstänker att jag är ung längre. Fan.

      Åh, håll ut vännen! You can do it!

      Kram!

      Radera
  18. Efter att ha varit vaken sedan kl 5 idag var jag tvungen att läsa din lista ännu en gång för att påminna mig om varför jag skaffade en ny liten terrorist när de andra terroristerna är stora ;)

    SvaraRadera
  19. hahahaha nu känner jag mig jättenöjd med att ha 2 killar på 2 och 4 och en bebis i magen, hade ju förträngt allt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, verkligheten kommer som en käftsmäll... ;)

      Radera
  20. Haha åh vilket underbart och naket inlägg! Du är för härlig. :) Dubbla kondomer tills 35? 50!!! Minst. ;-)

    Och tack snälla du! Jag ger detta en chans. Om folk (läsare) fortfarande klagar om en vecka ska jag överväga om jag ska byta tillbaka eller inte. :) Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Ja, kanske 50... ;)

      Ja, vi ger det en chans! Gör det som känns bäst fär dig. Du får hålla koll på statistiken bara. ;)

      Kraam!

      Radera
  21. Hahahaa vilken underbar lista :-D Spydoften är mitt varumärke numera liksom :-D
    Grattis Elton på 1-årsdagen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack fina du! Ja, det är allas vårt varumärke nu! ;)

      Radera
  22. Hahahaha jag DÖÖÖR!! =D

    SvaraRadera
  23. Om någon blivande mamma som har en två veckor kvar läser ditt inlägg, då min kära vän, då förstår jag att du tycker det är läskigt att det kommer fram läsare på stan. Mohaha! Du skrämmer skiten ur dom!
    Underbart inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha. Jag tror på ärlighet! Jag har fortfarande agg mot alla som ljög för mig under min graviditet om hur lätt allting skulle va, hur mysigt det skulle vara att vara gravid och att förlossningen inte gör "SÅ ont". Sanningen brudar - sanningen! ;)

      Kram!!

      Radera
  24. Hahah underbar sammanfattning, bara styor och bajs här med haha. Tur att Ludwigs spyor luktar mera välling nu men värre lär det bli :P. Grattis på 1 års dagen Elton! SV: Skönt att du såg skillnad jag ser det bara på kort men inte för övrigt hihi, tack för dina kommentarer <3 underbara du! Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man tänker efter är det ju inte konstigt att sexlivet är dött under småbarnstiden...vi luktar ju skit allihop!? ;)

      Tack fina du! Kram!

      Radera
  25. Du är UNDERBAR min sköna... ska man ha till kanske????

    SvaraRadera
  26. Hahaha du är så rolig och de tär så sant. Och varför i helvete önskar jag att jag ska få fler barn???

    kram på dig

    SvaraRadera
  27. Underbart att du är så ärlig!! Så rolig läsning och man känner igen sig allt för väl!
    Va tvungen att länka till dig på min blogg och FB (hoppas det var ok?)

    Hade jag läst din blogg INNAN bloggminglet i Stockholm som hade jag utan tvekan gått fram och klämt mig in bredvid dig för att få prata lite, du är ju en störtskön brud!!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, klart det är ok! ;) Tack gulliga du!

      Kram!

      Radera
  28. *asg*............Nu fick du mig att skratta så jag har ont i magmusklerna för de har jag,mina barn är ju vuxna ;)
    Grattis till 1-åringen/Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vuxna barn...låter underbart! ;)

      Tack snälla!

      Kram!

      Radera
  29. Haha! Lysande beskrivningar av småbarnstiden. Känner igen många av de sakerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det inte bara är jag... ;)

      Radera
  30. Så sant! Roligt att någon vågar skriva precist som det är och inte bara lull, lull och gull =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är inte mycket för lull och gull ;)

      Radera
  31. Haha tack älskade du! Kul att vi kan uppskatta varandras dumdristigheter, vår humor är ju rätt twistad. ;-) Kram!

    SvaraRadera
  32. Återigen - tack för ett gott skratt!!! Pricksäkert och ack så sant... *ler*

    Kram

    SvaraRadera
  33. Haha underbart Malin!!!! Men kan du inte föra en lista på 10 underbara saker med en fyra åring? Jag har en tvååring nu och det är vansinnigt svårt vissa dagar att hitta 10 bra saker med en trotsig, skrikande klängapa så det hade varit skönt att se att det vänder ;)
    Tack för en kanonblogg!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tycker du det är tufft med en 4-åring vill du INTE läsa min lusta om 4-åringar! Jag har redan gjort en sån, du hittar den i historiken, haha. ;)

      Tack för att du tittar in!

      Kram!

      Radera
  34. Stort GRATTIS till Er båda:-) länkat i min logg som ofta :-)

    Bara ÄLSKAR din blogg.

    SvaraRadera
  35. Ja jag minns tiden som igår när jag läser !! Underbart !! Bara ler :) Kram Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, fler som känner igen sig - härligt. Det gör mig mindre ensam i misären, haha.

      Kram!

      Radera
  36. Vet inte vad jag får allt ifrån, men när jag satt och utfodrade mina älsklingar nyss så såg jag en syn framför mig. Ett sätt som gör att du kan "äta ute" med lite glädje :-)
    skaffa en gummibåt med tamp, picnic korg barn med räddningsvästar och så en paddel. Paddla ut till en sån där badflotte som brukar ligga 25m ut från stranden. Hoppa upp på den, bind fast båten o putta iväg den en bit. Sen utfodrar du ungarna. När dom är kladdiga så det räcker i vattnet med den/dom, springer dom runt ...... fixar dom det själva rätt snabbt,

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha, fantastiskt!!! Här har vi sommarens tips! Tack!

      Radera
  37. Ha, ha nu sitter jag här och skrattar högt igen så att maken tittar konstigt på mig och undrar vad jag läser :-) Vad får du allt ifrån? Underbar läsning iaf!
    Hoppas födelsedagen gick bra och att ni haft en toppenhelg,
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Födelsedagen gick bra! Två kalas avklarade och jag kan andas ut... ;)

      Kram!

      Radera
  38. Hittade hit av en länk av en annan blogg, det tog 10 sek sen sparade jag den till mina favoriter :)
    Behövs flera såna som du! Som vågar säga precis hur det är med småbarn. En toppenbra blogg, tack!

    SvaraRadera
  39. Hahahaha klockrent! Borde skriva ut och sätta upp på kylskåpet!

    SvaraRadera
  40. Hahaha, underbart!! Jag känner igen precis allting och är såååååå glad att mina ungar är stora! Om jag någonsin får för mig att skaffa en liten igen så ska jag läsa detta inlägget så jag kommer på bättre tankar....

    Love you din dåre!
    /Bondmoran
    www.bondmoran.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Meekatt - nu som preventivmedel! ;)

      Luve u!!

      Radera
  41. HAHAHAHA! Klockrent! Äntligen en mammablogg värd att läsa!! Älskar inlägget om fredagsmys och inlägget om instagram, haha. Hittade hit via ett tips på familjeliv men lovar att jag inte tillhör maffian där inne. *asg*

    Du är genial! Läst över 30 inlägg och tänker fortsätta HELA DAGEN!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men TACK! Vad glad jag blir!! Välkommen in! :)

      Radera
  42. Vad kul med fler skånska bloggare på FB sidan!
    Härligt!
    Ha en fin kväll!
    //Maya

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi börjar bli ett gäng, kul!

      Ha det gott Maya!

      Radera
  43. Hahaha! Väntar mitt andra barn om 4 veckor. Den första fyller snart 2. Får man ångra sig nu?? =)
    Skitkul inlägg!

    SvaraRadera
  44. Usch vad hemskt! Nej man ska ta vara på sina nära och kära man vet som sagt aldrig vad som kan hända.. :)

    Hoppas det blev lite försoningsse... Ehm ja. Att ni blev vänner igårkväll innan ni somnade. ;-)

    SvaraRadera
  45. Du är min Gud.
    Du e awesome.
    Mer sådana som dig.
    Skall lätt lägga till dig på bloglovin!!

    SvaraRadera
  46. Oh tack för dagens skratt!!!
    Underbar läsning.
    Grattis till Lill knodd som börjar bli stor!!

    SvaraRadera
  47. Haha sitter här och skrattar så tårarna rinner. Jag har två barn i skolåldern men kommer så väl ihåg det första året och du har så rätt!! Tack för en underbar blogg som piggar upp min vardag!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!