tisdag 31 mars 2020

Barbiesnusk, Trög mamma & Ny karriär?

De här små blivande tonåringarna alltså!? Jag fattar inte. När jag var 12 år lekte jag forfarande med Barbie. Okej, jag gjorde det i SMYG och det var kanske lite mycket hångel mellan Barbie och Ken...men ändå!? Jag satt ju INTE i 20 minuter framför spegeln och målade mascara, lockade håret och letade outfit på mornarna. Mamma stickade tröjor till mig. Med hästar på och neonfärgade rutor på magen. (Tack som fan mamma...) Men Alice - DÄR går det inte med några hemstickade tröjor inte. (Ja, nu stickar jag ju sällan men ni förstår.) Jag bad henne lämna sängen sju gånger idag för att påbörja sin morgonrutin. Jag tjatade fem gånger om tandborstningen. Det är som att det liksom inte når fram. Som att det blivit vacuum mellan öronen och det enda ljud som uppfattas är snapchat-plinget. Jag. Blir. Tokig. 

Min känsla. Varje morgon. 

Idag vaknade dock Alice med lite mer humor än vanligt på morgonen. Hon sa till mig precis innan vi somnade igår att "Glöm nu inte att det är 1 April imorgon mamma och att vi ska lura Elton!" Så ja...rolig som man är så går man ju upp lite extra tidigt och tar på sig "pappahumorn" i sin allra sämsta form, rullar upp persiennen och vrålar "NÄÄÄ! Kolla vad mycket snö ungar!!" och de skrattar bara. Sen går jag ut i köket och säger att det sitter en hundvalp på terrassen och väntar mig att barnen ska galoppera upp...men får bara ett litet skratt. Slutligen tröttnar jag på mina tråkiga barn och messar en kompis en jättedum(!) grej för att skoja till det lite där jag avslöjar något jätteroligt/snuskigt som jag (inte!) har gjort inatt varpå Alice kommer upp och säger "April April mamma. Det är inte förrän imorgon!!"  Skjut mig. Kul unge. Henne älskar jag. 

Om jag fick henne för mina synders skull...så har jag nog antagligen inte förtjänat Elton alls, haha. Hon tar en miljon timmar på sig att bli klar på morgonen. Han skuttar upp kvart i sju, steker sig lite köttbullar och slänger ihop en stuvning och poserar glatt med mammas fina ärtskott. Däremellan hinner han spela lite Hasse Andersson på hög volym och reta storasyster till gallfeber. Bra energi liksom! Tänk om man hade haft hälften av den?

Glasögonen upphittade! På golvet bakom sätet i bilen... Fantastiskt.  Och kolla! Jag kan snart bli bonde!

Nu - anställningsintervju! Wish me luck! Sen ska jag in till Majsan och klippa liiiite till på mitt hår. Var lite feg igår men idag känner jag mig modigare. Heja mig. 

Ha en fin dag!

over and out.

//Meekatt...

8 kommentarer :

  1. Mars,mars måne,jag kan locka dig Skåne!Är det i dag!

    SvaraRadera
  2. Skönt att läsa om hur du har det med Alice, stor igenkänning där. Min tös hör verkligen bara SnapChat plinget och ignorerar mig och vad jag säger totalt... svårt. Hon hade med sig en kompis hem från skolan en dag som i telefon med sin mamma avslutade med "puss, hej". Så avundsjuk trode jag inte att jag kunde bli...
    Tack för att du skriver! Lycka till med intervjun och ha en fin dag! /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhhh Karin. Du är inte ensam om att bli avundsjuk på det där puss hej.
      Min numera 18 åriga mellandotter sa aldrig som 12 åring puss hej, som 18 åring lite oftare, typ 2 ggr /år. Sist det hände hade jag haft en urusel dag och när ungen sa puss hej började jag böla av lycka...vi behöver som vuxna ibland deras bekräftelse mer än vi tror.

      Radera
    2. Tack för dina ord Linda. Sköt om dig och din familj <3

      Radera
  3. Fy fan vad snygg du är katten!!

    Underbara Alice, samma galna humor som sin mamma! Men man blir ju nyfiken på vad du skrev till kompisen!!??

    SvaraRadera
  4. Lycka till fina du!! Den som inte anställer dig är ju inte klok så du behöver inga lyckönskningar men du får i alla fall!

    SvaraRadera
  5. Det absolut bästa med Corona och hemkarantän är att du börjat blogga igen! ÄLSKAR det! Du är bäst!

    Lycka till idag!!!

    SvaraRadera
  6. Låt ungen klara sig själv på morgonen vetja! Kanske blir det fart på henne när hon kommit för sent till skolan X antal gånger. Stå där med mössan i hand liksom. =) Du slipper åtminstone tjata. <3
    Har själv en nybliven 13-åring hemma, men som tur är får de inte ha smink i skolan redan i sexan. (Tror jag, eller så är det en egen regel vi föräldrar skapat.) xD
    Grattis till nya jobbet härliga du!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!