måndag 22 juni 2015

Surströmming, Norrlänningar & Död bäverfitta?

Alltså...det där med surströmming är ju bara sjukt. Det var ta mig fan det mest vedervärdiga jag någonsin varit med om. Hur i helvete kan man äta skiten? Och hur kan man på allvar tycka att det är gott?! Jag har alltid tänkt att folk överdriver när man ser filmer på youtube på folk som spyr när de äter surströmming och att det inte kan vara så farligt. Men oh my fucking god!? Jag ÖNSKAR jag hade spytt så jag slapp rapa skiten idag. Och då bulimihetsade jag i mig en hel påse chips i natt bara för att få en annan äcklig smak i munnen.

Vår goa vän Carina är inflyttad ifrån Norrland och vi har skojat om det här med surströmming i över ett år. På Midsommardagen kom hon förbi och vi bestämde då oss för att vi skulle äta surströmming igår. Så vi laddade med tunnbröd, rödlök, tomater, gräddfil och alla tillbehör. Carina hade bakat Pizzabullar till barnen, Turkisk pizza med lammkött och gjort laxpajer. Massor med gott - hela bordet var uppdukat med en massa gott. Sen öppnade hon burkhelvetet. Oh. My. God.


Det där är ju inte mänskligt!? Jag hade förberett mig genom att stoppa hela näsan full med Vicks (som man smörjer in sig med när man är förkyld, haha) och tänkte att "Hur farligt kan det va?!" Folk äter ju det och älskar det. SÅ illa kan det inte va. Jag hade fel. Jag äter hellre bajs. På riktigt.

Men jag försökte att hålla emot vara vuxen. Jag tog min jävla fisk och sprätte upp magen på den, rensade ut romen, krossade den mot tallriken och drog bort benen...och rensade ut fisken. MASSOR med lök och potatis och nästan ingen surströmming alls. Jag har nog aldrig kämpat så för att hålla minen. Carina rensade surströmming för kung och fosterland och åt som om det var ostbågar. Jag ville dö. Alltså den stanken... Ögonen rann, jag klöktes och ville bara försvinna. Och Carina åt...och åt...och åt. Och varje gång hon rensade en ny jävla fisk så kom stanken igen. Det där...är helt omänskligt och borde förbjudas och alla på Oskars Surströmming borde ge sig själv sparken OMEDELBART! Norrlänningar måste ha en annan uppsättning smaklökar än vi andra?!


Och det värsta av allt. Burken öppnades utomhus...i en plastpåse. Men den där äckliga vätskan som skiten låg i hälldes ut i vasken i köket!? Så nu stinker hela köket död bäverfitta. Jag ska ALDRIG(!) mer klaga på Tacos!

over and out.

//Meekatt...

12 kommentarer :

  1. Haha, död bäverfitta... :-))

    Alltså, jag är norrlänning men inte fan käkar jag den där skiten. Never ever in my life.

    SvaraRadera
  2. Död bäverfitta!?!?! HAHAHAHAHAHAHAHA

    JAG DÖR! Jag älskar skiten! Men din min på bilden är värd en miljon! Hahahahahahaha

    SvaraRadera
  3. Haha, att du åt! Fattar inte hur du klara det. Jag kände lukten och sprang! Bra jobbat katten!

    SvaraRadera
  4. Har aldrig ätit surströmming trots att jag bor i norrbotten. Spyr bara någon öppnar en burk. Urk.
    Strongt gjort av dig att ändå smaka på det, jag klarar inte av det.
    Sålde en gång 3 burkar surströmming till ett par från Tyskland, dom skulle öppna burkarna när dom kom hem, dom skulle ha en stor fest och ville bjuda på något annorlunda :-) hade varit kul att se minen på dom när burkarna öppnades :-)

    SvaraRadera
  5. Hahaa, själva fisken är god. Joho, det ÄR den! Det är "bara" lukten som inte är riktigt lika god. Hälsar Anne.

    SvaraRadera
  6. Jättegott ju :-D Men man måste smaka på surströmming i småportioner för att lära sig älska den. Och ett tips, häll ut spadet i toaletten!!! Inte ens en surströmmingsfantast vill mötas av doften i köket dagen efter... ;-)
    / Ibe

    SvaraRadera
  7. Hahahahahahaha!!! Skrattar så tårarna sprutar här! Fy fan vad jag älskar dig katten och ditt sätt att sätta ord på känslor! HAHAHAHA!!!

    SvaraRadera
  8. Här är en till norrlänning som vägrar surströmming! Går inte i närheten av burkjäkeln! Än mindre stoppar nå dylikt i munnen!
    Å vi bor 1 mil ifrån surströmmingsfabriken, tur det inte luktar därifrån ;)

    SvaraRadera
  9. Jag minns lukten som igår, fast det nog är ca 25 år sen jag kände den! Fy fan va det luktar!! 😂😂😂

    SvaraRadera
  10. Kunde min franska svärdotter klämma i sig 6 strömmingar första gången hon åt delikatessen kan nog fler som inte är så kräsmagade göra det. Fransoserna äter gärna alla sorts inälvor utom möjligen tarmar och lite till. Köttfärssåsen hos min sons familj kan, förutom malet kött, också innehålla kalvhjärta. Jättegott om du frågar mig. Snart vankas årets strömmingar. Bara jag nämner det börjar snålvattnet rinna.

    SvaraRadera
  11. Ååh, blir sugen! På riktigt, älskar surströmming. :)

    Mvh Kirunabo

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!