söndag 1 oktober 2023

Jag kan allting!

Jag smet ju ifrån flyttfixet några timmar idag och efter en lunch på stan (och en halvtimmes letande efter vart jag hade parkerat bilhelvetet, haha) unnade jag mig en lugn stund vid Gavleån. Det är jättevackert där och jag hade kungligt sällskap. Ingen dålig söndag alls!

Drottningen & Jag! 👑

 ❤️

Andas! Jag känner verkligen hur välbehövligt det var för mig att komma iväg hemifrån Mellbystrand lite. Har ju varit sjukskriven hela våren och sommaren och klättrar på väggarna snart. Och sambon har varit hemma sjukskriven också så nu börjar det krypa i kroppen. Jag är van vid att få min egentid och nu har jag inte varit ensam på evigheter. Så detta var lyx. Komma långt iväg, hitta på saker ensam och bara vara. Jag. 

Min syster skrattar hela tiden och förvånas över hur jag håller igång. Jag kör och hämtar grejer, bär tunga lådor, borrar och skruvar, lastar och packar bilen. Hon säger hela tiden att vi ska be om hjälp eller hyra släp och jag svarar varje gång "Varför då?! Man får in ALLT i min bil och jag kan allting!!". Och hon blir lika förvånad varje gång. Man kan fan få in ett helt bohag i Meekattbilen. Det finns liksom inget stopp, haha. Men jag har ju också flyttat en miljon gånger och lärt mig leka Tetris i bilen. Heja Meekattbilen ändå?! Och heja mig. Jag kan allting. 

Meekatt Flyttfirma - Ring för att boka! 

När jag skulle köra till ICA i eftermiddags kom det fram en trevlig kille på parkeringen och sa "Du har lite för lite luft i framdäcket!" Vad i helvete?! Vadå för lite luft? Vem fan pumpar däcken på bilen? Man byter ju däck på bilfirman två gånger om året och där blåser de väl upp skiten?! Eller har jag missuppfattat detta i 43 år? Jag har ju uppenbarligen haft tur då...

Jag tackade såklart för att han påpekade detta, tog min systerdotter Saga med mig i bilen och körde till OKQ8. Där satt jag en stund i bilen, skämdes över min dumhet och samlade mod för att gå in i butiken, förnedra mig och fråga om hjälp. Jag hittade inget skåp där det stod "LUFT" och hur ska man veta hur mycket luft man ska ha och hur man får i den?! Kul om man bara kör på och spränger skiten...

Sjukt pinsamt att vara vuxen och nyss ha fått denna uppenbarelse som alla andra haft ända sedan de öppnade körkortsboken. Fan. Jag dividerade med Saga i bilen. "Ska jag fråga om de hjälper mig? Eller...sånt har väl inte de i kassan tid med? De kan ju inte lämna butiken för att jag är dum i huvudet?! Ska jag fråga någon helt random människa på parkeringen? Ska jag vänta in en riktig hunk och spela korkad?". Sen kom jag ju på att jag faktiskt ÄR korkad och det är ju onödigt att visa det om det nu faktiskt skulle råka ramla in en hunk på macken...

Jag tuffade till mig och gick in till tjejen i kassan. "Hej. Jag behöver tydligen luft i mitt ena däck men jag är trög och vet inte hur man gör!" Hon pekade och förklarade vart jag skulle köra, att jag skulle trycka på "plus eller minus" och sen var det klart när det pep. Eeeh? What? Vilket var klart?! Jag låtsades förstå och frågade sedan "Men hur vet man hur mycket man ska ha då?!". 2,5 sa hon. Okej...2,5 - I can do this! Jag kan ju allting...typ. 

Jag hittade skåpet och som tur var fanns det en fusklapp där. Alla däck är nu pumpade - utan personal och utan hunk. Var nästan på väg att erbjuda alla andra besökare på macken en koll av luften nu när jag var nybliven och stolt expert på detta. 

Som belöning till Meekattbilen för all körning de här dagarna och som förlåt för att den fått kämpa på utan luft bestämde jag mig för att belöna den med en tvätt. Jag gick tillbaka in på macken och sa glatt till tjejen i kassan att "Det var ju jättelätt! Gick skitbra!" Hon tittade jättekonstigt på mig och jag insåg att min skånska var lite svår att förstå. Fan. Jag artikulerade noga (likt Petra Mede!) och bad om en kupong till biltvätten. Betalade och gick ut till Saga. 

Wiiih - åka biltvätt är ju ändå lika kul nu som när man var liten och fick följa med pappa i biltvätten. Jag slog in koden och körde in i tvätthallen tills det började lysa rött och stod STOPP. Sen satt vi där...och väntade...och väntade...och väntade. 


Men varför börjar den inte?! Jag startade bilen och backade en liten bit. Då blev det grönt och jag körde fram igen tills det stod STOPP. Och så väntade vi igen... Inget hände! Vafan? Man vågar ju liksom inte GÅ UT ur bilen där inne. Man har ju sett Final Destination och man vill INTE dö i en biltvätt. Sjukt tragiskt avslut. Dog i en biltvätt i Gävle...

Till slut fick vi ge upp och köra ut. Jag fick återigen samla mod och övervinna skammen av min egen dumhet och gå tillbaka in på macken en TREDJE gång. "Hej...det funkar inte. Jag har slagit in rätt kod och gjort precis som det stod". Hon frågade om vi stannat vid stopp i första hallen och jag svarade "Jajemen!" och kände hur jag ljög. Första hallen vadå? Det var ju EN LÅNG? Och jag körde fram tills det stod stopp... Ja, jag skulle alltså stannat i första delen. Jag skyllde på trasig teknik och då följde hon med oss ända in i hallen! Förnedringen alltså när skiten startade...precis som den skulle....om jag hade gjort rätt. 


Som den omtänksamma och kloka moster jag är så passade jag på att visa dödsscenen ifrån biltvätten i skräckfilmen "Final Destination" för Saga samtidigt som biltvätten var i full gång. Väldigt uppskattat!

Sen blinkade det plötsligt grönt och jag körde snabbt ut - glad över att vi hade överlevt. Då ser jag i backspegeln att det fortsätter hända saker där inne i tvätteriet och kom på att jag hade missat det där som händer på "ANDRA stationen" efter skummandet på första. Jag körde ju rakt förbi detta! Jäkla skit. Tacka vet jag hemma i Laholm - där kör man in, dörren stängs, man står stilla, dörren öppnas, bilen är ren och man kör ut. Varför ska det vara så krångligt här i Gävle med dubbelstationer? Man kör väl till en tvätt för att man är lat och vill slippa krångel?! Men men - den blev halvklar i alla fall och helt klart renare än förut. 

Tadaaa - med luft och allt!

Så ja, det går kanske lite snett ibland och blir lite pinsamheter och fel. Men i det stora hela är jag ändå nöjd med dagens bilproblem. Nu blir det ett dyk ner i godispåsen sen godnatt! Hör av er om ni behöver flytthjälp eller luft i däcken! 

over and out. 

//Meekatt...

11 kommentarer :

  1. Haha underbart 😍

    SvaraRadera
  2. Hihihi, tänk om det börjar löddra av bilen nu om det börjar regna 😅
    Inte alls lätt det där med att tvätta bilar, vet i fasen om jag hade klarat det, jag vet ju inte ens hur jag tankar 😆

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, lite fräckt ändå att köra igenom Gävle med skummande bil!

      Radera
  3. HAHAHA!! Underbar moster som visar skräckscenen i biltvätten!! Fy fan vad jag älskar dig!!!!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är ju bara att lägga sig platt. Jag är helt chanslös när det kommer till dig. Du KAN ju faktiskt allting. *asg*

    PS. Biltvätt med dubbla stationer borde förbjudas!!

    Ha det fint i Gävle och njut hösten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg till om du behöver hjälp med något bara. Har svart bälte i slagborr med!

      Ha det fint!

      Radera
  5. Haha jag dör!

    SvaraRadera
  6. Ah det där med biltvätt är en mardröm! Här har vi en som man ska åka in i och sen ska bilen dras som på en räls genom biltvätten… det var ett jäkla bök för bilen skulle vara avstängd utan handbroms i men då rullade den inte… alltså fy fan jag hade typ 6 bilar i kö efter mig. Fick hjälp då av en snubbe på macken och då funkade det ju naturligtvis… Aldrig mer!

    SvaraRadera
  7. Eller så kan själva tvätten gå som smort, men batteridjäveln kan ha dragit ur när man stod i kö och startade och stoppade 48 gånger, så man får be de två stackarna bakom i kön att komma och putta ut bilen ur tvätthallen…

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!