onsdag 12 oktober 2016

Kultur, Kaos & Penisar?

Amsterdam fortsätter att leverera och här kommer en liten uppdatering ifrån gårdagens strapatser. Amsterdam är fint men lite kaotiskt. Husen längs kanalerna är jättevackra och jag har säkert två hundra bilder på hus. Broarna är vackra...båtarna...blommorna. Men i övrigt...är det mest kaos här tycker jag. En jäkla massa stressade människor som hetsar fram på cyklar i full fart i kombination med bilar, snabba fotgängare och spårvagnar. Folk överallt och alla stressar. Ska man gå över en väg måste man titta åt 4 håll...2 gånger...för under tiden du vrider huvudet åt höger hinner det komma fem cyklar ifrån vänster. Helt sjukt. Jag kommer höra ringklockorna i huvudet i flera veckor efter den här resan. Så ja, staden i sig impar inte på mig. Men vi har skitroligt här och med samma sällskap så skulle jag absolut åka tillbaka.

Igår ägnade vi oss åt ännu mer kultur! Vi spenderade nio timmar på stan...och gick...och gick...och gick. Detta beror till stor del på att vi är två idioter utan lokalsinne och vårt letande efter Red Light District tog sex timmar. Väl framme insåg vi att vi redan hade varit där typ fyra gånger. Dock är det inte så mycket "red lights" på dagtid, haha. Men vi fick en massa motion och en stad och dess puls intar man i alla fall bäst till fots...utan karta! Alla som pratar om Amsterdam säger att det är en vacker stad full med vatten. Jag ser en stad full med "gräs"...och sex. Fast ja, ju mer gräs man intar desto vackrare blir staden kanske? ;)

Husen är fantastiska!

Massor med ku(k)ltur! Sexmuséet besöktes av oss...och 850 fotande japaner som tog bilder på alla bilder, haha. Här fanns allt. Men inget man inte sett förut. Förutom alla japanerna då. Så många har jag aldrig sett samtidigt förut!

Betty och jag hittade en dopfunt(?) så vi passade på att döpa om oss.

Magnum har fått en konkurrens! Ska ringa Hemglass och be dem ta in den i sitt sortiment!
 
Hittade fina skolväskor till barnen. Messade Freddy och frågade vad han tyckte. Han sa NEEEJ! Jag förstår inte..?
 
Geisha lyser med sin frånvaro i Holland men det finns ju helt klart alternativ! "Tack för den här terminen önskar Eltons mamma!"..?

Båtturer för alla... 

Och så det röda distriktet då. Fascinerande och sorgligt på samma gång.

Fortfarande inga Espressohouse och ingen räksallad. Med väl kaffe och "kaga" för ungefär samma pris. 
  
Lite paus! Frös gjorde vi men vi kämpade på. Någon sa att det skulle vara varmare i Amsterdam. Någon LJÖG! Jag går runt i en pinsam "turisttröja" som det står Amsterdam på. Fattas bara kartan i handen och de blommiga tofflorna. 

Freddy har tydligen ett litet hak här!  

Fler fina broar...och stressade människor...och cyklar. 

Banken. Misstänker att de inte har "barnspardagar" här som Laholms Sparbank brukar ha? Kom och töm din spargris så bjuder vi på brownies..?

Idag är det dag 3. Jag ska försöka mota min förkylning och sen ska vi ge oss ut på vattnet. Första dagen på cykel...andra till fots...tredje på båt. Besöker vi banken idag kan vi ju alltid flyga fram imorgon, haha.

over and out.

//Meekatt...

13 kommentarer :

  1. HAHAHA! Jag vill också åka till Amsterdam med dig! kan du inte ordna med en resa dit för oss trötta mammor så vi också kan uppleva lite finku(k)ltur och gräs?!

    SvaraRadera
  2. Bara ÄLSKAR att du börjar blogga igen och att du uppdaterar under din resa. Följer dig på Facebook med och skrattar så jag tjuter emellanåt!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker stad😊
    Mycket härligt att se märker jag😜😜
    Man kanske skulle dit o döpa sig 😂
    Kram Camilla
    www.tiobarnsmamman.se

    SvaraRadera
  4. Haha! Var det inte Roy som sa att det var varmare?? Haha skyll på honom! PUSS

    SvaraRadera
  5. Härligt! Läste nyss ett inlägg av dig gällande att föräldrar är rädda för att uppfostra sina barn, strålande. Älskar sista raden - Jag är inte mina barns bästis, jag är deras mamma.

    SvaraRadera
  6. Åh jag älskade Amsterdam när jag var där som femtonåring, hahahaha! Skulle vilja åka tillbaka och se staden igen med "vuxna ögon". Undrar om det egentligen är någon skillnad? Hähähä...! ;) ♥

    SvaraRadera
  7. Jag dööööööör! Du är bara för underbar alltså! Tack för dagens skratt! Hahah! Att det är kallt och att staden i sig inte är nåt o ha gör väl inget när ni har så mkt skoj att se på! Hahah!! Kraaam

    SvaraRadera
  8. Hoppas allt är bra med dig/er, längesen du skrev nu.
    Hälsningar Skåne.

    SvaraRadera
  9. Jättekul att läsa om din resa :)
    / nouw.com/malinedlund

    SvaraRadera
  10. Länge sedan du skrev något! Hoppas att du och familjen mår bra ❤

    SvaraRadera
  11. Amsterdam är en galen stad! Men på ett trevligt sätt. :-)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!