tisdag 17 november 2015

Rädsla, Makt & Mobiltelefoner

Världen vibrerar av oro och rädsla. TV4 ägnar morgonen åt att prata energidrycker och höstdepressioner samtidigt som människor skjuts till döds av terrorister...bara några timmar härifrån. Skräck. Facebookflödet matas med främlingsfientlighet och hat. Människor är rädda. Och korkade. Människor vrålar "STÄNG GRÄNSERNA!" och glömmer bort (eller ignorerar?) det faktum att människorna som tar sig hit...flyr ifrån just det - skräcken. De flyr för sina liv...ifrån det som vi fruktar mest och vi säger "SLÄPP INTE IN DEM!". Men vart ska de ta vägen då? Folk tänker att om vi släpper in 1000 flyktingar så "halkar det med" ett par terrorister. Som om inte de skulle ta sig in i alla fall? Vi pratar om några av världens farligaste människor. Fanatiker. Människor som är beredda att spränga sig själv på en parkering för att få fram sitt budskap. Människor med oerhörda resurser, med makt och med en styrka nog att ta över hela länder. De behöver inte åka gummibåt hit. Kom igen!? 

 Är vi verkligen så jävla naiva? För ett par veckor sedan sa man "Öppna era hjärtan, öppna era hem!" Människor donerade pengar, grät och sa "det kunde varit vi!" Sen kommer skräcken närmre och vi säger "STÄNG GRÄNSERNA! TA INTE IN DEM!". Hur ska vi ha det egentligen? 

Fortfarande ser jag folk i mitt flöde som förfasas över det faktum att flyktingarna som kommer hit har mobiltelefoner och varje gång blir jag Gordon-Ramsay-arg. Varför skulle de INTE ha mobiltelefoner? De flyr ifrån krig - inte ifrån 1700-talet! Vi kan själva inte gå på toaletten utan att ha mobilen i handen. Hade vi blivit beskjutna och tvingats lämna våra hem hade mobilen varit det FÖRSTA vi hade tagit med oss. Och laddaren. Måste man vara fattig för att vara rädd? Invånarna i Paris som utsattes för samma skräck och terror hade också mobiltelefoner... Men det är ju skillnad på folk och folk...eller? 

Alice berättar att det ska komma nya barn till skolan. Barn ifrån Syrien. De pratar om det i skolan. De ser på Lilla Aktuellt och de förstår att människor behöver hjälp. Vi pratar om det hemma - varje dag. Förra gången jag var med Alice i skolan berättade en av Alice klasskompisar att hans mormor hade tagit sig an ett par ensamkommande flyktingbarn. Han berättade om deras öde och det knöt sig i magen på mig. Världen liksom rullar på...med vardag, höstdepressioner och tacofredagar. Alice sitter i soffan med ipaden. Varm, mätt och trygg. På Medelhavet sitter en liten flicka i en gummibåt...ensam, kall, hungrig och rädd. Och vi säger "Stäng gränserna! Släpp inte in henne!". Fy fan. 

Alice frågar mig hur hon kan hjälpa till. Jag svarar att det finns ett jättebra sätt. Bli vän med de nya barnen på skolan! Bjud dem på frukt på rasten. Visa dem runt. Se till att de får vara med. Ge dem ett loombandarmband. Hemma pratar vi om allas lika värde. Att det kunde varit vi. Det kunde varit vi som var på flykt. Vi ser på nyheterna tillsammans och vi förklarar och svarar på frågor. Jag tänker att det är bättre än att barnen hittar på sina egna sanningar. Man kan inte skydda dem ifrån allt. Men man kan hjälpa dem förstå. Hjälpa dem att vara tacksamma...över att vi har det så bra. 

En del barn växer upp med föräldrar som inte tänker så... Föräldrar som sitter hemma vid köksbordet och pratar om att stänga gränser. Som ser "vi" och "dem" och som menar att den där jävla mobiltelefonen och Adidaströjan inte är förenligt med skräck och terror. Undrar hur deras barn bemöter de nya eleverna på skolan..?

over and out. 

//Meekatt...

48 kommentarer :

  1. Klok iakttagelse, som du skriver dom kommer ta sig in på HELT andra sätt än flyende i en gummiflotte. Det är verkligen nu vi ska visa hur vi bryr oss om andra mindre "födda med silversked i munnen", vi kan skratta oss lyckliga att vi har det vi har, att slippa vara rädda, inte behöver gå hungriga, tak över huvudet. Det är på tiden att vi delar med oss av vår "lyx" för det är faktiskt så det är, det ÄR en lyx att gå och lägga sig i ett hus med tak över huvudet, mätta magar och att slippa vara rädd att bli dödad.

    SvaraRadera
  2. Åh, vad bra skrivet! Jag tänker precis som du och barnen har samma frågor som dina. Vi har ansökt om att bli fadderfamilj åt en familj från flyktingboendet som bildats nära där vi bor. Har inte fått svar ännu, men hoppas det kommer snart. Vi har fixat till gamla cyklar som vi hoppas ska glädja något barn på boendet. Jag är också intresserad av att vara med på språkcafé på samma boende. Jag vill göra något, känner just nu bara mig nedslagen och uppgiven av allt som händer och allt som folk skriver, delar och uttalar.

    Du är bra du Malin! <3

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint av er! Alla kan göra något! <3

      Kram!

      Radera
  3. Spot on - som alltid! Ut i debatterna katten! Det är där du glänser starkast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Det är ju i debatterna jag trivs bäst! ;)

      Radera
  4. Så kloka och viktiga ord. Du är en fantastisk förebild! Önskar att jag kände dig så att jag kunde få smittas av din klokhet.

    Ha en fin dag Meekatt!

    SvaraRadera
  5. Bra rutet katten! Kärlek och respekt!

    SvaraRadera
  6. JA! Tack för att du återigen sätter ord på mina tankar! Jag slutar aldrig förvåna mig över folks oförmåga att sätta sig in i andra människors situation. Som du skriver - måste man vara fattig för att vara rädd? Du är så bra på att sätta ord på känslor att jag får gåshud.

    Tack för att du orkar och för att du tar debatterna även om du ibland får skit. Du är så viktig. Som en fyr för oss mammor! TACK!

    SvaraRadera
  7. Sitter och nickar medkännande och känner mig stolt över att få kalla mig din vän. Så tacksam över att ha fått träffa dig och över din ödmjukhet och kärlek du visade på läsarträffen. Som om man kände dig på riktigt. Du är en fantastisk människa. Alla människors lika värde, vi kan inte nöta in det ofta nog.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för det! Önskar du skrivit en avsändare här, haha. Men ja, läsarträffarna har varit superhärliga! Fler såna ska det bli!

      Kram!

      Radera
  8. Så bra skrivet! Stor kram till dig och din familj <3

    SvaraRadera
  9. "Världen liksom rullar på...med vardag, höstdepressioner och tacofredagar. Alice sitter i soffan med ipaden. Varm, mätt och trygg. På medelhavet sitter en liten flicka i en gummibåt...ensam, kall, hungrig och rädd. Och vi säger "Stäng gränserna! Släpp inte in henne!". Fy fan."

    Håret reser sig i nacken. Du är fenomenal med orden katten. Hatten av! Sluta aldrig skriva, beröra och bemöta. Exakt DET är din mening här på jorden.

    SvaraRadera
  10. Jag spyr lite i munnen. Det går ju jättebra att öppna hjärtan och gränser men när det väl kommer till kritan, står vi inför en katastrof med jobb och ekonomi i vårt land. Blunda och öppna era gränser bäst fan ni vill, men inse att deras förfall blir vårt fall!! Vården, skolorna, poliser. Hur ska vi ha folk att ta hand om all skit? Man måste tänka först, och agera sen!! Jag säger inte att man inte ska hjälpa, men det här kärlekståget kommer krascha och då står ni där! SD är det enda partiet med stake nog att se och prata om problemet och försöka lösa det och eftersom att det går som det går nu så lär vi vinna nästa val och ta tillbaka makten över sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först och främst: Spyr du i munnen behöver du en Novalucol. Brukar lindra. Stressa ner lite, skippa kaffet och försök va lite ödmjuk så reder det sig nog. Lycka till med det.

      Tänka först - agera sen. Hur funkar det i praktiken när du vaknar av att ditt hus blir beskjutet av terrorister, din fru ligger död bredvid dig och barnen skriker av skräck? Tänker du ut en plan då...eller flyr du med barnen för era liv?

      Hoppa på kärlekståget istället så släpper nog det onda i magen. Håller en plats till dig!

      Radera
    2. Det är anonym ovan som gör mig riktigt riktigt rädd! Ta tillbaka makten över Sverige... Fy fan! Det är du/ni som är det stora hotet.... Har du inte fattat att de flyr från något och inte till något? Eller du tror på riktigt att de vill riskera liv och lem för att komma hit?

      Radera
    3. ÄLSKAR att du alltid svarar på allt sånt här katten. Och du gör det så bra! "hoppa på kärlekståget så släpper nog det onda i magen, Håller en plats till dig!" Genialt! Meekatt for president!

      Radera
    4. Fast alltså Sverige går bra. Vi står inte alls inför någon ekonomisk katastrof. Ja, det har kommit fler flyktingar än vad politikerna räknat med. Och det kommer ju således kosta mer. Men Sverige går fortfarande bra ekonomiskt sett. Så det behöver du inte oroa dig för.

      Radera
  11. Spot on! Finner det mer "stötande" att "svenska" 4-åringar har egna smartphones än att rumänska tiggare eller syriska akademiker på flykt har det........

    SvaraRadera
  12. Du är inte lika kaxig efter en gruppvåldtäckt av 12 syrier din tröga fitta!! Rätt åt dig om det händer!! Sprid inte mer av din skit håll dig vid spisen och utala dig inte om saker du inte förstår!!!!!

    SD 2018!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm du låter ju faktiskt ganska...fanatisk! Ganska länge sedan vi kvinnor fick lämna spisen och ha egna åsikter. Välkommen till 2015.

      Radera
    2. Men hoppsan vilken övervidrig kommentar. Skrämmande och känns som att med den kvinnosynen är det denne människa vi alla bör hålla oss på stadigt avstånd ifrån. Med det sagt så vore det väl trevligt om dessa troll någonsin kunde förklara vad det är vi andra inte förstår och mötas i en diskussion istället för att häva ur sig en massa hotelser och otrevligheter. PS. HEJJA meekatt!! Såå välformulerat och spot on! Ds.

      Radera
    3. Ytterligare ett par goda anledningar till att INTE rösta på SD 2018.
      Undra om "ditt" parti skulle vara så förtjust i att du skriker ut partiets rätta ansikte på det sätt du gör? De säger ju att de inte delar dina åsikter.. Är du säker på att du vet vad du snackar om?
      Jag hade hellre lämnat min trygghet i händerna på ett antal syrier än dig och dina gelikar, det ska du vara helt klar över. Pinsam är vad du är, och ganska korkad verkar det som
      Mvh

      Radera
    4. Vad har du råkat ut för stackars människa som är så full av hat? SD är verkligen inte svaret på våra böner när världen runt oss brinner så är det vår förbannade skyldighet att hjälpa till inte att att blunda och fortsätta leva i vår lilla lycka bubbla. Sånna som du som tar sig friheten att vräka ur sig vidrigheter på nätet är så fruktansvärt fega
      Annica

      Radera
    5. Undrar lite vad det är jag ska göra vid spisen..? Är du hungrig?

      Radera
  13. Kloka Meekatt! Delat ditt inlägg. Tack för att du finns! När kommer boken?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Boken kommer förhoppningsvis om 2 veckor - yeyh!

      Radera
  14. Du är grym. Fantastisk bra skrivet.
    Och den anonyma hataren som skriver om våldtäkt osv. Det hade du aldrig vågat säga högt. Fegis.

    SvaraRadera
  15. Underbart Meekatt, du är så pricksäker och så klok.
    Kram <3

    SvaraRadera
  16. MALIN!!! JAG ÄLSKAR DIG! På riktigt detta är det finaste inlägg jag läst på riktigt läääänge!
    Det finns hopp för mänskligheten <3
    /en muslim som fördömer ALLA terrordåd särskilt de som sägs göras i Islams namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du fördömer alltså profeten mohammed trots att du är muslim, förstod jag dig rätt?

      Radera
  17. Jag bara älskar dig....och berörs så av dina inlägg - skratt, gråt, ilska, klokskap....allt förmedlar du med knivskarp tydlighet och slår huvudet pang på spiken!! Kramar

    SvaraRadera
  18. Önska/förutspå att Meekatt råka illa ut var bland det vidrigaste jag läst.
    Sen undrar jag om folk verkligen är rädda för att terrorister ska ta sig hit på samma sätt som flyktingarna. Det är ju som flera påpekat ganska orimligt.
    Tror mer på att folk oroar sig för ett samhälle med en tydlig underklass och som inte kommer ha råd med bra allmän sjukvård. Ett samhälle där de som har råd köper privat sjukvårdsförsäkring och resten får blir utan.
    Att större del av befolkningen som låter sig styras religion istället för att tänka själva. Att i religionens namn behandla kvinnor illa. Inget framgångsrecept direkt och att backa vårt samhällsutveckling med ett par hundra år.

    Inte alls säkert att det går åt det hållet men det är det jag tror folk är rädda för. Inte att det ska smita in terrorister.

    SvaraRadera
  19. Men JA! Så fantastiskt bra skrivet!
    Enkelt och klokt om svåra saker.

    SvaraRadera
  20. När min 20-åriga dotter för tre veckor sedan åkte till sydostasien på back-packer resa så kunde jag inte låta bli att tänka på alla ensamkommande flyktingbarn och deras föräldrar. Man får liksom lite perspektiv när man tänker på skillnaden.

    Mitt barn nästan vuxna barn reser i väg på säkrast tänkbara sätt. Helt frivilligt för att skaffa sig erfarenhet och roliga minnen för livet. Hon kan återvända hem precis när hon vill. Hennes familj har det bra här hemma och glädjs med henne. Ändå hade jag gråten i halsen hela resdagen. Jag var orolig som tusan för att det skulle hända henne något under flygresan. Jag oroar mig för att hon ska bli sjuk, bli rånad eller utsatt för andra obehagliga saker.

    Tänk då att skicka i väg sitt barn i en gummiflotte på öppet hav. Att inte veta var barnet kommer hamna. Att med all rätt vara livrädd för att det inte ska överleva resan. Att inte veta vad det kommer att bli utsatt för. Att inte veta om man någonsin kommer ses mer. Att veta att barnet kommer vara rädd för att det händer föräldrarna som stannar kvar något hemskt. Jag kan bara föreställa mig den ångesten de måste uppleva.

    Kommer aldrig sluta vara tacksam för att just jag fick födas just här. Vi föräldrar bära alla på samma oro för våra barn oavsett var i världen vi finns, vilken hudfärg vi än har och vilken religion vi än bekänner oss till.

    Tack för att du sprider dina varma och mänskliga åsikter. De behövs verkligen i dessa tider.

    SvaraRadera
  21. Ryser av hur dina ord dra mig in i verkligheten och hur ödmjuk och mänsklig du är. Hur det fina avspeglar sig på dina barn ❤️

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!