lördag 6 april 2024

80 dagar! 80 nätter!

Åttio dagar nykter och drogfri! Tack. Gode. Gud.

Även åttio nätter. Och kvällar...mornar...förmiddagar. Många bra beslut tagna på vägen. En dag i taget. I början en minut i taget...en timme...en sekund. Vissa dagar är det fortfarande så. Jag lovar mig själv varje morgon att IDAG ska jag vara nykter oavsett tankar, känslor och händelser. Det beslutet tar jag varje morgon och jag kommer få fortsätta göra det hela livet. Många dagar flyger förbi smärtfritt och är istället fyllda med fina sidovinster som kommer med bara det beslutet. Att slippa det fysiska helvetet med abstinens, sug, stress, ångest och skam. Men också sidovinster som nya fina vänner, fina samtal med Alice, ork och lust att bjuda hem människor och umgås, skrivlust, energi och ett lugn inombords. Bra saker händer när jag väljer att vara nykter och jobba med det. 

Igår fick jag ynnesten att få lyssna på en annan beroendes livshistoria på ett NA-möte. Det känns alltid väldigt speciellt att få vara med i de ögonblicken. Att få ta del av det mest personliga, innerliga, hemliga, ibland skamfyllda händelserna och känslorna. Det blir en så viktig påminnelse om hur jävla vidrig och lurig sjukdomen är och hur snabbt jag kan hamna där igen. Ett enda fel beslut. Ett enda svagt ögonblick...ett enda glas vin...så är jag där igen. På botten av livet...på väg mot döden.

Men det är en sorg i sig faktiskt. Att jag aldrig mer kan ta ett glas vin med en kompis. Aldrig mer skåla in det nya året i bubbel. Aldrig mer boka en "all inclusive" och dricka Piña Colada vid poolen. Jag är helt införstådd i att jag aldrig mer kan göra det men jag måste ju ändå erkänna att det är en sorg. Att när jag väl är en beroende så försvinner den möjligheten för all framtid. Det sociala livet handlar mycket om alkohol. Människor umgås så och det finns "in your face" precis HELA tiden. Därför är mitt nya umgänge så viktigt för mig. Att inte utsätta mig för situationer där min styrka kan brista. Att vara stark och tacka nej till inbjudningar där jag känner att jag kan vackla i mitt beslut och börja förhandla med mig själv. Att hålla mig nära gemenskapen i NA och skapa nya minnen. 

Nya minnen är jätteviktigt. Eftersom att allt jag gör förknippar jag med alkohol...så måste jag skapa nya fina minnen utan alkohol. Och låta det ta sin tid. Och jag måste påminna mig själv om vad mitt beroende har gett mig för konsekvenser. Hur jag skadat de jag älskar men framförallt mig själv. Hur jag varit sekunder från att dö. Och jag måste påminna mig själv om vad jag har att vara tacksam för. Varje dag måste jag påminna mig själv om det och då blir det där beslutet ganska enkelt att ta.

ÅTTIO dagar. Tacksam för LIVET! För mina barn. För att min kropp inte tagit mer skada än den gjort. Tacksam för Elviz. För mina nya fina vänner. Min familj. För kärleken! Tacksam för er läsare som jag valt att dela mitt innersta, hemligaste och mest skamfulla med. Tack!

Också tacksam för att det är KAFFE i koppen och inte kamouflerat vin.
 

//Malin

10 kommentarer :

  1. Och JAG är tacksam för ditt mod och din ärlighet. Det fick mig att våga söka hjälp. Jag gick (som du tipsade om på mailet) till min läkare och fick hjälp med ut-trappning och går nu på möten. Hade aldrig vågat söka hjälp utan inspiration från dej. Så TACK till dig Malin! Du har alltid varit en stor inspiration för mej och så många anndra människor. Du är så viktig!

    SvaraRadera
  2. Hej! Det gjorde så ont att se bilderna du la ut på facebook igår. Jag förstod först då hur illa det varit och blev så ledsen. Men samtidigt så glad att du tagit hjälp och orkar kämpa varje dag. Min mamma dog i sjukdomen 47 år gammal. Jag har aldrig riktigt förstått hennes kamp men dina ord ger mig många svar. Tack för att du vågar berätta. Du hjälper så många. Du anar inte vilka ringar på vattnet detta ger.

    SvaraRadera
  3. Fina vackra kloka Malin!!!

    SvaraRadera
  4. Jag är också så tacksam att du har tagit det här beslutet och att vi får fortsätta vara en del av ditt liv. Jag är så tacksam att jag har en så fin vän i dig.
    Jag förstår precis hur du menar med att dricka är så förknippat med vissa upplevelser, men precis som du själv skrivit nu så kommer du skapa nya fina minnen, och det finns så mycket gott att dricka som inte innehåller alkohol, man kan skåla in 12-slaget med Loka Crush Päron också, det är mycket godare också 🤗
    Bamsekram till dig min fina vän 🤗

    SvaraRadera
  5. Genom att vara så öppen som du är så behöver du inte ljuga. Inte slingra dig.
    Heja dig!

    Frågorna man fick ställa på Instagram, kommer du att svara på dem eller testade du bara funktionen?

    Heja heja heja! Vilken jäkla kamp. Vilken seger!

    SvaraRadera
  6. Man klarar mer än man tror, och en dag kommer du att vara så trygg i dig själv att du kan umgås med folk som väljer att dricka för att vara ”sociala” jag har aldrig haft problem men ändå valt bort alkoholen sen flera år tillbaka eftersom det begränsar min frihet att dricka, jag kan tex inte ta bilen om jag vill hitta på något, du är den starkaste finaste å bästa människan jag vet Sonny i 80 dygn i sträck valt livet, barnenoch familjen <3

    SvaraRadera
  7. Man klarar mer än man tror, och en dag kommer du att vara så trygg i dig själv att du kan umgås med folk som väljer att dricka för att vara ”sociala” jag har aldrig haft problem men ändå valt bort alkoholen sen flera år tillbaka eftersom det begränsar min frihet att dricka, jag kan tex inte ta bilen om jag vill hitta på något, du är den starkaste finaste å bästa människan jag vet Sonny i 80 dygn i sträck valt livet, barnenoch familjen <3

    SvaraRadera
  8. Tycker inte att du ska behöva tacka nej till inbjudningar pga av detta.
    Har dessa människor som bjuder "något vett i huvudet" så tar dom inte fram någon alkohol, vin eller öl överhuvudtaget.
    Det ska vara strikt alkoholfritt på en sådan bjudning om det finns någon som har problem.
    Det är en väldigt liten "uppoffring" dom behöver göra.
    Och klarar dom inte av det, så är dom inte dina vänner.

    SvaraRadera
  9. Fortsätt på sin väg. Jag kämpar med min ensamheten är min största fiende 😟

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!