tisdag 9 april 2024

Vikitigast först & lite Hockey!

Jag är sjukt trött. Både kroppen och hjärnan är slut känner jag. Det är mycket tankar som snurrar nu. Jag närmar mig nästa milstolpe som är 90 dagar nykter och drogfri och varje dag nu är ett nytt personligt rekord. Jag har inte haft så här många nyktra dagar sammanhängande på väldigt många år. Jag måste påminna mig själv om min bedrift och om min tacksamhet kring den. Vissa dagar är det enkelt - andra dagar är det sjukt svårt. Igår var en riktig skitdag och idag är heller ingen bra dag. 

Jag ÄR väldigt tacksam för min nykterhet, mina vänner och det liv jag sakta men säkert försöker bygga upp här i Halmstad. Och jag vet att det måste få ta sin tid. Att inget kommer utan ansträngning och att tankar och mål stannar vid just tankar och mål om jag inte faktiskt gör något aktivt. Jag måste alltid sätta nykterheten först och se till att jag ger mig själv de bästa förutsättningarna för att klara av det. Hålla balans i det grundläggande med mat och sömn. Bryta isoleringen och umgås med personer som gynnar min nykterhet. Prata om mina känslor och gå på möten. Acceptera att det är svårt emellanåt...för så är ju livet. Oavsett om man är beroende eller inte. Skillnaden nu för mig är ju bara att jag inte flyr ifrån mina känslor. Men det är inte så "bara". Jag har gjort det i så många år att det är en invand reflex. Innan jag hinner tänka klart en "jobbig" tanke eller ens identifiera var känslan kommer ifrån har min beroendehjärna redan hittat lösningen på problemet och skriker ut den till mig. 

Idag känner jag ändå tacksamhet. Tacksamhet över att inte vakna med den där ångesten, planerandet och förhandlandet. När ska jag dricka? Vad ska jag dricka? Var ska jag handla? Var ska jag gömma det? Hur mycket behöver jag? Har systemet öppet imorgon? Behöver jag köra mer bil idag? Hur ska jag komma ifrån det där mötet jag bokat in? Vad ska jag säga när jag avbokar lunchen med vännen? Kör jag förbi något systembolag på vägen hem? Har jag något ärende förbi? Ska barnen sova hemma? Vem kan ha vin hemma som jag kan hämta och vilken ursäkt ska jag hitta på? Det är så JÄVLA skönt att slippa det där eviga planerandet som maler sönder ens hjärna och tar över hela ens liv. 

De första dagarna var såklart jobbigast. Då var jag ju i akut abstinens och kroppen mådde skit. Jag fick hjälp av min läkare med nedtrappningsmediciner för att lindra den farligaste abstinensen. När de dagarna väl passerat och hjärtat började slå lite lugnare började det mentala arbetet. Från total besatthet dygnet runt till att bara försöka andas och ta en minut i taget. Efter hand blev minuterna till timmar...och dagar. Men ibland är jag tillbaka på "en minut i taget" och det är okej. För jag vet att det blir bättre igen. Det är bara tankar och känslor och de går över. Agerar jag på dem på mitt gamla invanda sätt kommer jag bara spä på dem och ge de där tankarna och känslorna makt över mitt liv igen. Så andas...här och nu. Jag kan inte ändra det som varit. Jag vet inte vad som händer imorgon. Men här och nu kan jag välja att andas mig igenom det som känns jobbigt, prata om det och låta det passera. 

Efter morgonmötet igår cyklade vi en runda i det fina vädret. (Eller ja, jag satt ju tryggt och skönt i "kattlådan" och njöt av solen, haha.) 

Lådcykel är ju det bästa!
Men vi cyklade i alla fall förbi AA här i Halmstad och slank in på ett lunchmöte i min gamla "hemmagrupp". Kändes fint att komma tillbaka dit med lite nykter tid och känna att man tillhörde även där. Förra omgången kände jag aldrig så. Jag dömde ut dem och jag dömde ut mig själv. Jag var inte som dem. Nu är jag PRECIS som dem. Vi kommer ifrån helt olika bakgrunder men vi vill alla exakt samma sak - och det skapar en fantastisk tillhörighet och samhörighet. Och det behöver jag känna. Varje dag. 

Och det var någon mening med att vi cyklade förbi och hoppade in på det där mötet. Idag ska de ha ett öppet möte (alla är välkomna!) där det är en föreläsning kring sjukdomsbegreppet. Jag har lyssnat på den flera gånger men den är SÅ viktig och bra. Jag sålde mina Röglebiljetter och styrde om hjärnan till "viktigast först". Så ikväll ska jag dit. 

Och många mailar mig och ber om hjälp, vill gå på möte och vill ha svar på sina funderingar. Både beroende och medberoende. Och ska jag tipsa om EN bra sak idag att göra - så kom på detta mötet. Det är här i Halmstad klockan 18 på Hertig Knutsgatan 39 (källaren). Det är en väldigt givande föreläsning för alla människor som berörs av beroende på ett eller annat sätt. Sitt och lyssna, ta en kaffe och andas lite bara. 

 

Idag är jag fylld av saknad och sorg. Konsekvenser av mina tidigare beslut blandat med viss orättvisa. Jag försöker att inte vara bitter och lägga över skulden på andra. Men det är väldigt svårt ibland. Det är lätt att jag tar på mig allas olycka på mina axlar. Skam och skuld som gör att jag inbillar mig att allt som händer är mitt fel. Så är det såklart inte. Det finns ju fortfarande idioter där ute, haha. Allt kretsar inte kring mig, mitt beroende och min skuld. Alla vill inte mig väl helt enkelt. Så är det ju. Så jag försöker att inte ta på mig andras känslor.

Jag har suttit på socmöten där jag känt mig som en måltavla som ALLA kastar pil mot. ALLT är mitt fel. Ingen annan har en del i problemen som finns. Titta på Malin, hon är alkis och allt som går åt helvete beror på henne! Den känslan förmedlades om och om till mig. Jag har aldrig känt mig så utsatt och idiotförklarad som där och då. "Vad har du för plan NÄSTA gång du tar ett återfall Malin?" Inte "Hur arbetar du med din tillfrisknad nu?" Och inte "om" jag tar ett återfall utan alltid "när". Och är man under utredning vågar man inte ens andas i de där rummen.

Det är sorgligt. Det är SÅ många som inte vågar be om hjälp av just den anledningen. Okunskapen och bristen på förståelse. Man kan studera sig till en titel men äkta förståelse och kunskap kommer ifrån egen erfarenhet. Det är så lätt att döma andra människor. Jag gör det också varje dag. Men för varje dag blir jag lite bättre på att förstå vad som kan ligga bakom den där masken eller fasaden. Att arrogans kan vara rädsla, att ilska kan vara sorg, att bitterhet kan vara något så enkelt som hunger eller trötthet. Att allt inte är som det ser ut och att man kommer väldigt långt med att bara lyssna och försöka förstå istället för att döma och peka med hela handen. Jag får många "rop på hjälp" i inkorgen ifrån just mammor med en enorm skräck för just soc och deras utredningar. Jag har själv legat hemma dödssjuk i abstinens och inte vågat ringa ambulans av just den anledningen. Och mitt sjuka jag tyckte det var bättre att faktiskt riskera att dö...än att be om hjälp. Det säger ju en del om bemötandet jag ibland fått, om skulden jag känt och om rädslorna. 

Kunskap är makt. Ju mer jag lär mig om min sjukdom desto mer verktyg får jag för att tillfriskna. Så ikväll hejar jag på Rögle ifrån en sunkig källare i Halmstad istället - tillsammans med andra människor som också väljer livet varje dag. Och jag kan ju göra det i min Rögletröja. Fint ändå!

//Malin

13 kommentarer :

  1. Jag undrar en sak, och givetvis svarar du bara om du vill göra det 🤗
    Men jag undrar hur ofta är det möten? Alltså finns det folk på AA och liknande ställen dygnet runt?
    Kram från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin! Här i Halmstad har vi både AA- och NA-möten varje dag. De är ca 1 timme långa och oftast kl 18. AA har lunchmöten med. Kika på AA.se samt NA's hemsida och sök på "din" stad så finns alla möten inlagda. Man kan också kontakta dem via telefon om man vill att någon möter upp en innan man går in på sitt första möte. ❤️ Jag valde att flytta till Halmstad mycket pga att det finns så bra tillgång på möten som ju är min "medicin" idag.
      Kram!

      Radera
  2. ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  3. TACK för stt du är modig och delar med dig av känslor och tankar som är tabu. Speciellt för oss mammor! Jag gick på mitt första möte igår på stapplande ben men lämnade med ett leende. Så TACK för dig och det du gör. Du hjälper så många genom att bara vara du Malin!
    Ps. Älskar att du börjat skriva under dina texter med "Malin" istället för "Meekatt". Det visar så tydligt på det du skrev om att du vill äga din egen sanning. Heja heja dig!
    Massa kärlek från Helsingborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja dig som gick på ditt första möte - grymt!! ❤️Fortsätt gå!
      Ja, Malin känns mer rätt idag. Nu står jag för den jag är och det känns fint att kunna göra det.
      Kram!

      Radera
  4. Klok som en bok alltid! Följer din resa och inspireras. Keep it up, du är grym katten!

    SvaraRadera
  5. Hej. Jag heter Amanda och jag har insett att jag är alkolist. Känner så väl igen detta planeringsarbete i huvudet dagarna igenom. Du sätter verkligen ord på mina känslor!! Jag har gömt vin i tvättstugan och i mina väskor och bakom sängen. Ljuger och hittar på anledningar till att jag måste åka iväg hela tiden, Och jag har tilloch med kört påverkad för att handla mer vin. Mår så dåligt av detta och orkar inte mer. Men är så rädd för vad min man ska säga och att jag ska förlora barnen om jag berättar. Önskar jag var modig som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Amanda ❤ Tycker att du är supermodig redan för du har tagit det första steget bara genom att erkänna istället för att förneka, vilket ju är den största bromsklossen till att göra något åt saken. Den hemska förnekelsen 😥 Spontant känner jag att du inte ska fundera så mycket på vad din man eller någon annan tänker. Tror någonstans att han kanske ändå "vet". Risken är mycket större att du förlorar barnen om du inte söker hjälp NU. Jag tror på dig! Hejja, hejja! ❤

      Radera
    2. Jag vet känslan så väl. Alla dessa rädslor som både motiverar vårt drickande och som motverkar vår vilja att söka hjälp.
      Idag har jag insett en viktig sak. Den där rädslan för att förlora barnen OM man ber om hjälp...den är helt bakvänd. Vi förlorar barnen/familjen om vi INTE ber om hjälp. För vår sjukdom är progressiv och vi blir bara mer och mer sjuka. Och i ditt läge har du liksom jag gjorde redan passerat så många av dina personliga gränser. Den där andra personligheten styr dina beslut...och de blir inga bra beslut. Vi ljuger och manipulerar för att försöka köpa tid...men den tiden är bara ett långsamt självmord.

      Be om hjälp. För din skull! Du förtjänar att må bra och leva ett fint liv tillsammans med dina nära och kära och inte må såhär. Skriv till mig på info@meekatt.se så kan jag guida dig rätt till ett möte eller annan hjälp du behöver! Ensam är inte stark! Kram!

      Radera
  6. Jag känner igen mig SÅ i allt du skriver. Jag har ett matberoende sen 25-30 år tillbaka, det låter kanske inte så allvarligt eftersom det ”bara” är mat, men det är ett rent helvete faktiskt med abstinens, återfall osv, hela livet kretsar kring maten, maten går före allting, hela dagarna går ut på att planera maten och tänka på maten och hur man ska undvika och avboka för matens skull exakt så som du beskriver, och allting blir förstört, jag har förlorat hur många jobb, relationer osv som helst på grund av maten, jag har också varit nära att dö, hamnat på psyket flera gånger osv pga maten. Blev också anmäld till soc och efter några anmälningar så startade de en utredning. Soc var väldigt dömande, ingen förståelse överhuvudtaget, riktigt otrevliga faktiskt. Jag förstår att många är rädda för dom, för det är väldigt skrämmande att ha kontakt med dom, och man märkte också väldigt tydligt att dom gör som dom vill och det kan dom ju också göra, det kändes som att man inte hade någonting att säga till om. Följer din resa, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla typer av beroende är ett helvete att leva med. Det tar över våra tankar, känslor och handlingar och styr hela vårt liv. Oavsett om det är mat, alkohol eller annat. ❤️
      Jag har haft både bra och dåliga samtal med socialen. Men det finns hjälp att få! Skriv gärna till mig på info@meekatt.se så ska jag guida dig lite om vart du kan vända dig! Man behöver människor med sig på sin resa. Ensam är inte stark! Men det viktigaste är att om viljan bara finns - så finns det hjälp att få! ❤️

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!