måndag 15 maj 2017

Stora barn, Mensprat & Degmage!

En bra måndag! Barnen vaknade på bra humör och Alice var laddad för dagens cykelutflykt med fritids. Elton tjurade en stund i badrummet för att han inte fick äta glass till frukost när "alla andra får det!" men det gick över snabbt. Vi kom till skolan i tid - alla glada och nöjda. Jag ÄLSKAR de där mornarna med barnen när det mesta flyter på. De börjar bli stora...våra små barn.
 
I lördags var det ju Eurovison och vi bjöd ner Tessan och Hanna på lite fest. Jag avancerade i köket och bjöd på...kebabrulle ifrån Skottorps Pizzeria! Haha, heja mig? Till efterrätt bjöds det på bubbel, Geisha och chips. Jag är en mästare på det här med bjudningar. Men vafan - jag bjuder ju på mig själv i alla fall. Måste bara visa en bild på min fina lilla tös...som plötsligt blivit stor. Vad hände?
 
Mellofin! ♥ 
 
Och här är vi alla tre - laddade för Eurovision!
 
Det här med att barnen växer...är ju lite ångestladdat. Och fantastiskt skönt. Ena stunden har jag ångest och panik över allt jag missar och vill hinna med...tillsammans med dem. I nästa stund räknar jag dagarna tills de börjar högskolan och flyttar. Lite den känslan. Därför är varannan-vecka-modellen jättebra för mig. Man saknar ihjäl sig. Men man får andrum och man får längta och sakna. Jag har varit en trött och irriterad mamma de senaste åren. Nu orkar jag ge så mycket mer. Barnen märker det och säger det hela tiden. I eftermiddag har vi haft mysigt besök, lekt med världens bästa hundar, gjort mer slajm, käkat kvällsmat ute och kört kittelkrig i sängen. Vi har också provat hur det känns att använda binda. Alice tyckte inte att det kändes alls. Elton tyckte det skavde lite mot pungen, haha. Men nu vet vi hur det funkar och det obligatoriska "menspratet" är påbörjat. Ett kit med rena trosor, två bindor, en våtservett och en ipren ligger nu nerpackat i en hemlig liten ask i väskan...in case of. För man vet ju aldrig. 9 år...eller 15 år. Men förberedd ska man vara! ♥

 
 
Elton och jag passade på att baka bullar idag. Och nej - ni som känner mig behöver inte svimma. Degen köpte vi färdig på rulle på Netto. Kan vara den bästa uppfinningen sen hjulet! Klipp upp paketet, rulla ut, på med smör, kanel, socker och kardemumma. Rulla ihop och in i ugnen...typ. Tog 10 minuter. Tack Netto. Jag älskar er. /Supermorsa.
 
Tadaaa!!
 
INGEN skulle misstänka att det där var fusk. Så bra var degen! Synd att jag åt hälften bara och hade kramp i magen hela eftermiddagen. Men alltså..."rå deg" med socker på...är bättre än rödvin!
 
over and out.
 
//Meekatt...
 


5 kommentarer :

  1. Tack för tips om mens-kit!
    Pratade lite löst om såna där pinsamma grejer idag med äldsta dottern och jag är stolt att jag kunde prata lätt och obehindrat om det hela. Mina barn ska slippa känna att det är nåt konstigt med allt kroppsligt. Fast jag gillar inte att de säger mamma-blöjor om bindorna 😂

    Heja dig, grymma bullmamman!

    SvaraRadera
  2. Älskar Alices tröja med berguven på, var är den köpt? /Helena

    SvaraRadera
  3. Stort tack för grymt tips om menssnack och litet survivor-kit! <3
    Har en drygt 10-årig tjej här hemma som börjar få både hår lite överallt och även en och annan finne som poppar upp, så jag blir inte förvånad om stackarn får mens rätt vad det är.

    Kram till dig Malin!

    SvaraRadera
  4. Du är sjukt bra! Älskar att du har så mycket humor i vardagen :-D

    SvaraRadera
  5. Vad fint att du gjort ett mens-kit till Alice!
    Jättebra idé! Då kan hon känna sig trygg med att hon har det hon behöver och vet vad hon ska vänta sig. <3
    Min mamma behövde inte prata så mycket om mens med mig. Fick info via tidningen Frida o mina kompisar och konstant varuprover från Libresse och Always skickat till mig (det fick jag nog fan tills jag var 20). Hehe
    Så hade en liten samling bindor när den väl kom. Då sprang jag och berättade för mamma, som sa grattis, nu är du stor och gav mig en kram. Jag var 12 och mensen var efterlängtad. Sen kom jag att inse ganska snart att det inte var så kul med mensvärk, pms och blod i en vecka. Skitmens!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!