lördag 2 juni 2018

Vad är väl en bal på slottet?

Ja, numera en helt vanlig dag på jobbet. Eller vanlig och vanlig men igår kändes det lite så. Vi hade Gastronomiska Akademins vänner hos oss på Wapnö för en 6-rätters avsmakningsmeny och jag och William fick ansvaret för förberedelser, servering och allt som hör till en sån kväll. Och vilken kväll! 8 glas per gäst, en miljard bestick och en väldig massa drycker som ska serveras. Helst rätt dryck till rätt måltid också! Och sen ska allting diskas med. Här uppskattar man ju diskmaskinen, haha. Helt klart ett av mina roligaste och mest uppskattade arbetspass!

Så här tjusigt fick vi till det!
 
Extra fina gäster serveras extra fint bubbel vid ankomsten!

Vi inledde med champagne och sedan följde en 6-rätters meny...som till och med blev 7 rätter. Många tallrikar blev det, haha. Men vi var riktigt duktiga och synkade så det funkade kalasbra. "Spill inte på duken Malin" tänkte jag hela tiden och vid moment "hälla upp rödvin" var det lite skakigt. Inte en droppe spilldes - yeyh!

Vi fick ju lyxen att smaka maten och OH MY GOD så gott! Lyxigaste och godaste jag ätit! Man behöver liksom ingen lön när man får så god mat på jobbet, haha. (Skojar bara Lasse! Lön är bra!)

Första rätten ut!
Huvudrätten! Fantastiskt! Bästa jag ätit någonsin!

En utav desserterna. Rabarb- & Jordgubbssoppa kokad med bland annat vitt vin - serverad med vispad vaniljglass. Skulle kunna leva på denna hela sommaren!

Och stjärnan för kvällen då - vår kökschef Ahmady som satt menyn och som med uppbackning av två andra duktiga kockar i köket fick ihop en "superb" måltid enligt våra supernöjda experter till gäster. Grattis till det!

 
 Själv var jag också en stjärna igår tydligen, haha.

Gästerna fotade mig, bad om mitt telefonnummer och mailadress och har skickat bilder och fina meddelanden. Klappade mig själv på axeln när jag trillande in genom dörren halv tre inatt. Idag...är jag ett vrak. Men värt det!

Nu ska jag lägga mig ute i skuggan med mina katter och sova en stund och försöka lura bort febern och min onda hals.

over and out.

//Meekatt...

8 kommentarer :

  1. Eva Johannesson2 juni 2018 kl. 17:04

    Alltså, grattis till Wapnö som lyckats fånga in självaste Meekatt som anställd! Hoppas de värdesätter dig för du är världsklass!

    Hoppas du mår lika bra som du utstrålar vackra du! Blir glad när jag ser din le! Syns att du älskar det du gör!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Uttråkad mamma som också behöver ett kul jobb!2 juni 2018 kl. 17:07

    Vilken lyx att få äta den menyn! Förstår att du nästan kan offra timpengen när man är van vid falukorv och snabbis! *asg*

    Snygg kökschef! Bara sånt gör ju jobbet roligare!

    SvaraRadera
  3. Johan F på Furet2 juni 2018 kl. 17:08

    Du är så VACKER!!!

    SvaraRadera
  4. Hoppla, inga dåliga viner där inte! Kul att få deltaga i ett sånt evenemang! Och kul för dem att få ha dig där såklart. Du lyfter ju alla tillställningar bara genom att närvara!

    SvaraRadera
  5. Åååh!!! Soppan!! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  6. Jag var på Wapnö under trädgårdsmässan med min man och måste bara få skicka en stor kram till dig!! Du sprang och fixade och donade men tog dig ändå tid att bjuda oss på glass till efterrätt och sjunga för min man som fyllde 40. Underbara du! Kommer aldrig glömma dig!! Tack ifrån Maggan (med blå klänning som du berömde)

    SvaraRadera
  7. Så vackert! Kan man kontakta dig om man vill ha bröllopsfest där? Hade varit en dröm då du är min stora förebild!! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  8. Men lilla katten!!!!? Är det ingen som tar hand om dig och matar dig längre?? Nu får du faktiskt inte krympa mer för vi läsare blir oroliga!! Nu får du va rädd om dig annars skaffar vi kattvakt! Adress? Jag skickar Geisha!!

    KRAM Monica

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!