torsdag 22 mars 2018

Shabby Chic eller skabbigt skit?

Ja, där råder ju helt klart lite olika meningar men för mig blir det där kantstötta, naggade, rostiga och avflagnade skabbigt skit. Jag fixar inte det. Jag vill bara gå fram och spackla och måla över alla möbler jag ser och göra dem "ikeatråkiga" och blanka. Sån é jag. Det är antagligen min smygande OCD som får panik när det finns osymetriska fläckar och skit överallt.

Och mitt kök är ju en stor utmaning för mitt inte kaos. Det är verkligen "Shabby Chic". Eller skabbigt skit. Golvet var ett trägolv...som målades vitt. Och sen ser det ut som att man haft en kamelfarm i mitt kök...i 30 år...typ. Och så är det ett stort hål rakt in i väggen, sprickor överallt, avflagnad färg på elementet och avflagnad färg på skåpsluckorna. Blä. Men ja, jag har börjat fixa lite. Jag hyr ju bara huset så det blir inga stora grejor men lite småfix så att jag slipper bli deprimerad varje gång jag går ut i köket. I can do it.

Arbetsytor finns det inte heller direkt att skryta med, haha. Därför jag inte bakar!
 
Ja, och ett hål. Här bakom har jag ställt min julgran. Praktiskt.
 
https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/kakel/
Sånt här fint kakel vill jag ha! Just nu 53% rabatt på Bygghemma! Och kolla vilka fina skåp! Såna vill jag ha!!
 
Eller detta!! Marockanskt kakel. Underbart!!
 
Älskar detta! Om jag river alla väggar i mitt hus får jag plats med ett sånt kök, haha.
 
Ja, jag älskar ju att renovera och fixa men det blir inte riktigt samma sak nu när man hyr. Jag måste börja kika efter något eget snart så att man känna att det är lönt att lägga tid och pengar på att greja. Jag saknar att ha ett stort fint kök. För mig är det viktigaste rummet i huset - även om jag bara värmer Findus färdiga frysbullar, haha. Men lite fixar jag ju här hemma och förra veckan slängde jag upp en fin tapet på ena väggen i köket. En sån liten grej gör jättemycket! Fräscht och fint blev det och barnen var jätteimpade över mamma som fixade själv, haha.  

Ljusblått blev det. Passar fint i mitt lilla "tantkök", haha.
 
Idag ska jag skrapa och måla elementet. En sak i taget så ska jag nog få lite ordning i kaoset... Stora utmaningen blir ju golvet...som måste slipas. Och köksluckorna. Och det är så jäkla tråkigt, haha. Jag hoppades kunna lägga ett klickgolv över men golvet är alldeles för ojämnt så det funkade inte.
 
Jag fortsätter scrolla runt inne på Bygghemma för inspiration! Drömma kan man ju alltid... Har ni tips på vart man kan lämna in köksluckor för omlackering till bra pris så hojta till!
 
Köksrenovering - fortsättning följer! Heja mig!
 
over and out.
 
//Meekatt...
 
(I samarbete med Bygghemma)

10 kommentarer :

  1. Förstår dig. Älskar mitt stora kök och sitter alltid där och jobbar (och dricker vin, hehe). Men hyr man vill man såklart inte lägga en förmögenhet på renovering. Ska bli kul att se vad du gör med köket i alla fall. Tapeten ser jättefin ut, och heja dig, som tapserar själv!! Kan man hyra in dig? Bor också på Furet! ;D

    /Eva J

    SvaraRadera
  2. Shabby Chic it is22 mars 2018 kl. 10:30

    "Golvet var ett trägolv...som målades vitt. Och sen ser det ut som att man haft en kamelfarm i mitt kök...i 30 år...typ." HAHAHA! Du är underbar!! Själv älskar jag golvet! Tycker det är fantastiskt!!!

    SvaraRadera
  3. Du och dina kameler alltid, haha!!!

    SvaraRadera
  4. Oj, ja det köket behöver ju lite kärlek kan jag hålla med om. Ska bli spännande att se. Roligt att få se lite från ditt hem, man är ju nyfiken.

    Stort GRATTIS till nya boken. Längtar massor tills den är ute i handeln. Läst din andra bok tre gånger nu och kan den snart utantill. Kommer på mig själv försvara allt med "Ja, men sån é jag!" hela tiden och det är så befriande. Så TACK!!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  5. My god. Skabbigt skit ja. Jag hade fått panik. Men leta efter något eget och fixa till dig själv istället om du nu gillar att renovera! Mycket roligare! Fast hyra är ju skönt med.

    Tapeten du har i sovrummet som du visade upp förut, var kom den ifrån? ÄLSKAR den men hittar inte inlägget.

    Kram Sofie

    SvaraRadera
  6. Den du hyr av borde stå för renovering av det där köket! Det är ju under all kritik! Skabbigt skit är väl det minsta man kan kalla det.....

    SvaraRadera
  7. Älskar golvet! Har själv lagt en hel semester på att få mitt golv i vardagsrummet att se ut exakt så. Kan man hyra dina kameler kanske? *ASG*¨

    Det marockanska kaklet är ljuvligt. Följer du "Att vara någons fru"? Hon har underbar smak och ett liknande kakel i sitt kök!

    SvaraRadera
  8. Johan F på Furet22 mars 2018 kl. 11:05

    Jag kan komma och måla köksluckor till dig! ;)
    När ska jag komma? Kostar en middag över en flaska rött, hehe.

    SvaraRadera
  9. Vet inte om du har ikea i närheten, men annars kanske man kunde komma övercen lucka på fyndhörnan och sätta upp över kylen så ser det mer helt ut.😊/ weronica

    SvaraRadera
  10. Gillar en blandning själv. Golvet var fint tycker jag, men.. förstår dej! Trevlig fredag!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!