tisdag 27 september 2016

Glömt bort mig?

Hej på er! Hoppas ni inte glömt bort mig helt? Jag vet att jag är jättetråkig som inte uppdaterar men jag har verkligen inte haft någon ork. Jag saknar dock bloggen så jag ska försöka skriva lite mer. Känner mig lite vilsen utan bloggen faktiskt. Det kliar i fingrarna och jag vill ju skriva en massa. Men jag känner att jag är skittråkig och då blir det inget kul att läsa. Men ni får ta det som det är...för sån é ju jag.

Jag är sjukskriven och försöker varva ner. Jag sover mycket, cyklar en massa på min nya fina elcykel och försöker va med barnen så mycket jag bara kan och orkar. Freddy har ett fantastiskt tålamod med mig och stöttar mig på alla sätt han kan. Tack för det! ♥ Vissa dagar mår jag som vanligt och kör på i full fart, andra dagar kommer jag inte ens ur sängen. Jag fick medicin utskrivet för att jag skulle få lite hjälp upp från "botten" men det där blev tvärnit. Hjärtat pumpade på högvarv och jag har nog aldrig känt mig mer nere någonsin...så jag slutade med dem. Jag tänker att frisk luft, sömn, mat och långa cykelturer ska kunna hjälpa mig mer. Det tråkiga är ju att jag rasar just nu bara... Jag har inte TID med detta nu!

Just nu när Norge kräver en massa uppmärksamhet. Boken ska marknadsföras, debatter ska drivas, kritik ska bemötas och jag ska vara i toppform. De sista månaderna har det varit så mycket fokus på Norge att jag helt tappat fokus på det som egentligen är viktigt just nu - och det är ju mitt jobb här. Och familjen. Men en dag i taget...så ska det nog bli människa av mig igen. Tack för ert tålamod!

I lördags var vi iväg på en fantastisk utställning i Malmö! Jag har tjatat om den i flera år och äntligen var den på "himmaplan" - Body Worlds Hälsa. En utställning om kroppen - med riktiga kroppar(!) som visar hur kroppen fungerar, vad som händer när man blir sjuk och när man inte tar hand om kroppen. Bor ni i närheten och har möjlighet att åka dit så gör det! Vi åkte dit med barnen och de var superintresserade och lyssnade noga på allt, tittade och fascinerades. Alice blev helt förskräckt när hon såg vad rökning gör med ett par lungor, fick se hur mycket blod som pumpar genom hjärtat på ett dygn och fick se en bebis växa fram från vecka 5 till nyfödd. Helt otroligt och så lärorikt!

http://www.bodyworldssweden.se/om-body-worlds-halsa/

BODY WORLDS HÄLSA hyllar den mänskliga kroppens kapacitet och rörelseförmåga genom effektfulla skildringar av kroppens fulländade form och komplexa funktioner. Med hjälp av autentiska kroppar, fängslande installationer och multimedia demonstrerar utställningen kroppen i olika tillstånd av hälsa, smärta och sjukdom. Den jämför friska kroppar med kroppar som drabbats av en mängd olika sjukdomar och medicinska tillstånd. Utställningen förmedlar kunskaper om det underverk som utgörs av den mänskliga kroppen och inspirerar besökarna till att leva ett rikare, mer vitalt liv och på så sätt utnyttja sin fulla potential. I detta samarbete mellan kroppsdonatorer, anatomiexperter och besökare fungerar kroppsdonatorerna – vilka lämnat juridiskt samtycke till att medverka i BODY WORLDS – som guider och lärare på en resa mot hälsa, välbefinnande och vitalitet."

Ja, åk och kolla! Finns på Malmömässan till och med december.

over and out.

//Meekatt...

15 kommentarer :

  1. Det är väldigt vanligt att man mår sämre innan man mår bättre av tabletter.

    /Maria

    SvaraRadera
  2. Det är helt ok att inte vara rolig hela tiden. Du är bra som du är! Hoppas du ska få må bra snart igen och fylla på din energi i egen takt. Här är lite bra tips och råd från Mia Lundin om hur du kan stärka din kropp och själ på naturlig väg. http://mialundin.se/hur-du-aterhamtar-sig-fran-binjuretrotthet/ Hälsningar Anette

    SvaraRadera
  3. Jag struntade också i tabletter när jag fick det utskrivet. De sabbade så mycket! Min väg uppåt kom mycket genom motion istället. I mitt fall korta löppass. Hoppas att du hittar din väg upp. För det kommer att vända. Du kommer att må bättre! Saker kommer att bli roliga igen! Heja dig!

    SvaraRadera
  4. Vilken kul utställning, kanske skulle åka dit? Det är ju ändå inte så långt mellan Vinslöv och Malmö!

    Och du, ta hand om dig! Kram!!

    SvaraRadera
  5. Käkade inte heller pillerna. Gjorde som du, frisk luft och cyklade grymt många mil. Funkade bra. :)

    Ta hand om dig! kram

    SvaraRadera
  6. Jag skippa oxå piller körde på promenader, sömn och gick och prata med en psykolog i 2 år. Kämpa på 💖

    SvaraRadera
  7. Vi var på Body worlds-utställningen för några år sedan när den visades i Stockholm, då var det 15-årsgräns men anser att alla har nytta av att se den här utställningen. Vi gick där länge länge och det är den bästa utställningen jag någonsin varit på! Hade önskat att den kom till Stockholm igen för det är lite för långt att åka från Gävle till Malmö för endast den. Förstår att ni hade en bra dag! Ta hand om dig och de dina❤️ Kram kram

    SvaraRadera
  8. Den medicin som oftast skrivs ut till personer m utmattningssyndrom är SSRI preparat o de är oftast avsedda för depression (inte alltid, jag vet). Men för vissa m utmattning har de ingen effekt o ibland faktiskt negativ effekt. Ungefär som KBT terapi om det kommer för tidigt i tillfriskningsprocessen. Meekatt, du ska vila, sova, cykla, vara i naturen, äta bra, göra saker som är roliga utan att vara kravfyllda o känna efter vilka behov du har. Andas långt ner i magen och låt detta ta tid. ❤ Kram

    SvaraRadera
  9. Jag fick oxå piller utskrivna.. hon sa att man kan bli mer deprimerad/trött osv innan de vänder och ger någon verkan... jag har dock inte heller tagit tabletter.. gillar inte de.. jag kämpar på.. tränar och gör saker som är roliga... dock fortsätter jag som vanligt då jag inte har tid/råd att vara sjukskriven längre... känner trötthet men annars funkar det... gör de du tycker är roligt... kämpa på de tar tid <3 kram

    SvaraRadera
  10. Hej och naturligtvis har jag inte glömt bort dig. Förstår att du har det jobbigt nu.
    Hoppas du snart mår bättre. Tror också frisk luft, motion och bra mat kan vara läkande
    men ibland kanske medicin också behövs. Svårt det där.
    Ha det bra och ta väl hand om dig.
    Hälsningar Skåne.

    SvaraRadera
  11. Krya på dig! Jag lyssnade mycket på ljudböcker och det hjälpte mig!Kram Mia

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Jag läser gärna din blogg även om du inte skriver som förr. Men så är ju verkligheten. Du har ju haft en (h)ärligare blogg innan. Det är den ju nu med bara att du tar bort h:et ett tag. Du har säkert hjälp många fler än mig med dina inlägg genom åren, att skriva nu hjälper säkert både dig själv och många andra som har det likadant eller är på väg dit. Skriv när du orkar! Jag kollar din blogg någongång i veckan och blir så glad när jag ser att du skrivit.
    Jag har inte varit så långt ner som du men på väg i mellanåt. Köpte Saframyl på hälsokost som är ett kosttillskott med saffran som ska få en att ha ett jämnare humör. Hjälpte mig och har hjälpt min pappa när han gick in i väggen, han tog inte heller sina utskrivna tabl då han mådde så dåligt av dom.( Tog ca 2 1/2 år för honom att bli sitt gamla jag igen även om han måste bromsa när det blir för mycket för honom. )
    Kanske värt att prova?! (Tar ca 2-3 veckor innan,iallafall jag, märkte någon skillnad.)
    Ta det lugnt, vila, samla på dig energi de dagar som är någotsånär bra och så hoppas jag att du snart känner att det vänder.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Dina "hangarounds" kommer aldrig att glömma/svika dig! I med- och motvind kära Meekatt!
    När jag fick Sertralin utskrivet så blev jag informerad om att de skulle ta ner mig på botten först, innan de långsamt skulle hjälpa mig uppåt. Så vill du ge piller en chans så ge dem iaf två veckor. Men klarar man sig utan så är det självklart att rekommendera! Jag tog väldigt låg dos, så för mig blev det nästan mer en placebo effekt.
    Stor kram! <3

    SvaraRadera
  14. Den utställningen blev inställd här för utställaren glömde betala lokaler och annat :P

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!