tisdag 5 december 2017

Meekattbil, Varmkorv & Bärgningsbil!

Igår var jag superladdad och skulle köra ner till Billesholm och rida Islandshäst. Iklädd långkalsonger, raggsockar, träningstights, jeans, tre tröjor, mössa och fulvästen hoppade jag in i Meekattbilen och begav mig söderut. Efter 4 mil på E6:an började bilen kännas konstig. Jag saktade ner och kikade i backspegeln och såg en massa konstig rök. 200 meter fram fanns en avfart så det var bara att krypa av motorvägen och stanna...

Tadaaaa?!

På riktigt!? Hur är det ens möjligt?! Tre apstora hål i däcket. I bagaget fanns en sprayburk istället för reservdäck. Tydligen har inte nyare bilar reservdäck. (Inte för att jag hade bytt det i alla fall då jag antagligen inte fått av skiten ens, haha). Den där sprayen hade jag inte heller mycket nytta av...om jag inte hade stoppat in hela burkhelvetet i hålet då. Alternativet var att sniffa gasen ifrån flaskan. Jag struntade i båda alternativen...

Lösningen...

Kaffe och korv! När livet trasslar ihop sig ska man INTE vara hungrig. Så mycket vet jag. Så jag började med att gå till kiosken på Erikslund och köpa korv. Sen satt jag där i bilen och käkade korv och drack kaffe i lugn och ro och djupandades. Folk som gick förbi möttes av mitt mentalt störda leende, mina fötter och och dressingen ifrån min French hot dog rinnandes i halva ansiktet. Det kändes inte så viktigt vid tillfället. När jag var mätt och hade justerat mitt blodsocker ringde jag Volvia för att få assistans och en halvtimme senare kom en trevlig skåning till undsättning. 

Vilket äventyr för Meekattbilen...hm. 

Väl framme visade det sig (såklart!) att jag körde med fel dimension på mina däck. Jag köpte ju nya förra året och har varit så nöjd med att jag fixat det själv. Men självklart lurade de mig och jag kör med skitdäck som man inte ens får köra med. Tack för det skitfirma i Laholm! ALLT ska man lära sig när man blir ensam. Man kan inte räkna med att någon hjälper en och är typ...snäll och ärlig...tydligen. 

Så då blev alternativen att antingen byta ut det trasiga däcket i fel storlek till ett nytt däck i fel storlek...eller att byta alla fyra till däcken till nya däck i rätt storlek. För 1700 kr/st. ETT ÅR efter att jag köpt nya däck. Ja, för man har ju alltid 7 000 kronor som ligger och trycker i fickan liksom...och pengar till självrisken för bärgningen. Skit!! Jag försökte prata till mig ett begagnat däck på Bil-Månsson i Ängelholm men det var tydligen kört. "Vi sätter kniven i alla begagnade däck här" berättade säljaren. Suck och gnäll och lite tårar. Jag bytte ett däck...till ett däck i rätt storlek. Nu får jag beställa tre likadana på nätet och sparar i alla fall någon tusenlapp. 

Tur att det åtminstone fanns socker. Jag hade behövt en Bag-in-box och 100 gram Geisha men detta fick duga. 

Punka, bärgningsbil, och en tråkig utgift men efter fyra timmars försening landade jag hos Betty i Billesholm och vi kom äntligen ut i skogen på vår härliga ridtur! Underbart!! Kallt, ont i arslet - men underbart! 

Mulemys - bästa medicinen...alltid! 

Ja, då ska jag väl beställa däck nu då... Eller köpa en häst kanske? Verkar enklare...

over and out.

//Meekatt...

9 kommentarer :

  1. Först och främst: Vilken FIIIIN bild på dig! Du är så vacker katten!

    Och sen: Hallå!! Har de lurat dig med fel däck så kör tillbaka och se till att de fixar det! Eller skriv ut vilka de är här på bloggen, hehe. Jag hade blivit TOKIG!! Men heja dig som löste det både med korv och bärgning. Du fixar allting Meekatt, jag hejar på dig!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla!

      Ja, jag borde tuffa till mig och köra tillbaks... Heja mig! ;)

      Kram!

      Radera
  2. Reservdäck!! Det köper man och lägger i bilen om man har en nyare bil!! Då slipper man allt detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, gör man? Aldrig hört att man gör det...faktiskt.

      Radera
  3. Gör man? Jag har kört bil i 32 år och aldrig haft en punktering, och då känns det lite som att det är enklare att ringa en bärgare när det händer...

    SvaraRadera
  4. Jag hade åkt till skitfirman, gett dem fakturan på nytt däck och Bärgarn samt krävs nya däck. Inte ett öre ska du betala. Annars hatar du med ARN. En BILFIRMA som klarar sig så kopiöst. Tänk vad som kunde hänt, och om du haft barnen med dig. Fybubblan.

    SvaraRadera
  5. Thina Silvermosse5 december 2017 kl. 13:36

    Jag brukar beställa mina däck på däckonline.se så skriver du in ditt regnr på bilen å får upp olika alternativ på däck. Jag brukar gå på a/b klassade däck inom broms och bensinsnålheten ^^

    SvaraRadera
  6. Hahaa så kul! Ja, köp en häst, det är pålitliga saker, inte behöver de nya däck heller, hälsar Anne.

    SvaraRadera
  7. Woah, den hästen ser så snygg ut !! Jag var också i Bilesholm nyligen, men jag hade ingen aning om att de har en sådan skönhet där!)) Och ledsen för ditt platta däck, för jag har en Volvo också och det är ingen hemlighet att det är svårt att hitta rätt reservdäck i detta platser. Glad att jag hittade den här webbplatsen för att få alla reservdelar jag behöver med bästa kvalitet http://bit.ly/2CVsk33 och deras leverans är som super snabb! :D Du borde komma ihåg om något skulle bli fel med din enastående Meekattbil härpå)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!